1

Tråd: Open signal - Android app

Hej
Vet inte hur många som testat denna "app" men har kört min ett tag och tycker den är trevlig, de som stör mig är att positionerna på masterna inte stämmer för fem öre, Är det någon som vet hur detta fungerar, läser man på deras hemsida http://opensignalmaps.com så verkar det hela bygga på att man delar med sig av den data som sin egen telefon samlat in men hur länge tar det innan informationen på kartorna uppdateras med rätt position på kartan?

/Martin

2

Sv: Open signal - Android app

Problemet är att masternas positioner an bara uppskattas baserat på signalstyrka och många mätningar och blir i bästa fall approximativ, ibland helt fel.

Om man kör den i signalstyrkevisning istället blir det lite bättre, det återspeglar bättre datans kvalitet. Att försöka sätta ut positioner på masterna tycker jag de kan låta bli då dt inte är till någon hjälp när det är så fel.

Om många använder den bör det ju bli bättre, men den exakta positionen måste kollas upp och bekräftas manuellt om det skall vara någon idé, IMHO.

/Marcus

3

Sv: Open signal - Android app

Jag har kört med den länge sedan, men som du märkt funkar inte bra.

Jag har plockat bort den appzen då att öppna fönstret och leta fula gråa pinnar funkar bättre på 3g pga kort räckvidd fnv.

4

Sv: Open signal - Android app

Det hade ju varit smidigt med en finess där man själv kunde pekat ut positionen på antennen när man väl har den i sikte.  Men som du sa med fler mätningar så borde positioneringen bättra på sig med, Har kört den här i mitt närområde ett tag men funderar över hur lång tid det tar innan de uppdaterar kartpositionen på masten?

Får väl fortsätta och traggla på så får vi se vad som händer smile
/Martin

5

Sv: Open signal - Android app

Behöver du mäta in master lite här och var eller handlar det bara om hemmavid?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Open signal - Android app

Sigun skrev:

Hej
Vet inte hur många som testat denna "app" men har kört min ett tag och tycker den är trevlig, de som stör mig är att positionerna på masterna inte stämmer för fem öre, Är det någon som vet hur detta fungerar, läser man på deras hemsida http://opensignalmaps.com så verkar det hela bygga på att man delar med sig av den data som sin egen telefon samlat in men hur länge tar det innan informationen på kartorna uppdateras med rätt position på kartan?

/Martin


var sämre när det släppte open signal, funktionen i signal radar tycker jag var bättre.