1

Tråd: Hjälp med uppsättning för mobilt bredband i sommarstuga

Hej,
är ny här och kan ingenting om någonting på detta område. Det jag vill ha hjälp med är vilka komponenter jag behöver för att fixa ett bra mobilt bredband till sommarstugan.

Tanken är att jag ska ha telenor kontant eller liknande hos någon av de andra operatörerna eftersom jag bara kommer använda det 3 månader per år. Jag vill även ha en antenn på taket för att förstärka signalen.

Som jag har förstått det behöver jag en router, en antenn och ett modem med antennuttag. Då jag vill göra detta ordentligt är jag beredd att lägga pengar på lite "bättre" grejer.

Vad föreslår ni?

Tack på förhand!

2

Sv: Hjälp med uppsättning för mobilt bredband i sommarstuga

Börja med att titta på operatörernas täckningskartor, se vilken operatör som har bäst täckning.
Om du har någon mast inom "synhåll" kanske du kan se vilken operatör den tillhör.

Clas ohlson har ett paket med antennadapter. Om du inte är nöjd med funktionen kan du nog lämna tillbaka den.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =162237158


Försök hitta riktning, sätt den högt, exempelvis ihop med tvantenn.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

3 Senaste redigerad av jonasolof (2011-05-25 15:40:58)

Sv: Hjälp med uppsättning för mobilt bredband i sommarstuga

Varför rekommendera en induktiv adapter till en person som vill ha tips på bra grejor? Garanterad förlust av halva antennens förstärkning.

I och för sig behöver man nog inte använda adaptern.

Jag skulle rekommendera t ex en d ovadorouter alternativt tp-link. Därtill bra olåst huawei eller sierramodem.

Titta också på infoferendas panelantenner. Kolla hur många pinnar en 3G telefon visar där du tänkt sätta antennen. Ju bättre antenn, desto bättre fart. Syns bara en eller två pinnar bör en högförstärkande antenn användas.

Frågan är om gsm frekvenserna behövs det tar nog ett tag innan 3G införs på dem.

För en maxad lösning stil BMW skulle jag ta vololink va125 eller annan vololink med dubbla antennutgångar och bra yttre antenn(er).

En bra men fortfarande något dyr lösning är tp-link, sierra usb310 och panelantenn från infoferenda.

Modemet tar man med sig vid resor. Modemet kan köpas till bra pris på internet, dyrt i Sverige.

Behöver man liten router på resa är huawei e583c plus antenn bra. funkar utmärkt i ett fönster, därför mer praktiskt än usb modem i datorn. Plus att trådlösa applegrejor kan anslutas, allt med ett 3G kort.

Mina tips utgår från vad en normalkräsen yrkesanvändare kan behöva.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Hjälp med uppsättning för mobilt bredband i sommarstuga

jonasolof skrev:

Varför rekommendera en induktiv adapter till en person som vill ha tips på bra grejor? Garanterad förlust av halva antennens förstärkning.

I och för sig behöver man nog inte använda adaptern.

Jag skulle rekommendera t ex en d ovadorouter alternativt tp-link. Därtill bra olåst huawei eller sierramodem.

Titta också på infoferendas panelantenner. Kolla hur många pinnar en 3G telefon visar där du tänkt sätta antennen. Ju bättre antenn, desto bättre fart. Syns bara en eller två pinnar bör en högförstärkande antenn användas.

Frågan är om gsm frekvenserna behövs det tar nog ett tag innan 3G införs på dem.

För en maxad lösning stil BMW skulle jag ta vololink va125 eller annan vololink med dubbla antennutgångar och bra yttre antenn(er).

En bra men fortfarande något dyr lösning är tp-link, sierra usb310 och panelantenn från infoferenda.

Modemet tar man med sig vid resor. Modemet kan köpas till bra pris på internet, dyrt i Sverige.

Behöver man liten router på resa är huawei e583c plus antenn bra. funkar utmärkt i ett fönster, därför mer praktiskt än usb modem i datorn. Plus att trådlösa applegrejor kan anslutas, allt med ett 3G kort.

Mina tips utgår från vad en normalkräsen yrkesanvändare kan behöva.

Tack så mycket för bra tips! Antenn verkar vara bäst att köpa från infoferenda. Kan du rekommendera en internetbutik där man kan köpa modemen du nämner? Som jag har förstått kopplar man in antennen direkt i modemet, stämmer det? Hur vet man att en antenn är högförstärkande? Är tp-link och dovado 2 olika routertillverkare? är tp-link något vassare?

