1

Tråd: Telia blockar torrents?

Jag tecknade 7,2 Mbit mobilt bredband hos Telia strax före julhelgen och har haft väldigt tråkig hastighet på torrentnedladdningar. Nerhastigheten ligger på under 1kb/s medan nerladdningar via IE går i 'full' hastighet. Detta gäller i både Göteborg och Halmstad och det susar på i full fart om jag använder mig av wlan i fasta nätet.

Vid samtal till Telias support fick jag lite yrande om 'håller på att byggas ut', 'tjänsten fungerar ju om den ger full hastighet i IE' och 'vi gillar inte torrents'.
Är det fler som upplever samma problem?

2

Sv: Telia blockar torrents?

Testa att aktiver krypteringen i torrent programvaran.
Se om det hjälper.

Men de är inte så troligt att telia låser den trafiken.
Har alla fall inte hört nått om det, men för vissa hjälper det ibland att slå på "encryption".

Exempelbild ur utorrent.
http://www.bandwidth.mina-filer.com/thumbs/4218

Samt att man måste begränsa "Global max connections" till ca: 20!
Självfallet kan du testa dig fram ang global max connections då det varierar lite.

Lycka till.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Telia blockar torrents?

Efter mycket trixande har jag lyckats toppa 10 kb/s, så det enda alternativ jag kan se är att Telia prioriterar ner torrents så hårt att det är praktiskt obrukbart. Framgår inte av mitt kontrakt att vissa former av filnedladdning prioriteras över andra, bara att tal, mobilt surf och e-post prioriteras. Blir en annullering av det abonnemanget minsann. Någon som vet om det är bättre hos tre?

4

Sv: Telia blockar torrents?

Tre är susen tycker jag.
Inge smygreklam eller så men jag tycker de funkar väldigt bra, bättre en tele2 och telia när jag har testat de alla.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Telia blockar torrents?

Har samma problem som många andra; varken DC++ eller Bittorrent funkar med mitt telia mobila bredband 7,2 mb. Nedladdningarna går i max 5 kb/s.

Blev intresserad av det här med annullering, nog borde väl kontraktet gå att häva nu när det visar sig att en vital del av surfandet inte fungerar? Någon som vet mer?

6

Sv: Telia blockar torrents?

Och de händer inget när du bockar i kryptering?
Det är inte så att du använder publika trackers som är skapligt dåliga?

Men du får bra hastighet om du t.ex. hämtar någor via ftp/http?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: Telia blockar torrents?

Andreas skrev:

Och de händer inget när du bockar i kryptering?
Det är inte så att du använder publika trackers som är skapligt dåliga?

Men du får bra hastighet om du t.ex. hämtar någor via ftp/http?

Nix, att bocka i kryptering hjälper inte, heller inte att köra "passive" i DC++.

Iofs har jag bara kört från publika trackers, men det är ändå hastigheter som känns på tok för låga för att det ska vara rimligt. Med 10 mbit BBB låg jag på 1 mb i nedladdning på DC och Piratebay, alltså 10% av maxhastigheten. Nu ligger jag på i bästa fall 0,05% av maxhastigheten, vilket jag tycker känns orimligt lågt.

Nedladdning från http är hyfsat, det klagar jag inte på, då kommer jag upp i kanske 200 kb/s.

Tacksam för idéer/förslag kring antingen hur jag får bittorrent att funka eller om huruvida jag kan annullera mitt kontrakt.

8

Sv: Telia blockar torrents?

Tycker du skall testa privat tracker för att se om det är samma fel där.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

9

Sv: Telia blockar torrents?

Har du några tips på privata trackers som det är hyfsat lätt att få tillgång till?

10

Sv: Telia blockar torrents?

Här är en torrent jag lyckades få upp hastigheten på (~250kb/s). Antar att det innebär att jag inte kan skylla Telia för de låga hastigheterna.

http://torrent.fedoraproject.org/torren … er.torrent

11

Sv: Telia blockar torrents?

Till Silent Bob och er andra här på forumet.

Har du kommit till någon klarhet med hur och om man kan få upp hastigheten på torrents? Jag kommer inte upp i högre än 1-2 Kb/s och jag har provat många torrents från flera olika sidor. Jag tycker inte att det känns sannolikt att det går så långsamt på alla dessa. Med mitt gamla adsl 0,5 var det sällan några problem att nå åtminstone 50Kb/s. Jag brukar ha hsdpa eller umts och full täckning. Jag har gjort de justering som rekommendars här men det hjälper inte.

Är det någon annan inställning man kan prova? Något med brandväggen? Kan något i datorn ligga och blocka på nåt sätt?

