1

Tråd: 8000:- i räkning.

Jobbar delvis i Danmark och koplar mig ofta där.
Nu råkade jag av en konstig anledning blivit slussad till nån annan operatör utan att jag vetat om den.
Så det slutade med att abonemanget blivit avstängt och jag fått betala summan på 5000:- för att få kunna surfa igen.
När jag tecknade abonemanget så ville jag få det låst till Tres nät så det inte blir felkoplingar.
Nu när jag ringer Tre och undersöker så existerar inte sådan tjänst att man kan enbart låsa uppkoplingen till Tres nät.
Snacka om surt sad

2

Sv: 8000:- i räkning.

Tråkigt sad Kostnaderna för datatrafik utomlands är verkligen något som operatörerna måste få ordning på. Flera hundra kronor per megabyte är rent ocker, redan vid 15-20kr/MB så är det rätt saftigt.

3

Sv: 8000:- i räkning.

I vissa mjukvaror så kan man blocka roaming, men de kanske räknas som roaming när de är på "syster" nätet i danmark?

Kan bara säga, surt.

Hur är det med APN adressen när man är i utlandet och roamar? måste man inte byta till rätt op?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: 8000:- i räkning.

Behöver inte ändra APN.
Tre i Sverige och Tre i Danmark är samma bolag och samma avgifter.
Det är darför jag tagit Tre som leverantör , jobbar i Danmark.
Har surfat i Danmar sen Tre börjat med tjänsten och aldrig hänt innan.
Förstår inte vad som har hänt.
Har överklagat , men endå tvunget att betala 5000:- direkt för att överhuvutaget få surfa igen.

Ringde Kundtjäns igen och ville höra i fall det fanns nån spärr så jag inte kan bli felkoplad igen.
Då säger killen att det inte finns sådan tyvär, det finns en som gör att jag kan enbart roama Tre nät men bara i Sverige. I Danmark kan jag inte alls surfa då. Han beglagade och förstod mitt problem.

Snackade med par killar på jobbet och dem sa att dem har fått sina spärrade så jag ringde kundtjänst igen.

Fick då tala med en tjej som sa att självklart finns det spärr som gör att jag inte kan roama adnras än Tre nät som även gäller utomlands och kan fortfarande surfa inom Tre även jag är i Danmark.
Jippi vad glad jag blev!
Äntligen skulle jag slippa felkopling. Så jag bad tjejen självklart sätta på den spärren och tackade för mig.

Dagen efter tänkte jag att jag ringer kundtjänst igen och checkar så spärren är igång.
Söker faktisk upp samma killen som nekade till spärren och då säger han fortfarande att det inte existerar sådan spärr.
Han ser inte häller att det har varit nån tjej inloggad och gjort några ändringar på mitt abbonemang.
Frågade efter Tjejens namn och då sa han att det inte jobbar någon sådan på kundtjänst. Grrrrrr.

Ringde kundtjäns dagen efter igen!
Undrade i fall jag kunde tala med tjejjen som sa att spärren existerade, hon satt tyvär i telefon med annan kund (altså jobbar hon där). Personen som svarade sa att jag kan lika väll prata med henne för det spela ingen roll vem man pratar med och hon visste inte hur lång tid det skulle ta innan hon blev ledig. Det ville jag inte så jag lämnade mitt  mitt nummer så tjejen kunde ringa till mig så fort hon va klar.
Hon har inte hört av sig på  2 dagar.

Det kanske blev lite rörigt men tycker dem har behandlat mig på ett konstigt sätt.

Var tvunget bara att skriva av mig lite smile

5

Sv: 8000:- i räkning.

Fan va surt.
Funkade alltså utmärkt först, sedan skickade dem en fet räkning.:(

Tur att du varnar oss.
Jag trodde att det skulle funka med 3 även i Danmark utan extra kostnader.

Hur tusan surfar danskarna på 3s nät då?
Får de också plötsligt en räkning på 8000:-? sad

6

Sv: 8000:- i räkning.

Problemet i Danmark för mig varit att jag har blivit slussad över på nån annan operatör.
Förmodligen Danskt Telia eller Sonofon, utan att jag visste om det.
Men så länge man är uppkoplad mot 3DK så gäller samma kostnader som i sverige.

7

Sv: 8000:- i räkning.

Par av mina vänner fått hem papper att tre har nu infört spärr även i utlandet att man inte kan bli inloggad på annan leverantörs nät av misstag.
Alla skall automatiskt bli spärrade för detta.

Har ring tekniska supporten och dem känner inte till att det finns sådan spärr.
Testade att koppla upp mig i Danmark och det fungerar utan problem att koppla in sig på andra danska leverantörer.
Nu blir man fundersam varför det bara gäller vissa abbonenter och varför inte tekniska supporten känner till att spärren existerar.

Nån annan här som fått hem sådan blankett???