1

Tråd: TP Test vs Bredbandskollen

Jag har Telenor Bredband 6 Mb och Telia ADSL som jag nu sagt upp. Testar ibland med Bredbandskollen och programmet TP Test. Jag tycker det är märkligt att, just på mobilt bredband, skiljer sig mätvärdena stort mellan de två testerna medans på ADSL är det ungefär samma. Varför är det på det viset?

Mätvärden TP Test mot Bredbandskollen.

ADSL Telia upp till 8 Mb
Bredbanskollen: 5.80
TP Test:    5.15

Mobilt btedband upp till 6 Mb
Bredbanskollen: 5.25
TP Test:    3.13

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

2 Senaste redigerad av obinett (2010-07-03 13:06:25)

Sv: TP Test vs Bredbandskollen

Hej!
Tja du.. jag har en god vän på ett av våra Svenska universitet som installerade ett knippe nya datorer, han drog i gång bredbandskollen på samtliga och ingen visade likadant. Det säger en del. Jag tycker själv att TP test stämmer bättre överens med det man upplever själv när man använder mobilt bredband, delay osv....

/HotBoB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

3

Sv: TP Test vs Bredbandskollen

Jo, men det är konstigt tycker jag är att från samma dator, får jag så stor skillnad i vad bredbanskollen säger och TP test säger beroende om det är adsl eller mobilt bredband.

ADSL - D-link DWL ADSL modem router = webbläsare Firefox 3.6
Mobilt bredband - Huawei e1750 - Dovado 3GN-EU - webbläsare Firefox 3.6

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

4

Sv: TP Test vs Bredbandskollen

Tja du..Mina upplevelser av adsl-mobiltbredband är tex.
1. mobiltbredband går upp och ner hela tiden och nerladdningen tex. är aldrig konstant.
2. mobiltbredband pingtiderna är bedrövligt långa i jämförelse med annat.
3. mobiltbredband är ju en form av simplextrafik - envägskommunikation.
Du kanske skall testa.
1. ladda ner via ftp en 10Mb fil ta tiden
2. surfa på 10 - 20 olika sidor gör samma moment - ta tiden
Snart pratar vi entropi och det är det det handlar om egentligen...det är det man tjänar pengar på. :-D

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

5

Sv: TP Test vs Bredbandskollen

ja det är X datakanaler man använder, och 'dongeln' kan bara ha X igång fördelat på upp eller ner, eller båda.

prova en test där man skickar och mottager samtidigt .... den hastigheten blir....
"intressant"

6 Senaste redigerad av ruva (2010-07-05 08:20:08)

Sv: TP Test vs Bredbandskollen

Intressant, men nu var inte frågan vilken hastighet jag har för den duger för mig utom att det vissa dagar kan stanna till när jag tittar på 720p från YouTube.

Frågan var varför TP test och Bredbandskollen visar väldigt olika på mobilt bredband. Om nu inte Bredbandskollen klarar av att visa ens i närheten rätt på mobilt bredband hjälper de till att pusha mobilt på falska grunder. Inget jag själv har ont av men ville ha en diskussion. Tycker det är märkligt att inte ha läst om detta innan. Ingen som bryr sig, bara det visar bra på Bredbanskollen.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

7

Sv: TP Test vs Bredbandskollen

operatören prioriterar trafiken.
eller så har man bättre optimering på testen för tex mobilt.

jag vidhåller att test med tex ftp, och flera ftp ger korrektare svar då filstorleken kan väljas.
vssa tester skickar för små filer och 3g skapar hastighet dynamiskt med fördröjning.
laborera lite

8

Sv: TP Test vs Bredbandskollen

Testar för skoj skull att dra ner Fedora 13 Live skiva från sunet ftp

716 800.0 kbytes to download
50% (358 400 kbytes) 904 sekunder exakt (Ca 15 miinuter)
vilket blir: 396,5 kb/s i genomsnitt
och blir, tror jag, 4.05 Mb/s

Nätverkmätaren i Vista visar runt 4 Mb upp och ner

Observera skillnaden på bit och byte
1 megabyte = 1024 kilobyte = 8192 kilobit

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

9

Sv: TP Test vs Bredbandskollen

Hej!
Jag och en god vän var idag inne på ett av de stora företag som säljer hemelektronik av skilda slag. Vi spelade seriösa datorköpsspekulanter och var mycket allvarliga i vår framtoning.. Kontrollerade prestanda, priser osv. Sedan kontrollerade vi om samtliga uppställda datorer var uppkopplade på samma sätt mot internet för att vi skulle få en jämlik jämförelse, och jodå de var de. Vi bad att få konferera själva en stund och försäljaren meddelade att; varsågoda och kör på maskinerna så ni "känner" vad det är ni vill ha.... fel personer att säga det till ??... Så, vi startade bredbandskollen på alla maskinerna och alla visade olika vid flera tillfällen, inte en gång av 4 försök fick vi 2 av maskinerna att visa ens i närheten samma resultat. Det var 15 maskiner... vi sprang som illrar, nja gled snarare vi måste se seriösa ut.
Sammanfattningsvis: Bredbandskollen visar om du har ut/in trafik men i stort sett inte mer skulle jag bedöma efter den testen iaf.

Måste jag tillägga att vi hade extremt roligt?

Ja vi tackade försäljaren om all hjälp och lovade återkomma vilka maskiner vi skulle kunna tänka oss... taskigt?

BoB:D

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

10

Sv: TP Test vs Bredbandskollen

Det populäraste bredbandstestet gå alltså inte att lita på:

TP test = 2.31
Bredbandskollen = 4.84

Kan ju vara vinden också?

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

11

Sv: TP Test vs Bredbandskollen

om dom förbrukar mindre än 20mb på en test så är det troligen 'bara' ca värden,
sedan mäter många ping först, då är den som högst innan alla datakanaler är vidöppna, om nu detta skulle påverka så pass mycket...
prova att ftp'a samtidigt som TP osv körs wink

12

Sv: TP Test vs Bredbandskollen

Kan man verkligen lita på Bredbandskollen? Jag tryckte på "Avancerad mätning" och valde 5 trådar. Testade 4G....eller var det 5G?


http://img860.imageshack.us/img860/9030/ttrustthismcsammer.png

13

Sv: TP Test vs Bredbandskollen

inget att lita på, samma sak med dom andra testerna, bara relativa värden.