1

Tråd: Mobilt Bredband "dör"

Hej!
Har precis registrerat mig här för jag trodde att jag kanske kunde få hjälp med mitt ologiska problem. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden eftersom den involverar flera kategorier.

Mitt mobila bredband "dör" (har testat olika datorer, olika kort, olika devices, och olika mjukvaror) utan resultat.

Just nu använder jag GolbeTrotter. Och när bredbandet inte används, så "dör" det efter en slumpmässig tid. När det "dör" står det att jag är ansluten men har inget internet. Trycker jag "disconnect" och sen försöker ansluta igen, så står att den inte kan slutföra opperationen. Efter att det "dött" kan jag inte häller göra saker så som att diagnostera eller dylikt. Om jag startar om mjukvaran (stänger proccess och startar den igen), så kommer den till "device found, waiting while initializing".

Drar jag ut usb enheten och kopplar i den igen, så upptäcker datorn inte den (ingen "pling plong" eller dylikt).

Efter att det dött kan jag inte stänga av datorn (försöker jag, kommer den till Windows XP avslutas, och datorn ger ifrån sig det ljud den gör när den stänger av, fast stämmen bryts aldrig). Så för att stänga av datorn måste jag bryta strömmen manuelt. Och så kommer en massa små fel (kan inte starta .msi filer t.ex).

Efter att jag brutit stömmen på datorn och startar upp den igen fungerar allt som det ska tills bredbandet dör igen.

Bredbandet tycks inte kunna dö medan det aktivt arbetar, så om jag har en nedladdning igång så dör det inte förrän den är klar. Eftersom det dör när det inte används kan det dock dö under tiden jag laddar fram websidor (på den korta tid den inte laddar ned data).


Alla idéer är välkomna, tack på förhand.
Mvh,
Simon.

2

Sv: Mobilt Bredband "dör"

Hur är det med strömmen till usbportarna? Strömsparfunktioner och liknande? (byta kabel till modemet?) Jag gissar vilt...
Om du bytt datorer, så är det bara modemet och ev. kabel kvar? Uppdatera firmware i modem?

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

3

Sv: Mobilt Bredband "dör"

Modemet hänger sig, och USB porten är designad så att de inte går att "bryta" strömmen. Utan man måste rycka ut modemet i värsta fall för att de skall brytas. Vad händer om du startar en pingsnurra i cmd?

starta CMD från KÖR i startmenyn.
skriv in:
ping ping.sunet.se -t

Då bör den börja ticka enligt liknande nedan, låt den vara på och se om kopplingen bryts lika snabbt.

Skickar ping-signal till ping.sunet.se [192.36.125.18] med 32 byte data:
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=11ms TTL=246
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=10ms TTL=246
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=10ms TTL=246
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=10ms TTL=246
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=10ms TTL=246
Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4 Senaste redigerad av Swedish_Buddha (2011-05-19 12:40:04)

Sv: Mobilt Bredband "dör"

Tack för de snabba svaren!

Har testat både med och utan sladd, och olika modem (både option och huawei). Så borde inte vara modemets eller kablens fel.

Har startat så att den konstant pingar, fast eftersom det är mer eller mindre slumpmässig tid tills bredbandet brukar dö, så är det lite svårt att kolla om det går lika fort som vanligt (ibland tar det 5 min, ibland 1 h).

Själv funderade jag på om det var någon mjukvaro kollision av något slag, fast det kanske inte är problemet.

Har cmd på att pinga tills vidare, hur skulle det dock hjälpa mig?

5

Sv: Mobilt Bredband "dör"

pingen håller igång anslutningen

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

6

Sv: Mobilt Bredband "dör"

Jo, det är sant. Bredbandet har inte dött sedan jag började att pinga. Fast jag letade dock efter en mer permanent lösning än att pinga (innen har jag kört delvis med att starta en nedladdning och begränsat dess hastighet, fast att pinga verkar fungera bättre (eftersom det inte tar lika mycket från internet)).

Någon som har någon idé om varför den hänger sig när den inte aktivt arbetar? Och om det är enheter som hänger sig, varför skulle det inte funka att bara återansluta den? Och om enheten hänger sig (om det nu är det den gör), så fungerar det inte att ansluta en annan usb-enhet heller. Så kan inte ta ut kortet och sätta in i en av de andra enheterna jag har.

7

Sv: Mobilt Bredband "dör"

Ahh....den gamla eviga frågan.

8

Sv: Mobilt Bredband "dör"

Språket är intressant. Bredbandet "dör"  den "hänger sig" när den inte arbetar aktivt.
Det är frustrerande och energikrävande när prylar inte "bara funkar". Prylarna gör hobbynerdarna glada, de får ny saker att tämja, men användarvänlighet saknas, det är bra många timmar man ägnar åt att få saker att fungera ihop.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

9

Sv: Mobilt Bredband "dör"

Är det tex trångt på masten så kopplas inaktiva anslutningar ner från operatörens sida.