1 Senaste redigerad av g.sjovall (2011-05-17 18:08:09)

Tråd: Ingen 4g täckning i lägenheten

Hej! Jag har precis fått mitt nya 4gmodem med tillhörande abonnemang från Tele2.
Tyvärr så har jag inte fått det att fungera som jag vill. I min lägenhet på Östermalm i Stockholm får jag ingen 4gtäckning, ingen 3g heller för den delen. Sitter just nu på 2g och överför data i 0.19 mbit/s. Med mitt förra 3g modem och abonnemang fick jag en hyffsat bra anslutning inomhus, med mitt nya modem som är av typen Huawei e398 får jag endast 2g. Då jag inte är så teknisk frågar jag er som förhoppningsvis vet bättre än jag, vad kan jag göra?

Gustaf

2

Sv: Ingen 4g täckning i lägenheten

Jag tycker e398 verkar fungera minst lika bra på 3G som andra. Hade du abbonemang från annan operatör tidigare?
Väggarna kan anledningen till att du inte får täckning, även om du befinner dej i 4G-område. prova att tejpa modemet och häng ut det genom fönster för att se om det är värt att satsa på antenn.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

3

Sv: Ingen 4g täckning i lägenheten

Nej jag hade tele2 på mitt förra abonnemang också. En stor riktningsantenn kan jag ej använda mig av då jag bor i lägenhet. Vet du om det i så fall finns några mindre och smidigare lösningar? som t.ex. kan monteras mot en på en balkong?

4

Sv: Ingen 4g täckning i lägenheten

Vet någon möjligen var man kan hitta närmsta 4g-antenn?

5

Sv: Ingen 4g täckning i lägenheten

g.sjovall skrev:

Vet någon möjligen var man kan hitta närmsta 4g-antenn?

Finns inga specifika kartor idag för privatpersoner, PTS tog bort sin öppna karta de hade tidigare.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Ingen 4g täckning i lägenheten

Finns tyvärr ingen säker tjänst- förr hade pts en tjänst som visade på vilken plats operatörerna hade tillstånd och tom vilka styrka och riktning det var på masterna ojmr.


Men ring kundtjänsten. Ange din position och be dem tala av var de närmsta sändarna finns.
Har du 4G täckning enligt deras karta och det inte fungerar tror jag du har skäl för uppsägning.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

7

Sv: Ingen 4g täckning i lägenheten

Det är också väldigt märkligt att den inte kopplar upp på 3g då du har använt dig av 3g från tele2 tidigare, det visar att det finns täckning där.
Kan man låsa den till endast 3g blir det nån skillnad då?

Vad har du för operatör på mobilen?

8

Sv: Ingen 4g täckning i lägenheten

Saken är den att det fungerar ju utomhus, dock inte på balkongen. Jag måste gå ca 20 meter från huset för att få 4g täckning. Om någon har förslag på antenner eller förstärkare skulle det uppskattas.

Skall ringa kundtjänsten imorgon och undersöka ärendet.

9

Sv: Ingen 4g täckning i lägenheten

g.sjovall skrev:

Saken är den att det fungerar ju utomhus, dock inte på balkongen. Jag måste gå ca 20 meter från huset för att få 4g täckning. Om någon har förslag på antenner eller förstärkare skulle det uppskattas.

Skall ringa kundtjänsten imorgon och undersöka ärendet.


Denna pointing antenn med universal adapter
http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:3691556;pl:1

Men de står 4G/3G men jag ser inte att den har frekvenserna för 3G utan enbart 4G.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10

Sv: Ingen 4g täckning i lägenheten

Och den antennen kopplas i sin tur vidare till mitt usb-modem?

11

Sv: Ingen 4g täckning i lägenheten

g.sjovall skrev:

Och den antennen kopplas i sin tur vidare till mitt usb-modem?

Paket med Poynting 14 dBi panelantenn och induktiv signalöverförare avsedd för 4G/LTE USB-adaptrar, t.ex Tele2s och Telenors Huawei E398 adaptrar.

Kollar du på bilderna också så ser du en liten "strumpa" som man stoppar in modemet i.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

12

Sv: Ingen 4g täckning i lägenheten

strumpan som passar e398 heter adapter 26

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

13

Sv: Ingen 4g täckning i lägenheten

Okej! En följdfråga: Jag har tänkt att köpa en router till mitt usbmodem. Fungerar denna variant även då?

14

Sv: Ingen 4g täckning i lägenheten

Ja. router har även fördelen att du kan placera usbmodemet längre från datorn=närmre 4G-masten i fönster :-)

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

15

Sv: Ingen 4g täckning i lägenheten

Ja just det! Tack så mycket hörni!