1 Senaste redigerad av Early adopter (2011-05-25 16:34:18)

Tråd: Tre Max med nya ZTE Mk-680

Har just inhandlat det nya modemet.
Modemet ger cirka 100% högre hastighet NER och cirka 50% UPP. 

Har även testat modemet i Dovado 4g med 4.3.3.
NER hamnar då på ca +50% och UPP hamnar på cirka +25%.
Med andra ord fungerar befintligt firmware. Säkert ett glädjande besked för många Dovado 4G-användare.
Värt att notera är emellertid att hastigheten sjunker i förhållande till om modemet sitter direkt i datorn.

Exempel på hastigheter i Stockholm(förort) är:

Modemet i datorn. 11-16 mb NER och 2-3mb UPP

Exempel med Dovado 4G, cirka 8-10 mb NER och 1,5-2,0 mb UPP.

En reflektion: Hastigheten verkar just nu vara nästan den dubbla, samtidigt som det är märkligt att 5-6 mb "fastnar" i Dovado-routern.

Återstår nu att testa modem och router ute i skärgården. Hemma har man ju ändå en fast lina.

2

Sv: Tre Max med nya ZTE Mk-680

4G kanske är en torrent hub wink

är så med samtliga routrar att det sölar ner anslutningen lite pga fler nät hopp.
men 50% låter som lite i överkant, och kan nog relatera till problemen med programvaran då den inte relaterar till modemen.

3

Sv: Tre Max med nya ZTE Mk-680

Hej

Har testat vidare. ZTE-modemet fungerar utan problem.
Har även testat modemet i skärgården (tidigare 1-2 pinnar).
Har under senaste 3 åren fått 0,5-1,3 mb ned och max 0,5 upp.
Med nya modemet och 3s nya 900 mhertznät, får jag nu mellan 0,5-8,5 mb ner och max 2 mb upp.
Har tidigare försökt med externa antenner och 3g-förstärkare och inte fått upp hastigheten.
3s nya modem och 900-nät verkar göra den stora skillnaden!
Skulle nog vilja beskriva hastighetsförbättringen som en mindre sensation.
Äntligen levererar max-abonnemanget som man har haft anledning att förvänta sig!

Vad beträffar min Dovado 4g så fungerade ingenting när jag flyttade den till sommarstugan.
Den ville inte längre identifiera modemet och jag har inte ens kommit in i routern, trots reset.
Irriterande med routerns instabilitet. Får väl invänta den nya firmwaren.  Vet bara inte hur jag ska kunna uppgradera, när jag inte kommer in längre.

Mina testresultat ovan har jag därför genomfört med min Dovado 3g, som verkar vara betydligt mer stabil. Har inte heller noterat lika stor skillnad mellan pc'ns och routerns nedladdningshastighet.

4

Sv: Tre Max med nya ZTE Mk-680

Ta kontakt med oss: http://www.dovado.com/contactsupport

5

Sv: Tre Max med nya ZTE Mk-680

Står det nå't i abonnemangspappren om att hastigheten dras ner vid nå'n viss gräns, jag hittar inget dylikt på Tres hemsida?

Jag har titta på 4G men ingen har helt utan gräns, de refererar till fair usage och drar ner till 200kbit/s vid olika nivåer.

6

Sv: Tre Max med nya ZTE Mk-680

Det står i deras allmänna vilkor, de brukar ha en länk på deras hemsida men den verkar omöjlig att hitta lika väl som deras täcckningskarta.

7

Sv: Tre Max med nya ZTE Mk-680

Allmänna villkor stod det inget i, men nu hittade jag den här sidan:

http://www.tre.se/Privat/Kundservice/Ab … dband-Max/

"Du har helt obegränsad datatrafik varje månad, d v s oavsett hur mycket du surfar så sänks inte din hastighet."

Det står iofs även 16Mbit på samma sida, så den verkar inte uppdaterad...  hmm

8

Sv: Tre Max med nya ZTE Mk-680

Är det nån som tankat 7Tbyte in och 3Tbyte ut utan att få hatbrev på sina obegränsade abg....

Mitt tele2 med obegränsad trafik fås hat brev från tele2 efter 2gig redan...

Har ej sett nått äkta obegränsat...