1

Tråd: Antenn vid skorsten

Hej!
Det är många bitar som ska stämma, för att mottagningen ska bli optimal.

Platsen jag tänker på har dålig mottagning och nu när löven kom i våras minskade signalstyrkan och kvalitén högst anmärkningsvärt. (nu fungerar det i princip inte att surfa 0,01Mbit/s till 0,05Mbit/s - I våras kunde man mäta upp till 2Mbit/s)

När jag i helgen gick runt med ett modem och router kunde jag få "full fart" (2Mbit/s med Tele2)

Funderar på att skaffa och montera en yttre antenn.
En "enkel" placering av antennen, för att få den högt är just på skorstenen, men kommer temperatur och sot påverka antennen? (eller vilken typ av antenn ska man välja?)
Skorstennen används dagligen vintertid.

Man har ju träffat på tv-antenner där plasten fullständigt håller på att vittra sönder, bara efter några år. - den håller ihop så länge man inte rör den.

Är det samma problematik med antenner för Internet?
Ska man undvika att sätta masten i skorstenen?

//Jan

2

Sv: Antenn vid skorsten

antennen för 3G är så liten så den kan du fästa på stången under skorstenens topp och låta antennen peka ut. Den fästs i änden av yagibommen till skillnad från större tv-antenner som ofta har fäste en bit in på yagibommen.

Eller så kan du sätta antennen på gavelnocken, eventuellt med en stång upp.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Antenn vid skorsten

jonasolof skrev:

antennen för 3G är så liten så den kan du fästa på stången under skorstenens topp och låta antennen peka ut. Den fästs i änden av yagibommen till skillnad från större tv-antenner som ofta har fäste en bit in på yagibommen.

Eller så kan du sätta antennen på gavelnocken, eventuellt med en stång upp.

Tack för svaret!

Vet inte riktigt vilken antenn du tänker på!
Det är klart att man kan fästa den under toppen på skorstenen slipper man en del problem, dock kanske jag missar någon meter av "viktig" höjd.

ex.
När jag testade mottagningen, visade det sig att när:
- Modemet E1750, 
- Routern Dovado UMR
- Samt abb. hos Tele2.
låg på fönsterbrädan blev hastigheten 0,37 Mbit/s (signalstyrka 9%).
Flyttades modemet upp i en "blomkrok" blev hastigheten 1,96 Mbit/s (signalstyrka 22%).
(bredbandskollen)
Dessa test gjordes bara någon gång samma dag.

Kanske samma problem visar sig med en extern antenn?

Då kvarstår min fråga.
Påverkas signalen/antennet av sot?, värme, UV-ljus eller värme?

//Jan

4

Sv: Antenn vid skorsten

Både TV antenn med plasthölje och mobilantennen av samma material sitter på skorstenen och bägge är opåverkade. Tv antennen, som jag tog ner idag pga sattelit. har 3 år på nacken och var visserligen lite möglig men det var allt.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

5

Sv: Antenn vid skorsten

ruva skrev:

Både TV antenn med plasthölje och mobilantennen av samma material sitter på skorstenen och bägge är opåverkade. Tv antennen, som jag tog ner idag pga sattelit. har 3 år på nacken och var visserligen lite möglig men det var allt.

Vad har du för mobilantenn?
Tror du att "möglet" beläggningen påverkar funktionen, eller är det bara ett estetiskt problem?
Använder du skorstenen att elda ved med för typ värme / varmvatten?

//Jan

6

Sv: Antenn vid skorsten

Mögel har jag för mig är radiokonduktivt  tongue

7

Sv: Antenn vid skorsten

Ja värme/sot påverkar antenner.
Kortare livslängd på delarna.
får man skorsstensbrand så brinner antennenupp.

Nya leksakskaminer i tex plåt har lägre rökgas temp mot äldre, så kör man pann från 18/19 kallt så montera ej där.
större problem är snö om antennen sitter lågt, under kant på skorstenen, då den kan följa med snön på våren.
bäst är under/vindskiva på äldre hus tex.
Om der är rätt riktning.
På skorsten är panelantenner bra då dom är platta.

Men smaken är som

8

Sv: Antenn vid skorsten

Tack för Ert engagemang.

Tydligen ska man om möjligt undvika skorstensplacering av antenn.

(fortsätter mina funderingar under ny rubrik
- Vilken antenn och varför)

9

Sv: Antenn vid skorsten

En 3G antenn är så lätt att du kan sätta den på en arm utifrån skorstenen. Ett gavelnockfäste är annars ett bra alternativ eftersom det verkar viktigt att komma upp.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10 Senaste redigerad av ruva (2011-07-29 16:34:53)

Sv: Antenn vid skorsten

Albireo skrev:
ruva skrev:

Både TV antenn med plasthölje och mobilantennen av samma material sitter på skorstenen och bägge är opåverkade. Tv antennen, som jag tog ner idag pga sattelit. har 3 år på nacken och var visserligen lite möglig men det var allt.

Vad har du för mobilantenn?
Tror du att "möglet" beläggningen påverkar funktionen, eller är det bara ett estetiskt problem?
Använder du skorstenen att elda ved med för typ värme / varmvatten?

//Jan

Som ni ser lite mögel på sidorna.

http://i39.photobucket.com/albums/e177/svendolph/2011-07-29182727.jpg

Mobilantennen ser ut som en strut och kommer från Infoferenda. Jag eldar ungefär 10 dagar per år då jag har Luft/Luft-värmepump. Men grannens sot möglar ner mina vindskivor och fönsterbleck rätt bra smile

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

11

Sv: Antenn vid skorsten

Kan inte utläsa vilken modell av antenn du har.

Är den rundstrålande eller en riktantenn?
Kan det vara en "3G Directional Antenna 11dBi" för ca. 12-1500kr?
http://www.infoferenda.com/webbshop/3g- … 11dbi.html

//Jan