1

Tråd: Modem med antennuttag?

Finns det modem med antennuttag för både sändning och mottagning?

2

Sv: Modem med antennuttag?

Sierra är bra

3 Senaste redigerad av jonasolof (2011-04-07 15:20:39)

Sv: Modem med antennuttag?

Huawei deklarerar att antennkontakten går till diversitymottagning. Sierra ska ansluta t både sänd och mottag, dvs huvudantennen. Ett modem som Net1 d50 har intern diversityantenn som man inte kan ansluta till, bara till tx/rx huvudantennen.

Vill man ansluta antenner till både tx/ rx och diversity rx får man välja en router. D35 på net1 eller Vololink för 3G.

Modem Utan antennanslutning är kasst, som E220. Lite bättre är anslutning till diversity rx, som HUAWEI E169. Bättre ändå är Sierra usb 309 som ansluter till tx/rx. Bäst är en router som ansluter till båda, t ex Vololink va125.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Modem med antennuttag?

Finns det fler modem och routrar som är i klass med Sierra 309 och Vololink va125?

5

Sv: Modem med antennuttag?

Sierra är lite i särklass när de kommer till antennen, brukar kosta någon tusenlapp mer en konkurrenterna också.
Tycker att Novatel's modem brukar kännas bra också.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Modem med antennuttag?

Ser att Sierra 312U har två antennuttag. Fixar den både tx/ rx och diversity rx?
Sierra ser ju onekligen bra ut men tyvärr är de ju rätt dyra vilket gör mig lite kluven inför ev. införskaffning av mobilt bredband.

Vill ju ha bra saker så man är på den säkra sidan att det fungerar tillfredsställande smile
Sen hatar jag operatörernas bindningstider så att slippa bli ägd av dem i flera år vill jag köpa modemet löst.

7

Sv: Modem med antennuttag?

MagArne skrev:

Ser att Sierra 312U har två antennuttag. Fixar den både tx/ rx och diversity rx?
Sierra ser ju onekligen bra ut men tyvärr är de ju rätt dyra vilket gör mig lite kluven inför ev. införskaffning av mobilt bredband.

Dyra? Inte om man köper från tjingtjongistan. http://www.aliexpress.com/fm-store/2008 … modem.html kan rekommenderas. I mitt fall blev 72,63$ 468kr och det är klart överkomligt. Och leveransen med gratisfrakten tog rimliga 9 dagar.

Modemet är uppe och snurrar sen snart en vecka och hittills är jag nöjd.

/MmmMagnus

8

Sv: Modem med antennuttag?

det går att tex löda i huawei modemen om man vill/eller får det gjort.
funkar ypperligt om man vågar/kan.

tex e1750 är bättre än 169, då antenn kontakten på 169 är i praktiken meningslös när jag provat.

annars funkar den aktiva antennen funkwerk bra med glasspinnarna av modemen.


men sierra modem är top notch, funkat mycket bra hittils.
om du köper modem utanför landsgränserna oavsett märke var noga att kolla att du får modem med korrekta frekvenser.