Jag hade väldiga problem med att installera modemet och programvaran. Den startade inte av sig själv och sökvägen gick inte att nå, I: svarade inte. Jag hade antagligen för många enheter aktiverade, 6-7 st varav några virtuella. När jag väl hade avinstallerat deamon tools fick jag igång modemet och programvaran. Kan detta ligga och spöka någonstans i min dator.

12

Sv: Telia blockar torrents?

Torrent är taskigt på att kolla speeden med då det är så många osäkra källor.
Fast det gäller till störst del publika trackers, t.ex. piratebay osv.

Medans privata är en annan femma då det gäller att hålla ration och då snikar inte folk.
Hade du kört från publika eller privata?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

13

Sv: Telia blockar torrents?

Fortfarande väldigt dålig hastighet på torrents. Byter jag från mobila bredbandet till WLAN ökar hastigheten i allmänhet till minst 10 gånger så fort inom ett par minuter. Den enda torrent jag har fått bra hastighet på med mobila bredbandet är den jag länkade ovan.

14

Sv: Telia blockar torrents?

Det är publika. Jag har provat med flera olika inte bara "piratebay". Jag har inte tillgång till någon privat. För att få det måste man väl bli inbjuden? När jag laddar ner nya torrentprogram, tex via bitcomet går det mycket fort, minst 125 kb/s. Men då är det inte fildelning om jag förstår saken rätt och kanske via något annat protokoll?

Är det någon port i brandväggen jag ska öppna? Hur gör jag det? Jag har provat att ändra manuellt men också slumpa. Tyvärr gör det ingen skillnad.

15

Sv: Telia blockar torrents?

Silent Bob:
Med wlan menar du alltså när du har tillgång till en surfzon/homerun som Telia kallas det?

16

Sv: Telia blockar torrents?

Njae. Det är kompisars 'fasta' bredband, oftast via ComHem eller Bredbandsbolaget. Vet tyvärr inte hur det fungerar i surfzonerna.

17

Sv: Telia blockar torrents?

Vet du om det finns någon com-port man kan ändra på? Jag menar i inställningarna för modemet i enhetshanteraren?

18

Sv: Telia blockar torrents?

Jag har samma upplevelse. Det går extremt långsamt med Telia "turbo 3G" och torrents. I princip oanvändbart. I motsats till vad folk i allmänhet tror så finns det även lagliga torrents men det är bara att glömma att ladda ner dem.

Jag tror det beror på att man inte får en publik IP adress via Telia utan de använder sig av NAT "Network Address Translation", I princip så delar flera användare på samma IP adress. Jag funderar själv på att byta till 3 där man tydligen kan få en publik IP adress mot en extra kostnad.

nilsman

19

Sv: Telia blockar torrents?

Hos hi3g "tre.se" så får man publik ip gratis.
I nya 3connect mjukvaran är det förinställt att man skall ansluta till bredband.tre.se istället för data.tre.se så man får publik som standard.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

20

Sv: Telia blockar torrents?

1. Kan vara bra att öppna portar om ni har nån brand vägg imellan.
2. Byt portar i utorrent elelr vilken programvara ni använder.
Många trackers har under FAQ att man bör byta port då många ISP blokerar trafiken på standard portarna.
Så byter man port så funkar det lysande igen.
Så viktigaste delen är porten.
Kryptering bör inte ändra hastigheten.
Då den fortfarande jobbar på sama portar.
bara att trafiken är krypterad.
Men byt port ganska långt ifrån standard.
Sätt den runt 49100 har jag för mig e bra kommer inte ihåg vad standard är.
om ni använder utorrent klicka även i att den ska öppna portar i windows brandvägg med.

21

Sv: Telia blockar torrents?

Telia Mobiltbredband sänkt till 30kbit?
Får man verkligen kalla tjänsten för "bredband" då man säker hastigheten till 30kbit vid mer än 5Gb nedladdat? Jag kontaktade dom då jag inte lyckades göra bankärenden i den låga hastigheten. Ville tala med den som var produktansvarig eftersom jag uppfattar det här som ett STORT problem. Men de jävla rötäggen vägrade att släppa fram mig. Alltså man köper 5Gb nedladdning för en månad 199:- . Det här är sjukt, kommer aldrig mer att ha med Telia att göra de verkar sakna framtidsvisioner överhuvudtaget. Hur i helvete kunde de "dinosaurusarna" få iphone kontraktet? Vet dom vad de ska tillhanda hålla för innovativa tjänster där? 5Gb gränser? Ladda ner tv serier från Itunes, knappast möjligt!!! Skärpning!! Vakna för i helvete telia! Nån jävla chef får slå näven i bordet och våga agera rätt!