1

Tråd: Hastighets och täckningsproblem

Hej

Jag har telenor 6mbit fri surf med huawei E1750. Jag bor i Lund i ett område med turbo 3g+. Jag har oftast täckning, men då och då enbart gprs. Som mest har jag tankat i 300-400 kb/s, men oftast 10-30 kb/s, kan ha en bra hastighet (300-400) i en timma för att sedan gå över till 10 kb/s med samma täckning enligt telenor stay connected. Att tanka i 300-400 är ganska ovanligt men inträffar några gånger per dygn, annars så är det < 50 kb/s,

Jag är ute efter en lösning, dvs. stabilare täckning och högre hastigheter. Nytt modem eller en antenn av något slag kanske. Vill helst ha en ganska portabel lösning, så helst ingen fast antenn. Har en ganska begränsad budget så vill helst finna en lösning för några hundra kronor eller så, men kan gå upp i pris ifall det krävs för en bra lösning.

2

Sv: Hastighets och täckningsproblem

prova med usb skarv med olika placeringar
är enklaste lösningen om det hjälper..

om möjligt försök att ute hitta den riktning det funkar med 3g i stället för gprs.

ev prova att forcera 3g, men det kan skapa problem.

3

Sv: Hastighets och täckningsproblem

Jag har upplevt modemet e1750 som ungefär 20% okänsligare än e1820 under samma förutsättningar.

4

Sv: Hastighets och täckningsproblem

Tycker ändå att jag får bättre fart i e1820 än e1750.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

5

Sv: Hastighets och täckningsproblem

jag har provat ett tio-tal e1750
och vissa är nästan döda... andra är sjukt bra.

öppnade några för att kolla ev skillnader.
den som var bäst såg ut att vara refurbished eller dyl och hadde ett mellan datum QA.

huawei håller ganska ojämn kvalle i praktiken, har noterat detta tidigare... så kunde inte hålla mig från att testa en hel bunt av dom.

tanken är att montera antenn kontakt/sladd på dom sämre donglarna då dom suger innan ivf.

6

Sv: Hastighets och täckningsproblem

Tror det har mycket med nätet att göra ibland kan jag ha 8mbit för att sedan vara 2mbit ett par dagar osv.

Men man får ju vad man betalar för när det gäller Huawei.

7 Senaste redigerad av ruva (2011-07-02 10:01:27)

Sv: Hastighets och täckningsproblem

Min hastighet med Telenor sjunker alltid till under 1 Mb på kvällen. På dagen har jag 6-8 Mb så tror knappast det har med modemet att göra. Telenor har helt enkelt underkapacitet i nätet hemma. Ringer som fasiken till kundtjänsten.

EDIT 2011

I år har det blivit mycket bättre.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

8

Sv: Hastighets och täckningsproblem

tycker samtliga har under kapacitet vid high tide.

är så pass många ställen i mobila nät som kan skapa problem.

9

Sv: Hastighets och täckningsproblem

Do you have more great artclies like this one?

10

Sv: Hastighets och täckningsproblem

Har haft Telenor mobilt bredband med dongle huawei E1750 och 6 Mb/s. Det har funkat bra med drygt 1 Mb/s tills för ca 1/2 år sedan då hastigheten blev sämre. Nuförtiden är hastigheten sådär 150 kb/s till att börja med men går på några minuter ned till kanske 50 kb/s och fortsätter nedåt. Jag har alltså haft en bra hastighet tidigare men urusel nu. Enligt bredbandskollen är hastigheten 2 till 3 Mb/s. Vid kontakt med teknikerna på Telenor beror min dåliga hastighet på de siters servrar som jag laddar ned ifrån. Vad är det då för vits med ett abonnemang med 6 Mb/s om alla webbens siter har så dåliga servrar???  Telenor tyckte jag skulle läsa in mig på vad bredband var för något och hur det fungerar. Jag vidhåller dock att det är något fel med min dongle! Vad kan jag göra??? Vill inte ha ett abonnemang på 6 Mb om jag inte kan få åtminstone en av dessa!!!!!  Tips någon?!? roll

11 Senaste redigerad av mcravener (2011-07-12 19:29:01)

Sv: Hastighets och täckningsproblem

Ett mer opartiskt mått på surfhastighet är

http://www.numion.com/YourSpeed3/Select.php

där du mäter hastighet genom upprepad nedladdning från ett antal kända servrar från Sverige (50 nu) - eller från flera länder.

Tycker jag är ett bättre bevis mot Telenor om dom inte ger dig en bra hastighet.