1

Tråd: GSM-kit för bättre täckning i stugan

I sommarstugan är det nästan omöjligt att få täckning. Därför tittar jag på en lösning som inte blir allt för dyr. Har analyserat lite genom ett program i telefonen och den kommer fram till följande när jag ställer mig ute på rätt ställe.

BEGIN,2011-07-13 11:36:55:632 CEST
Antennas,  Build=0105, API=2

Record, Time="2011-07-13 11:36:56:298 CEST", Phone Type=GSM, Network Type=GPRS, Country=se, Operator=24007
ACTIVE GSM, LAC=61720, CID=4476, Signal= -103dBm
Network Location, Provider=N,
Best Location, Provider=N,

Stämmer det då att jag bara får täckning med GSM eller 900-bandet? Om så är fallet borde jag väl kunna köpa denna utrustning för att få bra täckning inomhus?

http://cgi.ebay.com/GSM-900-MHz-Mobile- … 519805ffa8

Passar frekvenserna för indata/utdata även för svenska förhållanden? Är det värt att satsa på eller kommer det bli stora förändringar i bandet?

Är mycket tacksam för svar då ingen verkar kunna hjälpa mig i detta.

2

Sv: GSM-kit för bättre täckning i stugan

Är du proffs och kan hantera risken för rundgång/självsvängning?

Du kan köpa men det är olagligt att använda den. risken är att du stör nätet och får böta. Bl a Infoferenda säljer repetrar som du kan sök tillstånd för.

Den här typen av förstärkare blir snart tillståndspliktig även i USA eftersom operatörerna har så dåliga erfarenheter av utstörda nät-

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3 Senaste redigerad av primuz (2011-07-14 10:26:58)

Sv: GSM-kit för bättre täckning i stugan

Nej, jag är verkligen inte ett proffs. Har nu ringt PTS och talat med en person som inte känner igen sig i att problemet skulle vara självsvängning/rundgång när han talar med operatörerna. Problemet är enligt honom i städerna där cellerna är små och täta med låg effekt det blir problem. Där stör man lätt ut andra celler. Risken att störa ut på landsbygden skulle vara mycket liten då sändarna står så långt ifrån varandra.

Lite märkligt var att han påstod att det enklaste var att göra upp med operatören direkt om att ”hyra” frekvensutrymme. Enligt personen jag talade med var det vanligt att operatören tillät att man satte upp en repeter då det gav operatören trafik och där igenom fick betalt. Då operatören äger frekvensutrymmet behövde PTS då inte blandas in.

Jag har varit i kontakt med Telia också. Har inte fått prata med någon ansvarig än, men fått en ansökningsblankett. Tydligen samarbetar Telia, Tele2 och Svenska UMTS-nät om samma blankett. Denna nämner inget om att man skulle kunna göra en deal direkt med operatören.

Enda kravet jag kan se att utrustningen ska ha är att den är CE-märkt och har ETSI-standard. Operatören vill tydligen kunna ge repetern ett CellID.


Nedan finns mailadresser som ansökan ska skickas till. Man borde kunna beställa densamma där.

RNP-Stockholm@teliasonera.com
Repeater@tele2.com
Sara.Kebert@svenskaumts.se

4

Sv: GSM-kit för bättre täckning i stugan

Det här med en deal verkar iaf inte vara något Telia håller på med. Fick följande svar från Telia.

Aktuella frekvensband för TeliaSonera:

GSM900 (2G): Upplänk: 905 - 915 MHz, Nedlänk 950 - 960MHz

UMTS (3G): Upplänk: 1959,9 - 1979,7MHz, Nedlänk: 2149,9 - 2169,7MHz




Krav på repeaterutrustningen:

- Att endast utrustning som angivits i "Ansökan om medgivande" används.

- Repeatern ska uppfylla alla krav och specifikationer enligt 3GPP och

  harmoniserade ETSI-standarder.

- Repeatern ska vara CE-märkt.

- Repeatern ska vara ändamålsenlig för installationen.

- All kringutrustning(t.ex. antenner)ska vara ändamålsenlig för installationen.

- Repeatern ska använda minsta möjliga gain(förstärkning) och signalnivå.

- Installationen ska vara fackmannamässigt utförd.

- Repeatern får endast återutsända de frekvenser som specificerats i medgivandet.

5

Sv: GSM-kit för bättre täckning i stugan

kontakta infoferenda.se för diskussion. De säljsr dessa grejor.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av mcravener (2011-07-24 11:16:23)

Sv: GSM-kit för bättre täckning i stugan

Du kan även titta på produkten http://www.induowireless.com/broschyrer/3gbooster.pdf

Denna 3G-booster har en svensk återförsäljare - väl medveten om att man behöver söka tillstånd hos PTS.

Se http://www.youtube.com/user/usinduo?ble … -EHoD3_RDs

TILLÄGG: Du kan också klart Skypetelefonera via wifi, förutsatt att du har en plats någonstans med tillräckligt god 3G mottagning att WLAN-sända ifrån.

7

Sv: GSM-kit för bättre täckning i stugan

Hoppar in lite i tråden, såg den i förbifarten...
Hjälpte syrran för några veckor sedan vid deras sommarstuga utanför Åtvidaberg, riktigt långt ut i bushen och mycket svårt att få täckning över huvud taget. På övervåningen i huset nära fönstren kunde man få 1 "plupp" men på BV var det kört.

Vi använde detta paket http://www.lohelectronics.se/poynting-r … p-238.html och nu är täckningen avsevärt mycket bättre. Signalöverföraren ligger på mobiltelefonen som är kopplad till ett bluetooth-headset. Alla vägar bär till... smile

-------------------------------------------------
Antenner och routrar för mobilt bredband!
http://www.lohelectronics.se