1

Tråd: Antenn till Huawei B260a?

Som jag skrev i ett annat inlägg så tittar jag på en Huawei B260a från Telenor.
Funderar då främst på vilken antenn man ska ha till den.
Har hittat Smartdisc som Tele2 säljer till Huawei B260a (se http://www.tele2.se/fast-telefoni/via-mobilnatet.html och därunder "Antenner och telefoner") men hittade också en antenn från Dealextreme som ser riktigt ordentlig ut (http://www.dealextreme.com/p/1710-2170m … male-37398).

dBi tycks skilja en hel del mellan dessa två, men vad innebär det i praktiken?

Inte heller denna information om Dealexteme-antennen säger mig så mycket:
"- VSWR =2.0
- Bandwidth: 460MHz
- Interface: SMA"

Hur vet man att det är rätt antennkabel man skaffar som passar till Huawei B260a förresten och hur skulle jag om jag kör på antennen från Dealextreme kunna förlänga antennsladden?

Tack på förhand!

2

Sv: Antenn till Huawei B260a?

Huawei B260a routern har uttag för extern antenn. Kontakten är en vanlig SMA honkontakt vilket för övrigt är samma som på Huawei routern E960.

Deal extrem skriver att deras antenn har en SMA female kontakt. Hona till hona går inte, dessutom misstänker jag att det kan sitta en reverse polarity kontakt på den.

Infoferenda har två bra panelantenner för 11 resp 18 dBi. Båda har SMA hankontakter och kan pluggas rakt in i routern. Strunta i den taggiga poynting-antennen, den är en GSM + 3Gantenn.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Antenn till Huawei B260a?

jonasolof skrev:

Huawei B260a routern har uttag för extern antenn. Kontakten är en vanlig SMA honkontakt vilket för övrigt är samma som på Huawei routern E960.

Deal extrem skriver att deras antenn har en SMA female kontakt. Hona till hona går inte, dessutom misstänker jag att det kan sitta en reverse polarity kontakt på den.

Infoferenda har två bra panelantenner för 11 resp 18 dBi. Båda har SMA hankontakter och kan pluggas rakt in i routern. Strunta i den taggiga poynting-antennen, den är en GSM + 3Gantenn.

Nu är det ju så att budgeten inte är obegränsad, och tittade på infoferenda och de verkar rent ut sagt riktigt, riktigt dyra.
T.ex. har de en nästan exakt likadan antenn som Tele2 erbjuder för 149 kronor som de tar nästan 400 kronor (exklusive moms dessutom!) som dessutom verkar ha sämre förstärkning och är utan kablage och allt...

Det lutar nog åt att det blir den där antennen (Smartdisc) som Tele2 erbjuder trots allt.

4

Sv: Antenn till Huawei B260a?

Du behöver ingen yttre antenn i b260a för det finns redan en antenn innuti. OBS switchen för val mellan yttre och inre.

Skulle en yttre antenn behövas är det inte så meningsfullt att koppla in en som bara är en aning bättre än den interna. Mycket beror dock på placering.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Antenn till Huawei B260a?

jonasolof skrev:

Du behöver ingen yttre antenn i b260a för det finns redan en antenn innuti. OBS switchen för val mellan yttre och inre.

Skulle en yttre antenn behövas är det inte så meningsfullt att koppla in en som bara är en aning bättre än den interna. Mycket beror dock på placering.

Saken är ju den just att det är täckning utomhus, dessutom om vi sätter antennen högt upp på huset så torde det bli ännu bättre mottagning. Egentligen skulle man ju bara kunna stoppa ut en USB-dongel utanför fönstret och ha en riktigt lång sladd, men det vore inte så smidigt. Det som är intressant är väl om det är precis samma täckning och så med Telenor som med 3, men vad jag förstått det som så har de ju byggt 3G-nätet gemensamt i resten av landet förutom storstadsregionerna (vilka nu dessa var).

(Kollade en snabbis på 3GIS hemsida och fann detta: "Bolaget har som uppgift att bygga och driva den infrastruktur som möjliggör för operatörerna att erbjuda sina kunder mobila tjänster via UMTS (Universal Mobile Telecommunication System) utanför Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona. I dessa städer bygger och driver operatörerna sina egna hemmanät. " )

6

Sv: Antenn till Huawei B260a?

Jag kopplas usb stickorna med 3m usb skarv av bättre sort och sätter dom i tex vitt avloppsrör för tex handfat. 1,5m för ~30:-
Och tätar toppen med en huv mot vatten.
Funkat ok.
pet flaska funkar det med.

Yttre antenn är sista lösningen för mig pga att det ofta krävs en ny vid modembyte.
Samt all juxx med att rikta den.