1

Tråd: Hitta bästa prestanda

Med den här metoden sparar man otroligt mycket tid på att hitta rätt plats/vinkel för modem/antenn:

http://www.youtube.com/watch?v=LjQ5sAQ_Nss

Bredbandskollen tar alldelles för långt tid om man ska köra testet tjugo gånger innan man hittar rätt.

2

Sv: Hitta bästa prestanda

Det var smidigt, tack smile

3

Sv: Hitta bästa prestanda

Jag gjorde en likadan test idag på pendeltåget mellan T-Centralen och Helenelund (Kista). Fick väldigt bra 4G uppkoppling hela vägen TILLS jag kom fram till Helenelud. Funkade inte på platformen, men gick bra när man kom ner till busshållsplatsen. The irony of that. I Kista av alla ställen.  :-)

4

Sv: Hitta bästa prestanda

Har tröttnat att titta på youtubeinstruktionsvideor för massa olika saker.

Ingen som kan skriva en instruktion?

5 Senaste redigerad av jonasolof (2011-07-22 17:13:56)

Sv: Hitta bästa prestanda

väldigt snyggt, hade glömt bort DU meter som jag använde för många år sedan. Samma funktion som data relay i RF status monitor för net1 D35 router.

Var hittar man lämpliga ftp-filer?

Om man ser cell id, t ex med vololink router, kan ma få reda på placeringen då istället för att åka runt och leta?

PS skriv själv...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Hitta bästa prestanda

m8e skrev:

Har tröttnat att titta på youtubeinstruktionsvideor för massa olika saker.

Ingen som kan skriva en instruktion?

Be my guest.

Ska man skriva "Turn 90 degrees, and you'll get 82Mbps. Turn 180 degrees and you'll get 50Mbps"?

7

Sv: Hitta bästa prestanda

jonasolof skrev:

Var hittar man lämpliga ftp-filer?

SUNET server går bra: ftp.sunet.se

Annars har Tele2 en speedtest server: speedtest.tele2.net (http och ftp)

8 Senaste redigerad av m8e (2011-07-22 20:11:49)

Sv: Hitta bästa prestanda

Sam skrev:
m8e skrev:

Har tröttnat att titta på youtubeinstruktionsvideor för massa olika saker.

Ingen som kan skriva en instruktion?

Be my guest.

Ska man skriva "Turn 90 degrees, and you'll get 82Mbps. Turn 180 degrees and you'll get 50Mbps"?

Något sånt här kanske?
"Ladda ner och installera DU meter. Kör DU meter stopwatch och laddar ner lämplig fil från lämplig ftp-server samtidigt som du vrider/vinklar/placerar modemet så att då får så hög current transfer rate som möjligt."

9 Senaste redigerad av jonasolof (2011-07-23 10:18:35)

Sv: Hitta bästa prestanda

Tack för instruktionen med länkar och detaljer. Om du gör den lite utförligare och kanske även inkluderar youtube länken förtjänar den att klistras, t ex inom antennsektionen.

Tyvärr fins i ngen real time mätare för iphone/ipad så vitt jag kan se. För android verkar det finnas.

http://m.hageltech.com/android/dumeter

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.