Tack på förhand

5

Sv: Hjälp med uppsättning för mobilt bredband i sommarstuga

Lägsta pris och bästa prestanda.
Sierra Wirelees 306 eller 308 på Ebay  ca 700:-
pigtail på Rfsupplier http://www.rfsupplier.com/product_info. … ts_id=1315   50:-
antenn TL-ANT2424B  på 128bit 452:-  (eller sök på prisjakt)
kabel HDF400  på trådlöst 10m ca  500:-

6

Sv: Hjälp med uppsättning för mobilt bredband i sommarstuga

stigg skrev:

Tack så mycket för bra tips! Antenn verkar vara bäst att köpa från infoferenda. Kan du rekommendera en internetbutik där man kan köpa modemen du nämner? Som jag har förstått kopplar man in antennen direkt i modemet, stämmer det? Hur vet man att en antenn är högförstärkande? Är tp-link och dovado 2 olika routertillverkare? är tp-link något vassare?

Två olika tillverkare ja. Nja alltså, Dovado ska vara vassare på pappret med fler funktioner, högre throughput (bättre hastighet lokalt) etc. men som du märker om du skummar forumet så har det varit en hel del problem med Dovados routrar. Primärt med 4G men även med 3G. Wlan-anslutningsproblem etc. Bl.a. verkar dom inte gilla intels wlanchipset.

Vill dock påpeka att jag inte själv testat deras produkter och har inte för avsikt att "basha" Dovado eftersom dom faktiskt har rykte om sig att ha bra support men faktum kvarstår att bra support hjälper föga när produkten strular. Dessutom kostar TP-Link MR3420 en bråkdel av vad Dovados routrar gör. Det finns en tråd om TP-Link under Routrar - Allmänt.

Tack på förhud

Nääääh fy! In och tvaga munnen bäste herr stigg!  tongue

lillmalen skrev:

Lägsta pris och bästa prestanda.
Sierra Wirelees 306 eller 308 på Ebay  ca 700:-
pigtail på Rfsupplier http://www.rfsupplier.com/product_info. … ts_id=1315   50:-
antenn TL-ANT2424B  på 128bit 452:-  (eller sök på prisjakt)
kabel HDF400  på trådlöst 10m ca  500:-

Ok rekommendationer sånär som på att man får ett Sierra 306 ännu billigare från Aliexpress. Jag köpte av http://www.aliexpress.com/product-fm/29 … alers.html och ca. 460 svenska bananer måste anses vara ett kalaspris. För mig tog frakten nio dagar har jag för mig.

Och 10 meter kabel verkar onödigt om det absolut inte behövs så lång kabel. Blir en del signalförlust med så lång kabel. Rekommenderar att du knatar omkring i stugan, på taket eller var du får bäst/tillräckligt bra signal och sen räknar ut hur lång kabel du verkligen behöver och sen beställer aktuell längd.

Appropå Aliexpress så vill jag passa på att utfärda en allmän varning till alla er med dålig karaktär. Det är en helt fantastiskt handelsplats som är extremt lätt att bli beroende av. Jag tillhör skaran med dålig karaktär  sad  och har därför ett gäng beställningar på väg med allt ifrån kalsonger till leksaker.

Go 'natt!

/MmmMagnus

7 Senaste redigerad av jonasolof (2011-05-26 09:41:19)

Sv: Hjälp med uppsättning för mobilt bredband i sommarstuga

Det finns bland många forum deltagare en fullständigt enorm drive att prioritera billiga lösningar. Samtidigt prioriterar man ned funktion. Varför välja gamla sierramodem som 306 och 307? Jag har 309 men nu är det 310 som är på topp även om ännu nyare kommit från Sierra.

Jag tolkar en förfrågan som den trådskaparens gjorde som att han vill ha tips om bra grejor som han kan lita på funkar och ger honom en snabb och förutsägbart bra förbindelse, enligt samma tänk som en affärsman kör en Audi istället för en chippad och pystrimmad Volvo 940 LTT fast den senare kan fås för mindre än en tiondel av priset av den förra.

