1

Tråd: Umr och e620tool

Är det någon som fått igång e620 tools för att mäta optimal signalstyrka?
Det är ju många andra bra användningsområden med det toolet oxå , som jag saknar nu.
Tex kul att kolla hur mycket jag tankat, så man inte riskerar att bli cappad, borde iofs inte hända på Tre..men ändå..

2

Sv: Umr och e620tool

Angående hur mycket du har laddat osv, så kan du kolla här:  http://www.tre.se/my3/ExtStandardPage.aspx?id=31498

3

Sv: Umr och e620tool

Signalstyrka kan du se i UMR's web interface också under modem egenskaperna.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4 Senaste redigerad av Samir (2008-06-11 20:17:20)

Sv: Umr och e620tool

http://www.dovado.com/images/modemstatus.jpg

5 Senaste redigerad av Alexander (2008-10-31 04:53:39)

Sv: Umr och e620tool

Men signal strength ändras ju aldrig (i fönstret som visas i föregående inlägg) oavsett hur man pekar USB modemet E220?

Den signalstyrkan visar väl bara hur det är vid startögonblicket (straxt efter att UMR får ström och sedan startat upp USB modemkommunikationen).

Varje gång man trycker på update knappen visas samma siffra.

Tptest ger snabbast uppkoppling med den långa sladden med 2 USB tåtar inkopplade.
När man kör med korta sladden (singel) går det fortare när USB modemet är inkopplat via USB1 än via USB2.

Jag kör därför med dubbeltåtar (lång sladd) med ASSISTANT power sladden inkopplad till USB2 på DOVADO UMRen.

6 Senaste redigerad av Samir (2008-06-14 10:47:33)

Sv: Umr och e620tool

Hej Alexander!

Jag är inte tillräckligt teknisk (jag är tyvärr bara en salesgubbe) för att kunna svara i detalj, men som jag förstår av mina techies, det finns vissa modem från olika leverantörer som reagerar inte så himla bra på stabiliteten om man har konstant intern refresh på signalen i GUI:n. Vi har upplevt att om det körs för mycket signal/sync trafik mellan modemet och host burken (dator eller UMR) att modemet bara pajar ner efter flera timmar/dagar.

Det har egentligen med modemet att göra eftersom det är två eller flera interna kommunikationsportar som förmedlar för mycket info. Så att behålla stabiliteten, det vi gjorde var att innan en uppkoppling sker, att den mäter signalen och visar upp den i GUI:n. Efter den är uppkopplad, vi stänger ner de andra kommunikationsportar och lämnar endast datakanalen uppe för att minimera kraschrisken. Om du vill hitta den bästa möjliga signalen, jag föreslår att du först trycker på DISCONNECT knappen och sen UPDATE medan du letar efter den bästa signalstyrkan.

Själv använder jag min mobil för att hitta bästa signalen i hemmet. Det brukar gå fortast så eftersom den har en snabb responstid.   smile

Och som du säger, vi har 2 USB portar för att förstärka radioeffekten eftersom de flesta USB modem behöver optimalt 0.7A, men en USB port klarar bara av 0.5A, så som du hittar i din E220 box, att det ligger ett "Y" kabel för just denna behov, och UMR:n var konstruerad så för denna anledningen.

PS: Apologies for any poor Swedish grammer. This IS after all my 4th or 5th language!