1 Senaste redigerad av Akerhage (2011-04-18 09:19:38)

Tråd: Låsa upp en 3dongel för att stoppa i Telenorkort?

Har nu en gammal dongel hemma, en E180 Huawei. Där har jag haft 3 innan och antar att dongeln då är låst till just 3. Använder 3connect som installeras automatiskt.

Jag har dock inget abb kvar hos tre, men har ett abonnemang hos telenor, som egentligen är ett telefonabonnemang, men jag har surfa fritt på det, fast använder det inte då jag ringer med ett annat abonnemang.

Kan jag stoppa i SIM-kortet från Telenor (surfa fritt telefonabonnemang) i 3-dongeln och använda det som mobilt bredband.
Försökte testa hemma, men verkade inte fungera. Antar att dongeln är låst till 3 bara? Men kanske går att kring-gå detta problem på något sätt? (ändra apn, låsa upp dongel, andra connect-program etc?)

Kollat runt lite och ser att man behöver IMEIkod, vilket jag förmodligen saknar, eller vart ser man den? Har inga papper eller liknande kvar, då det var ngt år sedan dongeln införskaffades.
Borde kanske lagt den här under "upplåsning modem" också, men ngn moderator får flytta isf!

2

Sv: Låsa upp en 3dongel för att stoppa i Telenorkort?

IMEI siffrorna står på modemet, om du kastar över dem så kan jag svara med din upplåsningskod.
MVH Andreas

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Låsa upp en 3dongel för att stoppa i Telenorkort?

Andreas skrev:

IMEI siffrorna står på modemet, om du kastar över dem så kan jag svara med din upplåsningskod.
MVH Andreas

Hittade det under simkortet smile
IMEI:354241026597494

Läste att jag måste använda annat program än 3Connect med, stämmer detta?
Och behövs ett program för att få en popuppfönster för att skriva in unlockkoden?
Behöver jag ändra till telenors apn sen i det connectprogram jag använder?

Tack för hjälpen Andreas!

4

Sv: Låsa upp en 3dongel för att stoppa i Telenorkort?

Akerhage skrev:
Andreas skrev:

IMEI siffrorna står på modemet, om du kastar över dem så kan jag svara med din upplåsningskod.
MVH Andreas

Hittade det under simkortet smile
IMEI:354241026597494

Läste att jag måste använda annat program än 3Connect med, stämmer detta?
Och behövs ett program för att få en popuppfönster för att skriva in unlockkoden?
Behöver jag ändra till telenors apn sen i det connectprogram jag använder?

Tack för hjälpen Andreas!

Upplåsningskod: 50861041

Flashkod: 64815636

Mata in koden med denna appen.
http://www.unlockhuawei.info/files/CardLock-Unlock.zip

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5 Senaste redigerad av Akerhage (2011-04-18 11:53:08)

Sv: Låsa upp en 3dongel för att stoppa i Telenorkort?

Jag tackar och bockar ödmjukast!

EDIT. testar med jobbdatorn här nu, står "data card not found" när jag öppnar programmet.
Har då bara stoppat in modemet här innan...skall väl inte behöva installera 3connect eller så innan?

6

Sv: Låsa upp en 3dongel för att stoppa i Telenorkort?

Modemet måste installeras, pga drivrutiner.
3connect funkar med egen apn.

7

Sv: Låsa upp en 3dongel för att stoppa i Telenorkort?

G-Man skrev:

Modemet måste installeras, pga drivrutiner.
3connect funkar med egen apn.

Varför får jag felmeddelandet? Kan det vara så att jobbdatorn inte tillåtit alla drivisar att installeras och därför det felar?

8

Sv: Låsa upp en 3dongel för att stoppa i Telenorkort?

http://i630.photobucket.com/albums/uu23/Akerhage/mall.jpg

Så ser det ut nu och med detta felmeddelandet innan den här rutan kommer upp.
Tänkte den IMEI verkar ju vara blank?

http://i630.photobucket.com/albums/uu23/Akerhage/mall2.jpg

9

Sv: Låsa upp en 3dongel för att stoppa i Telenorkort?

Som sagt, den hittar inte ditt modem.
Installera modemet som att du skall "använda det" och och stäng sedan alla form av dashboard mjuvaran, 3connect, mobile partner, mobile connect, telenor connect osv som kan tänka sig att snacka med modemet.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10

Sv: Låsa upp en 3dongel för att stoppa i Telenorkort?

Andreas skrev:

Som sagt, den hittar inte ditt modem.
Installera modemet som att du skall "använda det" och och stäng sedan alla form av dashboard mjuvaran, 3connect, mobile partner, mobile connect, telenor connect osv som kan tänka sig att snacka med modemet.

Okay, som jag anade då, o har inget internet hemma, eller usb-sticka här som jag kan ta med programmen med..hmm, får försöka låsa upp stickan någon annanstans där jag kan installera dongeln korrekt då!

