1 Senaste redigerad av Info (2011-06-19 20:18:20)

Tråd: Hastigheter i Net1 nät.

För att börja på ett klassiskt sätt.  wink

Det var en gång en ny startad firma som hette NMT.
Deras tjänster vara bara kända för ett litet fåtal med personer.
Användarna var få.
På den tiden fick Jag vid plats:
1, Avstånd 4,5km med helt fri sikt 2,6MB Ner.
2, Avstånd 15km med ett radiomässigt hopplöst läge för allt annat än 450 teknik, masten är dold av ett berg, 1,6MB Ner.
På den tiden kunde man i princip inte se några variationer i hastighet på grund av nerbelastning av nätet eller tid på dygnet.

Sedan kom Ice-Net.
Antalet användare började öka då deras teknik fick fäste hos fler kunder.
På den tiden fick Jag vid plats:
1, 2MB Ner.
2, 1MB Ner.
Inte heller på den tiden kunde man se några markanta variationer i hastighet på grund av nerbelastning av nätet eller tid på dygnet.

Sedan kom Net1.
De lyckades med den marknadsföring som tidigare bolag inte hade klarat av.
Antalet användare ökade kraftigt även hos användare som inte hade varit intresserade tidigare då deras teknik tidigare främst varit en lösning för de som inte hade något annat alternativ.
Nu får Jag vid plats:
1, Max 0,5MB med dropp till 0,2MB Ner.
2, 0,1MB med dropp till i princip 0 Ner.
Nu är problemen med tid på dygnet och nerbelastning extremt påtagliga.
Vid vissa tiders så kan jag inte längre använda deras uppkoppling till det Jag behöver för att klara arbetet.
Fil överföring blir helt enkelt för långsam för att fungera.

Utrustningen Jag använder är en D-35'a.
Allt är oförändrat från min sida.
Det är deras nät som inte orkar med tillströmningen av nya kunder!

Min enda förhoppning just nu är att övergången till fullvärdig Rev-B kan lösa att det åter blir möjligt att nyttja deras tjänster.
Men på detta tema så var det ju planerat att utbytet av D-50 USB Modem skulle ske i början av Juni.
Det är plågsamt tyst om detta nu!

D-35 rutern skulle ju ersättas efter semestrarna preliminärt Augusti.

Finns det fler här som varit med länge och upplevt samma utveckling??

2

Sv: Hastigheter i Net1 nät.

Info skrev:

För att börja på ett klassiskt sätt.  wink

Det var en gång en ny startad firma som hette NMT.
Deras tjänster vara bara kända för ett litet fåtal med personer.
Användarna var få.
På den tiden fick Jag vid plats:
1, Avstånd 4,5km med helt fri sikt 2,6MB Ner.
2, Avstånd 15km med ett radiomässigt hopplöst läge för allt annat än 450 teknik, masten är dold av ett berg, 1,6MB Ner.
På den tiden kunde man i princip inte se några variationer i hastighet på grund av nerbelastning av nätet eller tid på dygnet.

Sedan kom Ice-Net.
Antalet användare började öka då deras teknik fick fäste hos fler kunder.
På den tiden fick Jag vid plats:
1, 2MB Ner.
2, 1MB Ner.
Inte heller på den tiden kunde man se några markanta variationer i hastighet på grund av nerbelastning av nätet eller tid på dygnet.

Sedan kom Net1.
De lyckades med den marknadsföring som tidigare bolag inte hade klarat av.
Antalet användare ökade kraftigt även hos användare som inte hade varit intresserade tidigare då deras teknik tidigare främst varit en lösning för de som inte hade något annat alternativ.
Nu får Jag vid plats:
1, Max 0,5MB med dropp till 0,2MB Ner.
2, 0,1MB med dropp till i princip 0 Ner.
Nu är problemen med tid på dygnet och nerbelastning extremt påtagliga.
Vid vissa tiders så kan jag inte längre använda deras uppkoppling till det Jag behöver för att klara arbetet.
Fil överföring blir helt enkelt för långsam för att fungera.

Utrustningen Jag använder är en D-35'a.
Allt är oförändrat från min sida.
Det är deras nät som inte orkar med tillströmningen av nya kunder!

Min enda förhoppning just nu är att övergången till fullvärdig Rev-B kan lösa att det åter blir möjligt att nyttja deras tjänster.
Men på detta tema så var det ju planerat att utbytet av D-50 USB Modem skulle ske i början av Juni.
Det är plågsamt tyst om detta nu!

D-35 rutern skulle ju ersättas efter semestrarna preliminärt Augusti.

