1

Tråd: Unbrand E1750

Nu när man har låst upp både sitt e1550 och e1750 så är det dags att unbranda de för att få in en generic fimware/software så man kan använda andra operatörer.

Hittade denna länk:
http://3g-modem.wetpaint.com/page/Huawei+E1750,+E1752

Nån som vågar testa?

2 Senaste redigerad av hackerman1 (2011-02-25 01:43:58)

Sv: Unbrand E1750

behöver du "unbranda" modemen för att kunna använda andra operatörer ?
mina modem är enbart upplåsta & jag kör med andra operatörer.
jag använder dessutom Comviq´s programvara "Connect" till Comviq, Telenor & Tre.
jag kör även med Telias programvara till Comviq, det funkar alldeles utmärkt,
det är ju bara att skapa en ny anslutning & ange APN, det går t.o.m. att köra utan att ange APN.

dessutom, efter att ha skapat en anslutning och kopplat upp, så kan man koppla ner den direkt, och sedan ändra inställningarna för den anslutningen direkt i W7.
sedan behöver man inte köra med nåt av Comviq, Telenors, Telias program för dagligt bruk, men vill man t.ex. kunna ta emot SMS behövs dom.

3

Sv: Unbrand E1750

Funkar klockrent att bara uppdatera till obrandad dashboard.

4 Senaste redigerad av Vispen74 (2011-02-27 18:41:48)

Sv: Unbrand E1750

Med Telenors programvara gick det inte, den gillade inte andra operatörers APN. Märkligt hmm

Redigerat: Tycker faktiskt att det blev bättre unbrandat. Där kan jag skaffa en profil för varje simkort/operatör t ex. Enkelt när man växlar!

5 Senaste redigerad av MmmMagnus (2011-02-28 23:48:08)

Sv: Unbrand E1750

Jag lånar denna tråden eftersom jag också tror jag behöver uppdatera firmware (dashboard) och antingen unbranda till generisk software alt. Tele2's software.

EDIT: Förresten, tror jag lider av lite terminologiförvirring roll Är det dashboard som Huawei envisas med att kalla det som i alla andra sammanhang kallas firmware?

Problemet är att jag köpte ett Teliabrandat E1750 på ICA Maxi som känns betydligt segare än det Tele2 brandade modemet jag lånat t.o.m. idag. Rent teoretiskt skulle det kunna vara så att det just idag dykt upp någon/några storanvändare som suger bandbredd men .......................... jag har i princip alltid haft fullt blås (så mycket som modemen klarat) här hos mig så sannolikt är min känsla korrekt.

Dessutom så får jag som max 2-2,5Mbps ner oavsett om jag använder bredbandskollen, speedtest eller TP-test mot 5,5-6,2Mbps med det lånade (och tillbakalämnade) Tele2-modemet. Bittorent orkar inte ens upp över 1Mbps trots 30+ svenska seeds.

Detta modem ska bara användas tillfälligt innan mitt Sierra-modem dyker upp och sen ska det användas i sommarstugan med ej ännu bestämd operatör.

Modemet är upplåst med kod från kodgeneratorn på denna websida och CardLock_UnLock.exe

Kan jag uppdatera modemet modemet med dom filer som finns på Tele2's websida trots att jag har ett Teliamodem eller måste jag låsa upp något annat också först?

Vispen74 skrev:

Med Telenors programvara gick det inte, den gillade inte andra operatörers APN. Märkligt hmm

Redigerat: Tycker faktiskt att det blev bättre unbrandat. Där kan jag skaffa en profil för varje simkort/operatör t ex. Enkelt när man växlar!

Vilken metod använde du på websidan du länkade till?

/MmmMagnus

6

Sv: Unbrand E1750

du har troligen ett 1550 istället för 1750.
dessa stöder 3mbit inte 6mbit som tex 1750/220 osv gör.
1750 stöder även högre upp hastighet.

jag noterade stor dkillnad i hastighet mellan olika 1750 när jag testade"¦

dasboard = programmet du ser när du ringer upp.
fw= är drivrutinen i modemet.

och två olika saker asså.