Tack för all hjälp!

11

Sv: Låsa upp en 3dongel för att stoppa i Telenorkort?

Du bör få en "promt" ruta om du stoppar in ett simkort från annan leverantör, men vissa har blockat denna funktion i egenskapade dashboards.
Du kan mata in koden via AT kommando också, men de har jag tyvärr inte i huvudet.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

12

Sv: Låsa upp en 3dongel för att stoppa i Telenorkort?

Andreas skrev:

Du bör få en "promt" ruta om du stoppar in ett simkort från annan leverantör, men vissa har blockat denna funktion i egenskapade dashboards.
Du kan mata in koden via AT kommando också, men de har jag tyvärr inte i huvudet.

Japp, vet att jag inte fick det som det var nu iaf med 3connect.
Så får försöka få igång det här programmet bara!
Får bli att testa runt 18, så återkommer jag med resultat sen!

13

Sv: Låsa upp en 3dongel för att stoppa i Telenorkort?

TRE/3 har massa jux i sina modem för att stoppa upplåsning, dom LÅSER porten som används för upplåsning, så det går EJ att komma åt den utan fippel.

öppna "my computter" i root, dvs diskarna syns.
öppna mappen för upplåsnings appen, så den är redo för SKOTT.
banka in det oinstallerade USB modemet.
NÄR modemets installations disk dykerupp i "my computter"
banka på upplåsnings appen och lås upp...

funkar väldans bra med TRE....
oftast.

14

Sv: Låsa upp en 3dongel för att stoppa i Telenorkort?

Nu har jag fått det att fungera! Var inga som helst problem att göra det hemma, drog igång unlockprogrammet bara och matade in koden jag fick av Andreas. APN hade jag ändrat innan i 3connect till telenor.internet.se, fick förslaget att ha services.telenor.se av Jerry med. Men det fungerar med den förstnämnda. Vet dock inte om jag skulle kunna få bättre hastigheter med den andra.
Tack alla för hjälpen, bra jobbat smile

15 Senaste redigerad av jerjo2 (2011-04-20 21:33:43)

Sv: Låsa upp en 3dongel för att stoppa i Telenorkort?

Prova internet.telenor.se, det fungerar nog bättre? ;-)

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

16

Sv: Låsa upp en 3dongel för att stoppa i Telenorkort?

Även jag har en E180 från Huawei som har körts med 3, men som nu skulle behöva köras med Tele2 via Dovado UMR. IMEI är 356185034508605.

Någon som har koll på upplåsningskod för detta?


Mvh

17

Sv: Låsa upp en 3dongel för att stoppa i Telenorkort?

fredrik_a skrev:

Även jag har en E180 från Huawei som har körts med 3, men som nu skulle behöva köras med Tele2 via Dovado UMR. IMEI är 356185034508605.

Någon som har koll på upplåsningskod för detta?


Mvh

Har du provat upplåsningslänken i forumet som andreas postade tidigare?

18

Sv: Låsa upp en 3dongel för att stoppa i Telenorkort?

Upplåsningskod: 63011517       

G-Man skrev:
fredrik_a skrev:

Även jag har en E180 från Huawei som har körts med 3, men som nu skulle behöva köras med Tele2 via Dovado UMR. IMEI är 356185034508605.

Någon som har koll på upplåsningskod för detta?


Mvh

Har du provat upplåsningslänken i forumet som andreas postade tidigare?

19 Senaste redigerad av fredrik_a (2011-04-21 07:29:18)

Sv: Låsa upp en 3dongel för att stoppa i Telenorkort?

G-Man skrev:
fredrik_a skrev:

Även jag har en E180 från Huawei som har körts med 3, men som nu skulle behöva köras med Tele2 via Dovado UMR. IMEI är 356185034508605.

Någon som har koll på upplåsningskod för detta?


Mvh

Har du provat upplåsningslänken i forumet som andreas postade tidigare?

Ja, men utan upplåsningskod blev det svårt. :-)

janholm skrev:

Upplåsningskod: 63011517

Tack, det fungerade bra. Thanx bojs!

Dock buggar Tele2-abonnemanget en del (??) tillsammans med Dovado-routern. Nå'n som vet vad man kan göra?

Jag får cirka 50-60% signal, men den vill inte alltid koppla upp (uppkoppling får man på 1 av 5 försök med en massa omstarter emellan). När den väl kopplar upp så är det bra fart i grejerna och det verkar inte spela någon roll vilken Tele2-APN jag kör med. Det blir samma "inkonsekventa" resultat oavsett...
Kör jag tillbaka 3-simet så funkar allt klockrent...


Nå'n som har tips och input om detta är Tele2-specifikt, UMR-problematik eller om det är tjall efter upplåsningen tro?