1

Tråd: Hjälp med val av kontantkortsoperatör för mobilt bredband

Hej.
I husvagnen har jag en Dovado 4gr fast monterad med en huawei E367 kontant bredband från 3 och extern antenn.
Det funkar ganska bra,men hastigheten pendlar väldigt mkt så jag ligger väl  antagligen i någon gråzon.
Vid tptest så har jag ibland 7mbit ner och 2.5 upp och vissa gånger endast 1.5 mbit åt varje håll.
Det som är sämst är att jag vill ju kunna spela lite ibland och pingen far väldigt mkt.

Bäst vore om jag kunde låsa upp Huawei n och testa andra kontantkort men jag hittar inte redigt hur jag ska göra för att låsa upp den. Husvagnen står på campingen i Vadstena,någon som kan rekomendera en operatör av kontatkort?

2

Sv: Hjälp med val av kontantkortsoperatör för mobilt bredband

Glidarn skrev:

Hej.
I husvagnen har jag en Dovado 4gr fast monterad med en huawei E367 kontant bredband från 3 och extern antenn.
Det funkar ganska bra,men hastigheten pendlar väldigt mkt så jag ligger väl  antagligen i någon gråzon.
Vid tptest så har jag ibland 7mbit ner och 2.5 upp och vissa gånger endast 1.5 mbit åt varje håll.
Det som är sämst är att jag vill ju kunna spela lite ibland och pingen far väldigt mkt.

Bäst vore om jag kunde låsa upp Huawei n och testa andra kontantkort men jag hittar inte redigt hur jag ska göra för att låsa upp den. Husvagnen står på campingen i Vadstena,någon som kan rekomendera en operatör av kontatkort?

Av egen erfarenhet fungerar 3 bäst i Vadstena, dock ett tag sedan jag testade. Att spela på ett 3G-bredband är inget man kan räkna med att det fungerar bra eftersom det oftast är höga svarstider och näten är ofta relativt hårt belastade.

Det är bara 3 som i dagsläget har 16mbit/s på sitt kontant bredband (om inte typ Telenor ökat precis också). Tele2/Comviq kör ju med 3mbit/s på ett riktigt kasst 3G-nät så det är inget att rekommendera. Telia kör samma 3G-nät som Tele2/Comviq vilket gör att deras också blir dåligt. Telenor kör på samma som 3 i Vadstena vilket gör att du inte skulle få ut högre hastigheter eller bättre ping-tider med Telenor om du inte befinner dig i Stockhol, Göteborg eller Malmö.

Sök här på forumet för att få reda på hur du låser upp det själv (osäker på om det går med E367, men det borde gå) eller så köper du en upplåsningskod av 3 för 350kr  smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: Hjälp med val av kontantkortsoperatör för mobilt bredband

careface skrev:

Det är bara 3 som i dagsläget har 16mbit/s på sitt kontant bredband (om inte typ Telenor ökat precis också). Tele2/Comviq kör ju med 3mbit/s på ett riktigt kasst 3G-nät så det är inget att rekommendera.

Man kan få HÖGRE hastighet med Comviq !
Enligt deras egen tekniska support så finns det inga begränsningar i "systemet".
Det är MODEMET som bestämmer hastigheten, har du ett "snabbt" modem så får du "full" hastighet (16 MBit/s) även med kontantkort.

Jag kör själv med ett Huawei E1750 (7,2 MBit/s) just nu och jag får 5-6 MBit/s för det mesta.
Jag har tidigare länge kört med ett Huawei E169 (7,2 MBit/s) och även med det fått 5-6 MBit/s.

Tele2/Telia fungerar alldeles utmärkt, åtminstone här i Karlstad.
Tre / Telenor är rena sk*ten, 200-800 kBit/s NER....

varför tror du jag bytte operatör, från Tre till Comviq ?

4

Sv: Hjälp med val av kontantkortsoperatör för mobilt bredband

hackerman1 skrev:
careface skrev:

Det är bara 3 som i dagsläget har 16mbit/s på sitt kontant bredband (om inte typ Telenor ökat precis också). Tele2/Comviq kör ju med 3mbit/s på ett riktigt kasst 3G-nät så det är inget att rekommendera.

