1

Tråd: Fakturaavgifter telefonabonnemang

Hej,

Jag håller på att strida mot flera operatörer angående fakturaavgiften för pappersfaktura som nyligen har införts överlag av de flesta tjänsteleverantörer.
Det roliga är att det finns en författning hos Post och Telestyrelsen(PTS) som reglerar detta PTSFS2006:3 där det redan i §1 går att läsa " tjänsteleverantörer att avgiftsfritt tillhandahålla abonnenter specificerade telefonräkningar".
Ingen av de tjänsteleverntörer som jag har varit i kontakt med vill kännas vid denna författning eller säger att jag har tolkat den fel.

2

Sv: Fakturaavgifter telefonabonnemang

Har aldrig hört talas om detta tidigare.

För de som är intresserade och vill trycka på ämnet så finns en PDF här från PTS.
http://www.pts.se/upload/Documents/SE/P … akning.pdf

Tjänsteleverantören skall avgiftsfritt tillhandahålla abonnenter specificerade tele räkningar

Och att om inte annat är överenskommet så skall tjänsteleverantören tillhandahålla telefonräkningen i pappersformat, om man endast får den elektroniskt skall de vara överenskommet med leverantören.

Så alla former av extra avg på telefonräkningar är förbjudet vad jag kan de, hur detta förhåller sig till mobilt bredband är lite oklart då man faktiskt kan skicka sms och ofta ringa med dem också. Ring 1 samtal i månaden för 1kr så är det per automatik en telefonräkning.

Tittat lite närmare på operatörerna och samtliga tar ut faktureringsavgift på telefon abonnemang.
Tele2 - Faktureringsavgift (Vid betalning via autogiro eller e-faktura) 24:– (0:–)
Tre - Avgift för pappersfaktura är 24 kr/faktura
Telia - Fakturaavgift *9 19 kr - 9. Fakturaavgift debiteras även för tjänsten Autogiro
Telenor - Fakturaavgift: 25 kr (29 kr om du tecknar nytt avtal eller tilläggsavtal).

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Fakturaavgifter telefonabonnemang

Med "specificerad teleräkning" i den föreskriften menas inte det vi tänker på när vi hör "specificerad räkning". Enl. bil. 1 så innebär det bl.a. antal samtal, kostnad per enhet, total kostnad, moms o.s.v. Alltså inte varje samtal specificerat utan klumpsummor per samtalsslag.

Har man när man tecknade ab. haft valet attt t.ex. välja mellan elektronisk räkning avgiftsfritt eller pappersräkning för 24:- så kan man nog anse att en överenskommelse har skett om vad som gäller.

Jag tror inte man kommer någon stans med att försöka hårdrida på denna föreskrift. Den är alltför vekt formulerad.

4 Senaste redigerad av Micke (2011-04-29 11:31:42)

Sv: Fakturaavgifter telefonabonnemang

masurica skrev:

Jag håller på att strida mot flera operatörer angående fakturaavgiften för pappersfaktura...

Glöm det! Självaste samtalsspecifikationen är numera gratis, men fakturaavgiften (för pappersfaktura) tillkommer!

Källa: Kundtjänst Universal-Telecom

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

5

Sv: Fakturaavgifter telefonabonnemang

Mobilt bredband är en telefon räkning.
du har ju ett telefon nummer till ditt mobilabredband.
så ja det är en telfon räkning även om du inte ringt alls.

6

Sv: Fakturaavgifter telefonabonnemang

Man ringer upp med 3g modemen för att surfa.