Finns det fler här som varit med länge och upplevt samma utveckling??



Jag har varit med sedan start, dock använder jag inte nätet såå ofta egentligen så jag kan väl inte uttala mig direkt.


Dock så är det ju bra att Net1 satsar på (mobil)nätet, jag har då sett på nya täckningskartan att det har kommit upp nya basstationer & blivit bättre täckning där det var radioskugga tidigare.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3 Senaste redigerad av LasseT (2011-06-20 07:29:56)

Sv: Hastigheter i Net1 nät.

Jag har varit med sedan Hedenhös, det började med SB Broadband som kan sägas vara en föregångare i bla Sörmland, sedan hela resan till Net1 och trots att jag har gnällt, ringt & skällt på både VD'ar och försäljningschefer & fan & hans moster så måste jag erkänna.
Det har blivit bättre hela tiden, även om det inte gått i den takt man sagt & varit "lite" problem då & då.

Nu väntar vi bara på nästa uppgradering & hoppas att det inte blir för stora problem.

Fråga, hur kunde du få 2,6MB på NMT tiden? Då fanns väl bara Huawei EC506 som gav 1MB?

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

4

Sv: Hastigheter i Net1 nät.

LasseT skrev:

Fråga, hur kunde du få 2,6MB på NMT tiden? Då fanns väl bara Huawei EC506 som gav 1MB?

Svaret på 2,6MB.
Jag klev på NMT tåget när D-35'an lanserades.
D-35 fanns under en längre tid hos NMT.

5

Sv: Hastigheter i Net1 nät.

Info skrev:
LasseT skrev:

Fråga, hur kunde du få 2,6MB på NMT tiden? Då fanns väl bara Huawei EC506 som gav 1MB?

Svaret på 2,6MB.
Jag klev på NMT tåget när D-35'an lanserades.
D-35 fanns under en längre tid hos NMT.



D-35:an är bra mycket bättre än D-20, har ett D-20, dock utan abonnemang.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6 Senaste redigerad av jonasolof (2011-06-21 04:04:04)

Sv: Hastigheter i Net1 nät.

Jag har aldrig varit i närheten av 2,6 knappt ens 2 ner. Ändå tror jag masten 9 km bort är lågt belastad sett från Ec/Io värden med RF status monitor.

Kan flaskhalsen ligga mer centralt så att även om masten klarar mer så är back one otillräckligt för högre kundtillströmning?

Forumsynpunkt: finns inget skäl att citera föregående långa inlägg i sitt eget inlägg när den text som citeras finns i inlägget direkt ovan. Blir bara otympligt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Hastigheter i Net1 nät.

jonasolof skrev:

Kan flaskhalsen ligga mer centralt så att även om masten klarar mer så är back one otillräckligt för högre kundtillströmning?

Tror att det är masten som är överlastad inte bakomliggande förbindelse.
Masten är placerad på ett av Treacoms stora länkberg, med Radio, Tv och ett antal mobilmaster.
Berget även har master för andra förbindelser.

Så min uppfattning är att det bör ha fiberförbindelse mot stamnätet.

Dock så ligger båda platserna så till att det endast är Net1 som kan ge fungerande anslutningar via mobilt bredband.
Samt att ADSL inte ger några hastigheter på grund av förlånga och gamla kopparförbindelser.
Sedan så befinner sig platserna i skogslänen så Jag misstänker att skogsindustrins Maskin till Maskin kommunikation ger en hel del belastning.

Så masten har nog helt enkelt fått mera kunder än den kan klara av sad
Har hört om denna utveckling även på andra platser, Net1 har fått de utökade kundunderlag de hoppades på...

Kan bara hoppas att Fullvärdig Rev-B kan lösa detta.
Någon som hört något om denna omläggning och den nya kund hård varan??
Planerad start var ju första Juni.
Men inte ett ord om detta från Net1!

8

Sv: Hastigheter i Net1 nät.

har du kollat med RF status monitor? den är just till för sådana här frågeställningar. Och skogsmaskiner är väl knappast igång säg vid tvåtiden på natten så då borde belastningen vara låg. Med RF status monitor kan du också kolla om du har lika mycket datanedladdning som din radiolänk till masten presterar momentant.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Hastigheter i Net1 nät.

Net1 fick äntligen igång mitt nya modem.


När jag är hemma har jag ca 7 km till Gävle Skogmur ( högmast ) och det är den enda masten som täcker in Gävle.


http://www.speedtest.net/result/1362760631.png


Ska testa mer under dagen.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.