1

Tråd: Var går gränsen för kontraktsbrott?

Litade på säljare från 3 angående mobilt bredband. Betalar för 16 mbit in och får aldrig över 2 mbit. Tekniker hänvisar till överbelastad sändarmast, men det hjälper mig föga. Behöver minst 5 mbit och har förklarat detta för 3, som hävdar att deras leverans är i enlighet med kontrakt. Kan man inte leverera mer än 10% av det prospektet lovar borde man kanske nämna detta.
Vad säger lagen?

2

Sv: Var går gränsen för kontraktsbrott?

Är det privat eller företagsabonnemang?
Vilket område händer detta?

Du har skrivigt under för upp till 16Mbit.
De har ingen skyldighet att levera över 2 mbit, allt i enlighet med deras allmänna vilkor.
Tecknade du i butik eller på nätet, eller av en säljare på gatan?

Du har genom att använda abonnemanget godkänt de allmänna vilkoren och det skyddar dem mot sådant här.

Om du köpt över telefonen eller på internet eller av en säljare på gatan så gäller distansavtalslagen.


Men jag håller med 2 av 16 Mbit duger helt enkelt inte till förhållande vad man säljer, kan man inte leverera 10 % av det man lovar så kanske man borde sälja det som något annat, men det är min personliga åsikt.

Jag har som praksis att inte köpa i butik då jag anser att de inte tillför mig något utan bara skapar mer besvär.

3

Sv: Var går gränsen för kontraktsbrott?

Köp via internet, telfon och mejlkorrespondens. Avtalet gäller både telefon och bredband. Telefonfunktionen helt OK. Felet är att de helt överskattat leveranskapaciteten för mitt område och inte vill (kan?) ge något besked när den kan förbättras. Säljkapaciteten är långt större än leveransmöjligheterna och det är säkert ett växande problem. Jag måste troligen reklamera varan som undermålig. Jag kör tptest kontinuerligt för verifikation. Har du några andra råd?

4

Sv: Var går gränsen för kontraktsbrott?

Jag tror du har en eller två veckor på dig att göra det.

Vad händer det här i vilket område?

5

Sv: Var går gränsen för kontraktsbrott?

Du kan ju prova tele2s lösning jag tror inte det är upp till 16 men det är är ingen bindningstid på det.
http://www.tele2.se/fast-telefoni/via-mobilnatet.html

6

Sv: Var går gränsen för kontraktsbrott?

Liknande erfarenhet av tre, säljer upptill blabla, men masterna i närheten har max 0,3mbit !  Vissa har ej ens datatrafik....

Tre visar hela landet grönt med täckning på sin webb, men verkligheten är någon annan.