Vill man ha säker funktion avstår man från att kombinera usb modem och router som dovado eller tp-link eftersom det kan trassla och kör istället på en router som byggts kring en bra produkt. Vololink va125 eller den senare va126 är ettsådant alternativ, byggt kring ett sierrakort. Samtidigt ska sägas att usb 309 funkat perfekt för mig i gamla dovado umr. Men antennkontakterna i usb modemen är sköra. Vololink ansluter sina antenner med SMA vilket är rimligt hållbart.

Vänta med antennerna tills det går att se vilken funktion som fås med de antenner som finns i grejorna från början. Valet av antenn är helt beroende på mottagningsförhållandena. Säljer jag tv-antenner vill jag gärna pracka på kunden en stor takantenn fast han har bra bild redan där apparaten står.

Bland yttre antenner gillar jag infoferendas panelantenn 11dB. Gummifötterna är kassa, men man kan montera antennen fast. Bra kabel för SMA anslutning medföljer. Antennen kommer från sydafrikanska Poynting.co.za, pdf om produkten finns där. Infoferenda har en del bra grejor men de försöker sälja på snömos om totala lösningar och visar enligt min mening förakt för konsumenterna genom att inte ge tekniska specifikationer som vore lätta att länka till eller kopiera. De har ännu inte löst att zalip portable inte funkar med sierra309 som redan är gammalt. men som sagt, valet av antenn utgår från vad som verkligen behövs.

Skrivet av en som har en pystrimmad 940 och just köpt en Toyota hybrid. Det är roligare forumläsning om 940. Billighetsdriven är en funktion av forumsociologin.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Hjälp med uppsättning för mobilt bredband i sommarstuga

du behöver inte en router så vida du bara har en dator, och har skaplig signal - antingen pga bra signal, eller extern antenn.

tex 306 är ok modem, med antenn kontakt.
Det passar tex direkt i funkwerk's AKTIVA antenn som är stor som en 2L glassburk OCH enkel att montera kommer med allt som behövs - tål vind/snö bra hittills för mig. kommer även med 15 meter antennsladd, minus är skapligt dyr ~2000:- med frakt.
har ~60graders öppningsvinkel på antennen enligt deras spec.

sierra är bättre än huawei, nyare modem är bättre än äldre.

sedan kommer 3G på 800-900mhz så det kan betyda betydligt bättre täckning om modemet stöder detta när det blir utbyggt.
räkna med att byta modem var 2 eller 3 år pga tekniska landvinningar...

ang router skulle jag avvakta lite om det inte behövs.

vill du kunna sätta på utebelysning eller värme via SMS i huset så är dovado UMR eller 4GR en bra lösning, tyvärr är programvaran ej klar till 4gr ännu och UMR säljs ej längre... där av avvakta.

vid antenn montage tänk på snö, vind och åsk risk osv
små antenner under tak klarar sig bättre.

9

Sv: Hjälp med uppsättning för mobilt bredband i sommarstuga

Håller med om G-mans synpunkter, men det är mer praktiskt med router om andra kommer till huset och önskar tillgång till internet alt. att man själv har flera prylar som smartphone mm. En router med anslutet usb-modem kan fortfarande använda Funkwerk antennförstärkare. Fr à bra om antennkabeln behöver vara lång, den är 15 meter förbestämd med Funkwerk (att verifiera).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Hjälp med uppsättning för mobilt bredband i sommarstuga

Jag vet ärligt talat inte varför jag blir provocerad av ditt inlägg jonasolof men det skulle kunna vara både attityden och den något underliga argumentationen kring en del av produkterna. Eftersom jag inte är ute efter någon forumbeef så väljer jag istället att primärt adressera sakfrågorna.

jonasolof skrev:

Det finns bland många forum deltagare en fullständigt enorm drive att prioritera billiga lösningar. Samtidigt prioriterar man ned funktion. Varför välja gamla sierramodem som 306 och 307? Jag har 309 men nu är det 310 som är på topp även om ännu nyare kommit från Sierra.

Visst är det så att modernare produkter kan vara bättre än äldre men i detta fallet får du gärna förklara vad ett nyare modem skulle innebära för praktiskt skillnad för TS. Med absolut största sannolikhet så kan TS ändå få max 16Mbit/s i sommarstugeområdet. Min rekommendation av Sierra 306 är inte primärt ur ett ekonomiskt perspektiv utan p.g.a. att det är ett bra modem som råkar vara billigt. Men visst kan kan man lägga flera hundra kronor mer för samma funktion om man känner för det.

