1

Tråd: Köpa ny hårdvara

Någon mer än jag som har problem att få köpa ny hårdvara av Net1 ?

Vill ha ett gammalt abonnemang till nytt modem.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

2

Sv: Köpa ny hårdvara

Menar du att de inte är villiga att sälja eller att du har problem att köpa via webbshoppen?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Köpa ny hårdvara

Andreas skrev:

Menar du att de inte är villiga att sälja eller att du har problem att köpa via webbshoppen?


De är inte villiga att sälja nytt modem bara för att jag vill använda ett säljstoppat abonnemang.

Men i mitt fall handlar det om att byta ut ett D-35 modem mot ett D-40 modem, dock vill jag behålla mitt Flex abonnemang.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4 Senaste redigerad av jonasolof (2011-05-06 16:11:42)

Sv: Köpa ny hårdvara

Vad erbjuder de sällan användare som du och jag är för alternativ? Jag har net1 som reserv.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Köpa ny hårdvara

jonasolof skrev:

Vad erbjuder de sälla användare som du och jag är för alternativ? Jag har net1 som reserv.


De tycker att jag ska ha kraftpaketet för 229 kr / månad om jag ska få köpa D-40.

Jag har också bara Net1 som reserv, men vill ha ett smidigare modem än D-35.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6 Senaste redigerad av jonasolof (2011-05-06 16:13:17)

Sv: Köpa ny hårdvara

Då måste du nog motivera varför du vill ha en smidigare router. För övrigt antar jag att efterföljaren till D35 blir smidigare. Kom med en bra motivering.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Köpa ny hårdvara

jonasolof skrev:

Då måste du nog motivera varför du vill ha en smidigare router. För övrigt antar jag att efterföljaren till D35 blir smidigare. Kom med en bra motivering.


efterföljaren till D-35 ? är inte det D-40 ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

8

Sv: Köpa ny hårdvara

För andra gången på fem år tvingas jag konstatera att mitt bredbandsmodem från Nett1 har slutat fungera.
Med tanke på att jag bara använder det två månader om året så känns det bittert. De har en utmärkt lösning – när den fungerar. Att jag dessutom kunnat teckna Flex-abonnemang som gjort att jag bara behövt betala när jag har utnyttja abonnemanget har gjort det fulländat. Enda smolken i bägaren har varit att jag tvingats köpa ett nytt modem för 2.000 kr vartannat år.
Nu vill dom att jag ånyo ska köpa ett nytt modem och den här gången betala 229 kr per månad, vilket med min praktiska användning och modemets livslängd ger en månadskostnad på 1.874 kr. Det är inte prisvärt. Hade jag kunnat få modemet utbytt eller reparerat hade det varit mycket bra. Hade jag kunnat köpa ett nytt modem på mitt gamla abonnemang hade det varit OK.
Men att tvingas att ånyo teckna ett nytt abonnemang på dessa villkor, det är inte OK.

Så nu ska jag försöka med takantenn, 3g router och Telia. Men jag har två mil till masten, så jag undrar om det går.

9

Sv: Köpa ny hårdvara

Ett års garanti om modemet går sönder av sig själv gällde när jag fick ett nytt D20-modem för några år sedan när ett tidigare exemplar gick sönder efter några månader.

En ny kund får ju nytt modem gratis i utbyte mot låsning till månadsbetalning i två år.

10

Sv: Köpa ny hårdvara

Kanske går att laga.

Men som du skriver, detta är en stor nackdel med ice/net1....

lanthandlaren skrev:

För andra gången på fem år tvingas jag konstatera att mitt bredbandsmodem från Nett1 har slutat fungera.
Med tanke på att jag bara använder det två månader om året så känns det bittert. De har en utmärkt lösning – när den fungerar. Att jag dessutom kunnat teckna Flex-abonnemang som gjort att jag bara behövt betala när jag har utnyttja abonnemanget har gjort det fulländat. Enda smolken i bägaren har varit att jag tvingats köpa ett nytt modem för 2.000 kr vartannat år.
Nu vill dom att jag ånyo ska köpa ett nytt modem och den här gången betala 229 kr per månad, vilket med min praktiska användning och modemets livslängd ger en månadskostnad på 1.874 kr. Det är inte prisvärt. Hade jag kunnat få modemet utbytt eller reparerat hade det varit mycket bra. Hade jag kunnat köpa ett nytt modem på mitt gamla abonnemang hade det varit OK.
Men att tvingas att ånyo teckna ett nytt abonnemang på dessa villkor, det är inte OK.

Så nu ska jag försöka med takantenn, 3g router och Telia. Men jag har två mil till masten, så jag undrar om det går.

11

Sv: Köpa ny hårdvara

Jag har försökt med takantenn till 3G och det fungerar inget vidare.

Den förstärkning du får i antennen försvinner i kabeln så försök istället hänga upp 3G-dongeln ute och dra usb-kabel till 3G routern.