1

Tråd: Störning av TV från Wifi?

Hej,

jag har Boxer och har under en längre tid (sen jag bytte Boxer-låda tror jag) haft stora problem med taskig mottagning olika tider på dygnet.

Jag ringde min TV-gubbe & hans första fråga var om jag hade trådlöst nät hemma? Tydligen så kan en trådlös router störa TV-signalen kraftigt?

För att testa så inväntade jag ett av de tillfällena när inte alla kanaler var tillgängliga samt vacker mosaik uppträder. Jag stängde då av min D35 & alla kanaler fanns där samt att mosaiken var borta!

Eftersom familjen inte kan enas om att bara titta på TV eller surfa så måste båda sakerna funka samtidigt. Då kommer frågan, har det någon betydelse vilken kanal man ställer in på routern? Nåt annat att tänka på?

tpfh
Lasse T

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

2

Sv: Störning av TV från Wifi?

Försök få routern så långt från TV och antennkablar som möjligt.

3

Sv: Störning av TV från Wifi?

Stäng av wifi, sätt D-35:an där det finns bra mottagning och dra tp-kabel till en bättre router istället.

Det finns många fördelar med att ha en egen vettig router istället för det som skickas med abonnemangen, t.ex adsl- och kabelmodem.
Största fördelen är att du behåller alla inställningar oavsett om supporten/du byter ut hårdvaran eller om man t.ex flashar om firmware.

4

Sv: Störning av TV från Wifi?

Byt till bättre tv kablar som har hf tät skärm.

Vissa wifi pryttlar stör bra mycket mer än dom borde enligt ce/pts krav.

Ibland kan vinklande av wifi antennen minska störningarna.

5

Sv: Störning av TV från Wifi?

Ja det kan spela roll vilken kanal routern sänder på. Går inte att veta, bara att pröva.
Säkrast är att köra lan kabel till datorerna. Dubbelskärmad antenn kabel till och från boxen är också väsentligt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.