Jag tolkar en förfrågan som den trådskaparens gjorde som att han vill ha tips om bra grejor som han kan lita på funkar och ger honom en snabb och förutsägbart bra förbindelse, enligt samma tänk som en affärsman kör en Audi istället för en chippad och pystrimmad Volvo 940 LTT fast den senare kan fås för mindre än en tiondel av priset av den förra.

Fast det där var väl en synnerligen dålig jämförelse. Om du vill ha en biljämförelse så är det väl rimligare att jämföra en Skoda Fabia med en Audi A3. "Äldre" och lite tråkigare bil mot en nyare, flashigare och lite roligare som likt förbannat gör samma jobb. Eller hade du rekat en Audi som sommarbil för tillfälligt användande också?

Vill man ha säker funktion avstår man från att kombinera usb modem och router som dovado eller tp-link eftersom det kan trassla och kör istället på en router som byggts kring en bra produkt. Vololink va125 eller den senare va126 är ettsådant alternativ, byggt kring ett sierrakort. Samtidigt ska sägas att usb 309 funkat perfekt för mig i gamla dovado umr. Men antennkontakterna i usb modemen är sköra. Vololink ansluter sina antenner med SMA vilket är rimligt hållbart.

I.o.f.s. så vet vi ju inte ens om TS verkligen har något behov av en router (som någon annan påpekade i tråden) som egentligen inte behövs för att få en bra uppkoppling men av praktiska skäl så är det ju ändå att rekommendera. Visst har USB-standarden sina inbyggda problem som alla säkert känner till men i detta fallet skulle jag vilja påstå att den svagaste länkarna snarare är 3G-tekniken/uppkopplingen och routern som för 99% av alla användare är presumtivt mycket större huvudvärk än USB-tillbehör i allmänhet. Genom att ansluta ett USB-modem till en router så blir det i princip en fast installation och då spelar det mindre roll om antennanslutningen ev. är klenare. Vololink gör säkert jättebra grejer men för ändamålet i detta fall, d.v.s. några månaders användning om året så är det i dom flestas ögon bortkastade pengar att betala 3500kr och uppåt.

Jag tycker även att du säger i mot dig själv när du i första stycket argumenterar runt gamla/nya produkter. Om det är så att nät uppgraderas/nya tekniker lanseras så är du med en alltiett-produkt som Vololinken förmodligen tvungen att byta ut hela den billiga  roll  enheten. Med router/USB-modem så räcker det förmodligen med att byta den ena produkten och även om båda måste bytas så har du betydligt fler valmöjligheter. Lägg dessutom till att det är betydligt smidigare med ett "löst" USB-modem om behov ev. uppstår vid enstaka tillfällen att ta med sig uppkopplingen på campingsemester/stranden etc. Om något går sönder i Vololinken så blir det förståss meckigare än om USB-modemet går sönder. Det jag är ute efter är som du kanske förstår flexibilitet.

Vänta med antennerna tills det går att se vilken funktion som fås med de antenner som finns i grejorna från början. Valet av antenn är helt beroende på mottagningsförhållandena. Säljer jag tv-antenner vill jag gärna pracka på kunden en stor takantenn fast han har bra bild redan där apparaten står.

Här håller jag med till fullo och min rek. ang. kabel i förra inlägget är lite i samma linje. Det är som sagt kanske helt onödigt med extern antenn.

Bland yttre antenner gillar jag infoferendas panelantenn 11dB. Gummifötterna är kassa, men man kan montera antennen fast. Bra kabel för SMA anslutning medföljer. Antennen kommer från sydafrikanska Poynting.co.za, pdf om produkten finns där. Infoferenda har en del bra grejor men de försöker sälja på snömos om totala lösningar och visar enligt min mening förakt för konsumenterna genom att inte ge tekniska specifikationer som vore lätta att länka till eller kopiera. De har ännu inte löst att zalip portable inte funkar med sierra309 som redan är gammalt. men som sagt, valet av antenn utgår från vad som verkligen behövs.

Antenner har jag jävligt dålig koll på så där har jag ingen synpunkt men .............................. osaklig kommentar om en bevisat bra produkt fullt tillräcklig för ts behov med hänvisning till inkompabilitet med en annan produkt som du lämpligt nog inte upplyser TS om nyttan med.

