1 Senaste redigerad av seve (2011-04-18 10:42:25)

Tråd: Begräsning "Fair usage policy" - Telenor 16mbit

Hej!

Är det någon här som har Telenor mobilt bredband 16mbit och sett i verkligheten hur hastigheten korrigeras när man kommer upp i sina ca 25Gb som är gränsen vid "fair usage policy" ? Påverkas responstiderna, hastigheten, eller blir det någon sorts linjär sänkning beroende på hur långt över gränsen man ligger. Eller aktiveras begränsningen bara när masten är högt belastad? Jag har pratat med supporten men inte fått något tydligt svar.
Jag har idag 6mbit abonnemanget som saknar denna begränsning och funderar på att byta upp mig, men helst inte om abonnemanget blir väldigt strypt när gränsen är uppnådd.

Telenor 16mbit:
Telenor tillämpar fair usage policy, för att säkerställa en jämn och hög användarupplevelse för våra kunder. Detta innebär att Telenor förbehåller sig rätten att, i de fall användarens dataförbrukning överstiger tio gånger normal förbrukning under de senaste 30 dagarna, ge den berörda användaren en lägre prioritet på datatrafik och/eller en lägre hastighet, med syfte att säkerställa att övriga användare inte drabbas av störningar. Med normal förbrukning avses den senast uppdaterade statistiken över genomsnittlig förbrukning för mobila bredbandsanvändare i Sverige som PTS tillhandahåller. För aktuell information om genomsnittlig förbrukning, se http://www.statistik.pts.se/pts1h2010/RappTab_13.htm, längst ned på raden Privat.

Tack på förhand

2

Sv: Begräsning "Fair usage policy" - Telenor 16mbit

Älskar dessa luddiga avtal att de är 10ggr normal nyttjat och så vb de en till ett dokument hos PTS, varför inte bara säga att de är 25GB/mån som gäller, thats it!

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Begräsning "Fair usage policy" - Telenor 16mbit

Men om alla tanka max så ökar detta max taket...

Då är frågan hur ofta...

4

Sv: Begräsning "Fair usage policy" - Telenor 16mbit

Naturligtvis kan operatörerna sätta begränsningar, men det gör abonnemangen mindre attraktiva.
3G/4G annonseras som ersättning för fasta abonnemang, men om du har en familj som min egen. 5 personer, 10-15 datorer och andra prylar som vill updatera sig mot nätet, så räcker inte de gränser som finns idag särskilt långt.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

5 Senaste redigerad av ruva (2011-04-16 23:08:55)

Sv: Begräsning "Fair usage policy" - Telenor 16mbit

"fair usage policy" tillämpas på 16 Mb också. När jag ligger mellan 100-300 GB i månaden kanske farten är 5 Mb/s mot 6 MBb/s på kvällarna när jag kommit upp i 40 GB. Dagtid ingen skillnad och får då 7-8 Mb/s hur mycket jag än gör åt.

Håller dock med om att en eventuell gräns på 25 GB (Telia 30 Gb) inte har med 4G att göra. Telenors är dock bättre då den inte tillämpas om det inte är nödvändigt. Telias gräns är. Telia kommer alltid gå fetbort för mig. Telia gör 4G vilseledande reklam för de yngre men är ett företag för de som bara använder e-post (POP).

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

6

Sv: Begräsning "Fair usage policy" - Telenor 16mbit

tack för bra feedback.
Så det skulle egentligen innebära att om jag byter upp mig från 6mbit abonnemanget till ett 16mbit så kan man räkna med åtminstone några mbit i hastighet  även man går över deras "diffusa"  ~25Gb gräns?
I realiteten idag så får jag med mit 6mbit abonnemang nästan alltid ut någonstans runt 5-7mbit, så en uppgradering till 16mbit låter inte som att det skulle tillföra så mycket mer fart för mig. Någon mer som har erfarenheter att dela med sig av sitt 16mbit abonnemang bra/dåligt...?
Alternativet skulle kunna vara att byta till Telenors 4G abonnemang men det kostar ännu lite mer, och där finns ju också deras fair usage policy.

7

Sv: Begräsning "Fair usage policy" - Telenor 16mbit

Så länge det råder trafikgräns ät det vittslöst med högre hastughet, bättre med flera billigare abg @ 25gb tex.