Man kan få HÖGRE hastighet med Comviq !
Enligt deras egen tekniska support så finns det inga begränsningar i "systemet".
Det är MODEMET som bestämmer hastigheten, har du ett "snabbt" modem så får du "full" hastighet (16 MBit/s) även med kontantkort.

Jag kör själv med ett Huawei E1750 (7,2 MBit/s) just nu och jag får 5-6 MBit/s för det mesta.
Jag har tidigare länge kört med ett Huawei E169 (7,2 MBit/s) och även med det fått 5-6 MBit/s.

Tele2/Telia fungerar alldeles utmärkt, åtminstone här i Karlstad.
Tre / Telenor är rena sk*ten, 200-800 kBit/s NER....

varför tror du jag bytte operatör, från Tre till Comviq ?

Att man kan få högre hastighet än vad som står är inget de i Tele2 butik i Uppsala verkar veta om eller faktiskt fungera (i Uppsala iaf). Testade nyss bara för att se, men icke fick jag högre hastighet. Använder då även ett Huawei E367 och ett Huawei E1820 (21,6mbit/s) pendlade mellan 0,857 - 2,35 vilket då inte stämmer överens med de hastigheter du får..även ska nätet här klara 16mbit/s enligt Tele2 butiken..

Comviq Surf (E367): 0,857-2,35mbit/s
3Bredband Kontant (E367): 11,4-15,6mbit/s
3Bredband Max (ZTE MF680): 23,43-28,3mbit/s

Så iaf i Uppsala, Stockholm, Helsingborg, Vadstena, Malmö, Gävle, Göteborg, Jönköping, Kristianstad, Västervik/Gamleby, Linköping, Norrköping, Simrishamn, Kivik, Trelleborg, Motala & Landskrona kan jag bekräfta att 3 har bästa nätet nu under Juni och Juli. Har då varit relativt centralt i samtliga städer/orter som jag nämner ovan - men jag har även varit utanför!

Sist jag var i Karlstad, Oktober 2010 med ett E122 fick jag ut 4-6mbit/s, så varför du bytte..hmm..när bytte du?? wink

Ett tips till Glidarn skulle ju vara att du köper ett av båda, 99+99=198kr och testar själv vilket som passar dig bäst då det kan skilja sig relativt mycket på några få meter - beroende på vart din närmaste mast sitter smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5

Sv: Hjälp med val av kontantkortsoperatör för mobilt bredband

Testade nu och sparkade igång Tre modemet E367 med kontantkort och är på vischan på Öland. Fick 4.5mbit ner och 1.5mbit upp. Och testar jag Tele2 med E367 modem så fick jag 1.2Mbit ner och 1mbit upp, och jag utser då Tre till vinnaren i mitt mini test på Öland denna gång.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Hjälp med val av kontantkortsoperatör för mobilt bredband

Andreas skrev:

Testade nu och sparkade igång Tre modemet E367 med kontantkort och är på vischan på Öland. Fick 4.5mbit ner och 1.5mbit upp. Och testar jag Tele2 med E367 modem så fick jag 1.2Mbit ner och 1mbit upp, och jag utser då Tre till vinnaren i mitt mini test på Öland denna gång.

Låter lovande inför min resa till Småland!

7

Sv: Hjälp med val av kontantkortsoperatör för mobilt bredband

mcravener skrev:
Andreas skrev:

Testade nu och sparkade igång Tre modemet E367 med kontantkort och är på vischan på Öland. Fick 4.5mbit ner och 1.5mbit upp. Och testar jag Tele2 med E367 modem så fick jag 1.2Mbit ner och 1mbit upp, och jag utser då Tre till vinnaren i mitt mini test på Öland denna gång.

Låter lovande inför min resa till Småland!

Lite kul att jag flyttade Tre modemet till fönstret där jag hade tele2 modemet tidigare, körde en tptest och fick 13 ner och 3 upp, så smått utklassat tele2 som snurrade på 1mbit sträcket.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: Hjälp med val av kontantkortsoperatör för mobilt bredband

Nu när det är lite av "prime time" kl 18 så kör jag test igen och får så klart mycket sämre resultat.
Nerladdning ligger på runt 3Mbit och uppladdning runt 1,5Mbit, så man skall ha klart för sig att hastigheterna nästan garanterat fluxerar under dygnets timmar.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!