1

Tråd: Problem att dela 3g anslutning med Edimax router och Telenor!

Hej alla, sökte efter en lösning på mitt problem här och ni verkar ha lite koll på läget, jag har ett problem som ni kanske kan sprida lite ljus över...

Har en Edimax 3g-6200nl router, i den sitter ett telenor huawei modem (står hos min mor, har tyvärr inte exakt modell i huvudet). Tanken är alltså att routern ska dela anslutningen till hennes 2 datorer, en stationär och en bärbar...att få igång nätverksdelen var som väntat inga problem, sen blev det dock lite krångligare!

anslöt till routern och matade in dom uppgifter som behövdes (i princip bara pinkod) och sen trodde jag att själva anslutandet skulle skötas i stil med "connect on demand" av routern såfort någon dator i nätverket försökte ta sig ut på internet, men så var det tydligen inte...

Enda sättet att få routern att koppla upp är att logga in i den, sedan gå in i inställningarna till där man anger vilken anslutning man vill använda, där finns "connect" och "disconnect" knappar...det funkar klockrent att koppla upp/ner genom att använda dom, men min fråga är (eftersom jag är helt ny på mobila bredband) ska man låta anslutningen vara uppkopplad hela tiden? jag hade tänkt mig att routern kopplade upp "on demand" och att man sen ställde in en "idle timeout", detta verkar dock inte vara möjligt om man läser manualen till routern...

Tänker främst på att det är rätt så omständigt att behöva logga in i routern och sen navigera sig fram till dessa knappar ifall man nu behöver koppla upp/ner, jämfört med att använda telenors egna program...

Tack på förhand!

2

Sv: Problem att dela 3g anslutning med Edimax router och Telenor!

Det finns nog någon inställning för automatic connection. Det är bara med operatörer som mäter använd tid som man kör manuell connect/disconnect. I och för sig kan routern behöva ha någon funktion för att hålla uppkopplingen vid liv, se om Connection tracker i forumdelen om dovadoroutrar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Problem att dela 3g anslutning med Edimax router och Telenor!

Hej igen!

Har nu gått igenom routern inställningar och manual, men det finns verkligen ingen inställning för automatic connection eller liknande!

Däremot så finns det en funktion som heter "Failover" och innebär att ifall man använder både USB och kabel-bredband så kan routern växla mellan dessa ifall ett av dom går ner, i den menyn kan man likt connection tracker ställa in ip-adresser att pinga men det står också att det enbart funkar när man använder både usb och kabel.

Oavsett detta...ett större problem är när man tar ut modemet ur routern för att använda i den bärbara datorn när man åker iväg, när man sedan återvänder och sätter tillbaka modemet så händer ju ingenting, då måste man ansluta till routern och gå in i inställningarna och koppla upp igen, eller fixar "failover" funktionen detta också?