8

Sv: Begräsning "Fair usage policy" - Telenor 16mbit

seve skrev:

tack för bra feedback.
Så det skulle egentligen innebära att om jag byter upp mig från 6mbit abonnemanget till ett 16mbit så kan man räkna med åtminstone några mbit i hastighet  även man går över deras "diffusa"  ~25Gb gräns?
I realiteten idag så får jag med mit 6mbit abonnemang nästan alltid ut någonstans runt 5-7mbit, så en uppgradering till 16mbit låter inte som att det skulle tillföra så mycket mer fart för mig. Någon mer som har erfarenheter att dela med sig av sitt 16mbit abonnemang bra/dåligt...?
Alternativet skulle kunna vara att byta till Telenors 4G abonnemang men det kostar ännu lite mer, och där finns ju också deras fair usage policy.

Hos mig gjorde bytet från 6 Mb till 16 Mb ingen märkbar skillnad (kanske 1 MB/s) förutom priset blev högra och köp av modem för 1300 kr. Vi har nog samma hastighet där vi bor.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

9 Senaste redigerad av ruva (2011-04-27 20:16:49)

Sv: Begräsning "Fair usage policy" - Telenor 16mbit

Hm, om man läser http://www.mobilabredband.se/telenor/ har de infört begränsning på 25 GB.
I alla till  nya kunder. Tänker jag fel när jag läser?

Fast följer man länken och kommer till reklamen för 16 Mb står det:

Surfa snabbt och obegränsat!
Just nu - Vi bjuder dig på abonnemangskostnaden de tre första månaderna och bjuder på en insticksrouter så att hela familjen kan surfa på en gång!

Med Mobilt Bredband 16 Mbit/s får du inte bara höga hastigheter, du kan använda ditt mobila bredband så mycket du orkar i Sverige eftersom det inte finns någon gräns för hur mycket du får surfa. Allt detta får du för så lite som 239 kr/mån!

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

10

Sv: Begräsning "Fair usage policy" - Telenor 16mbit

Känns som mobilabredband-sidan behöver uppdateras gällande åtminstone 6mbit abonnemanget, samtidigt som telenors reklam är lite vinklad:

du kan använda ditt mobila bredband så mycket du orkar i Sverige eftersom det inte finns någon gräns för hur mycket du får surfa. Allt detta får du för så lite som 239 kr/mån!

men går man in på fliken "priser" på 16mbit abonnemanget på telenors hemsida så kommer informationen om "fair usage policy" på 10ggr normal förbrukning upp.
På 6mbit abonnemanget finns inte denna tilläggsinfo, så här är det nog fritt fram att verkligen surfa på så mycket man orkar.
För övrigt har jag 6mbit abb. och har aldrig märkt av någon sänkning av hastigheten.

11

Sv: Begräsning "Fair usage policy" - Telenor 16mbit

det är fritt att surfa hur många giga eller terra bit du vill.... men till betydligt lägre hastighet - vilket inte står tydligt.

meningen med höga teoretiska hastigheter förblir teoretisk.

räkna hur många sekunder det tar att fylla en månads kvot med den maximala teoretiska hastigheten...

12

Sv: Begräsning "Fair usage policy" - Telenor 16mbit

ruva skrev:

Hm, om man läser http://www.mobilabredband.se/telenor/ har de infört begränsning på 25 GB.
I alla till  nya kunder. Tänker jag fel när jag läser?

Fast följer man länken och kommer till reklamen för 16 Mb står det:

Surfa snabbt och obegränsat!
Just nu - Vi bjuder dig på abonnemangskostnaden de tre första månaderna och bjuder på en insticksrouter så att hela familjen kan surfa på en gång!

Med Mobilt Bredband 16 Mbit/s får du inte bara höga hastigheter, du kan använda ditt mobila bredband så mycket du orkar i Sverige eftersom det inte finns någon gräns för hur mycket du får surfa. Allt detta får du för så lite som 239 kr/mån!

Min tolkning är att de håller sig på det torra genom att säga "fair usage" ggr 10 "enligt pts" rapport. Vilket enligt min tolkning blir 25GB i månaden om man läser och tolkar och läser och tolkar och räknar.
Sen om de står OBEGRÄNSAT på 75 ställen är de bara mygel då de faktiskt har satt att 10ggr normal användning så har de rätt att låsa ner dig. Men sen har jag inte hört talas om att de praktiserar detta. Utan de kanske kommer upp om många ringer in till kundtjänst och säger att hastigheten är dålig och de kollar på stationen och ser att de är 2st som toktankar torrents 24/7 så vill de som sagt hålla sig på de torra genom att ha detta i avtalet och då låsa ner dem.
Tror inte att man blir spärrad om man tankar 2GB om dagen.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