Skrivet av en som har en pystrimmad 940 och just köpt en Toyota hybrid. Det är roligare forumläsning om 940. Billighetsdriven är en funktion av forumsociologin.

Jag skulle vilja påstå att utvecklingshysterin och suget efter nytt nytt nytt utan att behoven finns är ett betydligt vanligare forumfenomen än "billighetsdriven". Mina och andras inlägg/rekommendationer syftar inte till billigaste tänkbara lösning utan snarare en setup som är flexibel och en bra kompromiss mellan pris/nytta. Om vi verkligen var ute efter att rekommendera billigaste möjliga lösning så hade vi i.s.f. rekat Huaweimodem från ICA Maxi placerat utomhus i en avklippt PET--flaska och en lång USB-kabel, no? Det är kanske jag som feltolkat TS behov i trådstarten OCH andras inlägg men det känns som att du läst tråden som fan läser bibeln.

Som sagt, Vololink är säkert jättebra grejer men 3500kr och uppåt för användning i en sommarstuga några månader om året? Visst är den kanske marginellt stabilare än lösningen rekommenderad av andra i denna tråden men om vi pratar stabilitet så är 3G-tekniken i sig och routers betydligt större presumtiva felkällor än USB-anslutningen. Men visst, om man tycker att det är jobbigt att rycka strömmen och/eller USB-kabeln ett par gånger under en 3-månaders period så är USB-modem och router förmodligen ingen intressant lösning.

I ditt första inlägg så rekar du ju dessutom en liknande lösning som även vi andra varit inne på men som du sågar i ditt andra inlägg så jag fattar inte riktigt varför du fäller kommentarer om billighetsdriven etc. Ett ytterligare exempel på att du säger i mot dig själv är att du i det just nämnda inlägget skriver:

jonasolof skrev:

Mina tips utgår från vad en normalkräsen yrkesanvändare kan behöva.

Så, hur ska du ha det? Vad menar du egentligen?

/MmmMagnus

11

Sv: Hjälp med uppsättning för mobilt bredband i sommarstuga

Du som ska ha detta i stugan , vad har du för behov vad ska du göra med ditt internet i stugan hur ser användandet ut? behöver en eventuell router vara på när du inte är där?

12

Sv: Hjälp med uppsättning för mobilt bredband i sommarstuga

andy78 skrev:

Du som ska ha detta i stugan , vad har du för behov vad ska du göra med ditt internet i stugan hur ser användandet ut? behöver en eventuell router vara på när du inte är där?

Då flera kommer använda sig utav av det samtidigt är router ett måste. Jag kan slå av routern när jag åker därifrån, men förstår inte riktigt vad du menar

13

Sv: Hjälp med uppsättning för mobilt bredband i sommarstuga

Du skulle tex med en Dovado router/tellstick som är påslagen kunna styra utrustning i stugan. Som att slå på värmen när du är på väg.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

14 Senaste redigerad av jonasolof (2011-05-27 04:45:10)

Sv: Hjälp med uppsättning för mobilt bredband i sommarstuga

Ibland kan man vilja ha en router igång i huset även när man inte är där, t ex för video, larm och fjärrstyrning . Tillförlitligheten över 3G är dock ett problem så den diskussionen bör nog bara upp om fjärranslutning till routern önskas.

Jag har inte några invändningar mot de välformulerade synpunkterna på mitt inlägg. Med billighetsdrive menar jag bl a pushande för en viss billig yagi som dessutom har fel kontakt, det har dock inte dykt upp i den här tråden. Vad gäller router kontra usb-modem så vidhåller jag att routern är enklare att använda. Vill man ha fjärrstyrning är som sagt Dovado ett givet val, vill man ha en fast telefon ansluten över voip är Vololink 122ett val. Jag är medveten om att inlägget var provocerande och lite slarvigt skrivet men det kan behövas att man diskuterar hur rådgivningen sker även utifrån variablerna pris och tillförlitlighet samt hur lätt det är att få grejorna att funka.

För installationen i sommarstugan finns en mängd alternativ. På resa är mifin e583c suverän, kan placeras där det är bra mottagning och så kopplar man upp sig över wifi. Använde den i Sydafrika i vintras. Vololink funkade perfekt i knepig alpmiljö i februari, där hjälpte yttre rundstrålande antenner till att få bra mottagning under svåra förhållanden. Den äldre Dovado UMR har funkat bra med Sierra 309 akt huawei E169 men UMR säljs inte mer.

