1 Senaste redigerad av Ljungdahl (2011-06-06 22:36:10)

Tråd: Snabbhack :-)

Jag har bra 4G-mottagning och borde kanske låtit allt vara. Dongeln sitter i en ej längre använd luftventil, utanför den har lagts 7cm frigolit. Ena sonen hade en idé om att det borde vara smart att placera den där, då den skyddas av frigoliten.
Det vi märkte när vi placerade E398 där var att upload steg från 10-12 mbit till nära det dubbla. Det verkar som om det är uploadsidan som ökar mest när signalen blir bättre än bra. En annan Linköpingsbo, som finns här på forumet rapporterade högre upload i stan. Uppåt 35 mbit om jag minns rätt.
Jag plockade bort fästet för ventiltallriken ur väggen och kunde därför placera lite mer optimalt. Sen provade jag med alufolie., men resultaten var inte entydiga.
Jag började fungera på Pringlesburkar, och mindes att jag hade en Gevalia plåtburk, Jag testade lite. Jag tyckte den var för lång, den var svår att placera bra, men den verkade ge lite extra både fasttejpad i mynningen och liggande i.
Jag gav mej på jakt i köket.
Hittade denna:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30011832

Signalen har växlat mellan -61,-63,-67. dB Med ikeabestickstället blev signalen mindre fluktuerande och vid -59dB
Upload ökade från 23-25 till 32-33 några gånger 34 mbit.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

2

Sv: Snabbhack :-)

hmmm, IKEA har bra grejer, dom sålde för många år sedan en jättebra parabolantenn.
en kökslampa som hette "LOFT", 32 dbd gain på 10 GHz.
det var många som körde med den till ASTRA-satelliten.

3 Senaste redigerad av Sam (2011-06-05 22:53:40)

Sv: Snabbhack :-)

Mina grannar använder en sådan som vindskydd till deras vattenpipa.

I. Swear. To. God.

De kör 100Mbps fiber hemma....

4

Sv: Snabbhack :-)

Jag blir ju lite sugen på att uppgradera
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30131716

Ett annat alternativ vore en miniparabol som får plats i en 14x14 cm ventil.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

5

Sv: Snabbhack :-)

Ikea: Rullgardinen tupplur fungerar bra om man kör projektor.
Ett annat ställe är Biltema, där kan man leta bland hyllorna när man har något man vill lösa men inte vet hur:
Avgasupphängning, bra för att fästa parabolstolpe på balkong, basreflexer i plast (utgången) perfekt till mekanisk ventilation i bastu.
Letade efter kökslampan "Loft", skulle vilja se hur den såg ut.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/