13

Sv: Begräsning "Fair usage policy" - Telenor 16mbit

jag körde under en en kort period 3g hos bredbandsbolaget och slog i taket. Jag tror i o för sig det snarare var vid 40 gig som linan ströps.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

14

Sv: Begräsning "Fair usage policy" - Telenor 16mbit

Allt ligger på PTS och hur länge de väljer att ligga på rygg i "obegränsat" frågan.
Att man kan säga att 25GB/månaden räknas som obegränsat är mycket märkligt.
Sen att de hänvisar till ett årligt pdf dokument som PTS publicerar gör de luddigare, ingen vill exakt säga vad de har för gräns utan de lutar sig tillbaka och säger 10 eller 20ggr "normal använing" vilket är tolkningsfråga beroende på vilken månad på året de är och vilket år de är. Vill man vara hård i frågan så bör man då säga att man skall begränsas till förra månadens "normala" användning, vilket troligen ligger högre en vad den gjorde 2010, då tekniken går framåt.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

15

Sv: Begräsning "Fair usage policy" - Telenor 16mbit

Jag fick svar från telepriskollen att de just nu prioriterar annat men en funktion där "fair use policy" presenteras kan komma i framtiden.
Om fler stöter på telepriskollen kanske de ser behovet. :-)

En annan väg är att någon anmäler för vilseledande marknadsföring. Att använda utrycket "obegränsad" gång på gång för att därefter berätta om begränsningar i det filstilta som dessutom hänvisar till ett myndighetsdokument som få hittar och kan förstå är ju knappast en bra service åt konsumeter/kunder. De flesta förstår ju inte att med de hastigheter som exempelvis Telia skryter med för 4G räcker 30 gig en timma eller så vid full hastighet.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

16 Senaste redigerad av PsyDonia (2011-04-30 09:26:35)

Sv: Begräsning "Fair usage policy" - Telenor 16mbit

det är samma sak med TRE.
så här står det på deras hemsida.
Nu har vi slopat den tidigare hastighetsbegränsningen för 3Bredband Max.  Äntligen kan du surfa obegränsat med vårt kraftfullaste och snabbaste bredband.

Men i avtalen står det fortfarande att dom får sänka din hastighet om du använder 25GB/mån och det är för max.
Så dom skriver mot sig själva. så egentligen så är deras avtal felaktigt då man inte kan säga två avtal som går mot varandra.

Så jag är ganska säker på att om man har ett printscreen från deras hemsida och dom begränsar en så kan man hänvisa dit om vad som stog när man teknade abonemanget oavsätt vad som står i avtalet då dom inte kan lova en sak och sen bryta det med avtal.

17

Sv: Begräsning "Fair usage policy" - Telenor 16mbit

Finns det någon annan bransch men kan jämföra med?

Har tex www.lovefilm.se en begränsning som säger att du kan byta filmer obegränsat men i finstilta hänvisar till statistik om snittet av folks dvd-hyrning och kommit fram till 2 filmer i halvåret och där står: Vid mer än 20 byten i halvåret använder vi en "fair usage" där du kan få vänta en månad på nästa film bara för att alla ska ha möjlighet att se nyare filmer.

Observera att jag inte hittar detta på http://www.lovefilm.se/ utan de är bara med i mitt resonemang om hur det kunde vara om de gjorde som Telenor.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

18

Sv: Begräsning "Fair usage policy" - Telenor 16mbit

ruva skrev:

"fair usage policy" tillämpas på 16 Mb också. När jag ligger mellan 100-300 GB i månaden kanske farten är 5 Mb/s mot 6 MBb/s på kvällarna när jag kommit upp i 40 GB. Dagtid ingen skillnad och får då 7-8 Mb/s hur mycket jag än gör åt.

Håller dock med om att en eventuell gräns på 25 GB (Telia 30 Gb) inte har med 4G att göra. Telenors är dock bättre då den inte tillämpas om det inte är nödvändigt. Telias gräns är. Telia kommer alltid gå fetbort för mig. Telia gör 4G vilseledande reklam för de yngre men är ett företag för de som bara använder e-post (POP).

wow! det var bra. jag kommer aldrig upp i 1mb nedladdning på mitt 16mb/S abb

Kan vara min dongel för den byter från blått till grönt ljus ALLTID

19

Sv: Begräsning "Fair usage policy" - Telenor 16mbit

Grönt = gsm 2G och inte 3G....

Välj endast 3g i programmet el router så går det snabbare.
skaffa ev antenn/ bättre placering
Oo