1

Tråd: NAS, webbcam and D-40 (CNW-680V)

Hej!

Net1 har ingen support på sina modem huruvida det går att nå ett LAN från Internet via D-40.
Har pingat WAN porten från WWW och får svar men via browsern går det inte att få kontakt.

Har behov av både NAS och IP-övervakningskameror i mitt LAN för att kunna nå var som helst från utsidan.

Någon som vet om det går och hur man gör utifrån att NET1 inte vet?

(Har kontaktat suporten hos www.c-motech.com som troligtvids säljer modem till NET1 men inget svar ännu.)

Enligt NET1 ska det inte finnas några hinder men varför det inte funkar vet de inte. Mitt modem är leveranskonfigurerat.

2

Sv: NAS, webbcam and D-40 (CNW-680V)

Du har aktiverat port formwarding i din D40 som du riktar mot de tjänsterna du vill dela ut på WAN porten?
Typ port 80 för IPn till din IP kamera.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: NAS, webbcam and D-40 (CNW-680V)

Tackar ödmjukast för svar. Är ni helt säker över att inga andra inställningar behövs? Inget DynDNS abonnemang eller så?

Törs jag köpa prylar (PTZ + NAS) för ca 8000 kr och enbart mata in PF data i Firewall å så funkar det? Hade jag haft tillgång till prylar att testa med hade jag gjort detta. Man vill ju inte sätta upp någon dator i sitt Lan liksom att först testa med.

Spontan orientering

Kan nämna att efter min frustration över företagets ovilja så har inte heller något svar kommit från c-motech trots att jag svarat på deras spamkontroll den 14 juni.

Under tiden har jag sökt vidare och nu finns andra aktörer som jobbar på en lågkostnadslösning. Det ska tydligen räcka med router och ett USB modem alt. SIM vilket i längden blir klart billigare än "D-40". USB-modem är ju att föredra av teknik- och prestandaskäl. Dessutom har andra mobila aktörer numera byggt ikapp stora delar av glesbyggdsproblemen trots att kravet på extern antenn troligtvis kommer att öka p.g.a. 4G enligt ett välkänt företag i mobila antennsammanhang.

När den lösningen är klar åker D-40 modemet ut eftersom också IP-telefoni tenderar att sakta men säkert blir dyrare vad jag kan se. Sedan får mitt sociala nätverk välja fritt mellan övriga till buds stående tekniker. För att minska risken att mina två friköpta D-modem får nya kunder sätter jag yxan i båda under högtidliga seanser på YouTube med förklaring varför. Tror att det kommer att bli en jäkligt dålig affärsidé för företaget alla kategorier. Den kostnad jag förlorar är ju liten i jämförelse över vad de kommer att förlora på mig över tiden.

Ska också se över möjligheten att söka stöd hos ARN eftersom företaget bara lämnar begränsad support på en produkts totala innehåll avseende funktioner vi de facto betalar för. Vi betalar ju för både upp- och nedladdning och medges också både behörighet och rättigheter att ställa in funktioner för detta i hårdvaran via den inbäddade mjukvaran. Detta sagt utifrån att vi via deras hemsida ( http://kundservice.net1.se/Portals/0/Gu … _09_06.pdf ) kan ta del av manualen innan köp utan att företaget friskriver sig från funktionsutbudet innan avtalet tecknas.

Att en enskild individ kan vara tillkortakommen är en sak men att ett helt företags samlade resurser anstränger sig att trotsa sina kunder är obegripligt. Det är så otroligt att det borde kunna beivras på något sätt.

lol  Någon som har en avvikande uppfattning?  cool