Tyvärr har jag inget sierra 306 eller 307, skulle gärna testa det med zalip portable som kan vara ett smidigt alternativ, lätt att ta med sig.

Behöver yttre antenn anslutas är det en stor fördel med en mekaniskt stabil kontakt, dvs minst SMA. Jämför strulet med liten specialkontakt på net1 routern D40 kontra rejäla TNC-kontakter på den äldre routern D35 (dessa är för 450 och knappast aktuella för TS om det finns bra 3G mottagning. Huaweis kontakter gillar jag inte, t ex den på E169. Sierras är lite stabilare. Vololink var den första som kom med anslutning till båda de antenner som finns inbyggda i 3G modem och 3G kort, dvs huvudantenn och diversity. 4G har jag inte intresserat mig för eftersom jag mest är i Sverige på sommaren och prio ett är säker förbindelse anywhere, inte fart och obegränsad mängd. Men jag och vi bör inte kapa tråden för principdiskussioner åtminstone inte förrän trådskaparen (TS) fått info.  Några entydigt svar är som framgått inte lätta att ge.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Hjälp med uppsättning för mobilt bredband i sommarstuga

stigg skrev:
andy78 skrev:

Du som ska ha detta i stugan , vad har du för behov vad ska du göra med ditt internet i stugan hur ser användandet ut? behöver en eventuell router vara på när du inte är där?

Då flera kommer använda sig utav av det samtidigt är router ett måste. Jag kan slå av routern när jag åker därifrån, men förstår inte riktigt vad du menar


Du vill allstå surfa, mail etc inte styra larm etc.

Om den skall vara igång jämt så är abonnemang en bättre lösning än kontantkort.

16

Sv: Hjälp med uppsättning för mobilt bredband i sommarstuga

Har man adsl på sin fasta adress kan mobilt bredband vara ett billigt tilläggsabonnemang, t ex telia

Om målet med rådgivning på ett forum är att göra frågeställaren förvirrad på en högre nivå tror jag vi uppnått syftet nu.

Funkar TP Link bra med sierra 306/307? Det bör kunna vara ett bra alternativ som också medger att yttre antenn ansluts allt efter behov. Bra pris och bra modem.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17 Senaste redigerad av MmmMagnus (2011-05-29 16:35:15)

Sv: Hjälp med uppsättning för mobilt bredband i sommarstuga

jonasolof skrev:

Funkar TP Link bra med sierra 306/307? Det bör kunna vara ett bra alternativ som också medger att yttre antenn ansluts allt efter behov. Bra pris och bra modem.

Jodå min kära trätobroder  tongue  Sierra 306 fungerar alldeles utmärkt med TP-Link MR3420.

/MmmMagnus

18 Senaste redigerad av stigg (2011-05-29 18:43:11)

Sv: Hjälp med uppsättning för mobilt bredband i sommarstuga

Tack för många bra svar. Har även kollat runt en del på forumet och kommit fram till att följande verkar bra:

Tp link TL-MR3420 router
Funkwerk aktiv antenn (om det nu behövs en antenn)
Sierra wireless 310u usb modem.

Vad tror ni om detta?

Funkar sierra 310u med funkwerk antennen? är det några sladdar eller kontakter man måste beställa för att koppla ihop allt? Har tp link TL-MR3420 någorlunda lång räckvidd för trådlöst? vill gärna kunna sitta nere på bryggan med datorn.

19 Senaste redigerad av jonasolof (2011-06-03 03:53:14)

Sv: Hjälp med uppsättning för mobilt bredband i sommarstuga

Hur långt är det till bryggan? Det kan behövas en riktantenn för Wlan  och då måste man kunna koppla in den på routern. Eller så använder du modemet direkt i datorn vid bryggan och vid behov en yttre antenn.

Har du fått bekräftat att usb310 funkar med TP-link?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Hjälp med uppsättning för mobilt bredband i sommarstuga

jonasolof skrev:

Hur långt är det till bryggan? Det kan behövas en riktantenn för Wlan  och då måste man kunna koppla in den på routern. Eller så använder du modemet direkt i datorn vid bryggan och vid behov en yttre antenn.

Har du fått bekräftat att usb310 funkar med TP-link?

Det är ca 100 meter till bryggan. Nja, men jag har fått en känsla av att det funkar efter att ha läst på forumet...