7

Sv: Unbrand E1750

Nej, nog för att jag är snurrig :-) men jag är inte så snurrig så att jag inte kan avgöra vad det är för modem jag har. Det är definitivt ett 1750. Jag har lyckats komma upp strax över 5Mbps vid ETT tillfälle idag.  Jag tycker dock att det varit lite stabilare idag. Men det känns svajigt, kanske en annan hårdvarurevision.

/MmmMagnus

8

Sv: Unbrand E1750

Vilken metod använde du på websidan du länkade till?

/MmmMagnus

Jag körde den ej ångerbara metoden. Har bara kört in den på mitt 1550 modem än, med strålande resultat. Det är både Firmware och Dashboard man får nytt, obrandat. Hade också låst upp modemet med kod.
Ska göra samma sak med mitt 1750 modem så snart jag får mitt 4G-modem att fungera med Dovadon. Tills dess får det stå som det gör, har inget behov av att byta sim i det för ögonblicket.

9

Sv: Unbrand E1750

Lite dumt egentligen att kalla den ej ångerbar. Har man bara tillgång till filerna så går det ju alldeles utmärkt att flasha tillbaka.

Men men, eftersom jag som sagt tyckte att modemet känndes betydligt svajigare än ett Tele2-modem med nya firmware så letade jag reda på en nyare firmware först. Tror den kom från någon utländsk operatör och körde sen in en E1750 specifik dashboard och nog fan känns modemet lite stabilare/rappare.

/MmmMagnus

10

Sv: Unbrand E1750

Jag försöker göra den "ej ångerbara" grejen.. men efter att ha slangat zipfilen säger den bara att den är korrupt.. har slangat den massa gånger på olika datorer men med samma resultat. hmm

11

Sv: Unbrand E1750

anders_b skrev:

Jag försöker göra den "ej ångerbara" grejen.. men efter att ha slangat zipfilen säger den bara att den är korrupt.. har slangat den massa gånger på olika datorer men med samma resultat. hmm

7zip tog det utan problem. La upp ett ex här https://rapidshare.com/files/459105672/ … .00.03.exe

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

12

Sv: Unbrand E1750

Finns det nått sätt att lägga in apn så den automatiskt instaleras med den inställningen?

Jag har ett E1750 som jag använder med ett comviq kontant simkort.

Jag har unbrandat det och det funkar fint, men om jag stoppar in det i en ny dator så måste jag göra inställningarna för APN manuelt. Går detta att korrigera på nått sett?

13

Sv: Unbrand E1750

eriksson25 skrev:

Finns det nått sätt att lägga in apn så den automatiskt instaleras med den inställningen?

Jag har ett E1750 som jag använder med ett comviq kontant simkort.

Jag har unbrandat det och det funkar fint, men om jag stoppar in det i en ny dator så måste jag göra inställningarna för APN manuelt. Går detta att korrigera på nått sett?

Det enklaste skulle ju vara att dra in en Comviq-brandad dashboard. Jag har förvisso bara använt Tele2's E1750 dashboard men den godkände att man la in profiler till andra operatörer och jag gissar att Comviqs dashboard är så gott som identisk. Och om du trots detta och att modemet är upplåst faktiskt skulle byta operatör och vill ha in en annan dashboard så är ju det jätteenkelt på E1750. Däremot vete fan om det ens finns Comviq-brandad dashboard till E1750 men om Comviq någonsin haft startpaket med E1750 så borde det finnas.

Någon här på forumet kanske t.o.m. har Comviq-brandad liggandes på datorn? Kontakta Comviq/Tele2 annars och fråga!

/MmmMagnus

14

Sv: Unbrand E1750

Har 1750 qviq brand.

Går att förvälja tex apn, gjorde det tidigare.