1

Tråd: Hur du ökar wlan-räckvidden ordentligt för en rel. billig penning.

Eftersom jag läst lite varstans på forumet om allehanda kluriga lösningar med donglar upphissade i jättefallosar och pelare på åkrar etc. för att få bra mottagning för sitt mobila bredband så tänkte jag tipsa om och slå ett slag för några produkter som fungerar ypperligt.

Jag köpte en high power usb wlanadapter mest för att det verkade vara en lattjo pryl och delvis kanske för att ev. kunna snylta på någon grannes oskyddade wlan:P.  Milt uttryckt kan jag säga att det är mitt bästa köp någonsin, alla kategorier. Jag bor i ett betonghetto och har datorn (laptop) vid fönstret. HP-laptopens integrerade wlankort (Broadcom 43**) hittade 8-10 st. nätverk varav 1 tillräckligt starkt (men tyvärr skyddat) för att ansluta till. Med highpower usb-mojängen inkopplad och placerad på fönsterbrädet så hittade jag littade drygt 30-35 nätverk varav 5-6st. tillräckligt starka för att ansluta till. Ett par av dessa var oskyddade och jag utnyttjade förståss dessa fullt ut. Jag kombinerade dessa "fria" nätverk med min 3-uppkoppling som tyvärr brukade bli cappad efter 20+gb. Dessutom kan jag nämna att adaptern räddade mig flera gånger förra året när jag satt på hotell med svajjigt wlan.

Lite senare när dessa oskyddade nätverk försvann (ghetto=hög omflyttning) slog jag till på en riktantenn från samma ställe och hängde ut utanför fönstret. Low and behold, från 30-35 nätverk till ca. 60-65 nätverk varav ytterligare ett gäng oskyddade + ett gäng med wep-kryptering som man om man har rymligt samvete kan låna. Dessutom kom jag åt bibblans nätverk bakom en betongvägg på hundra meters avstånd vilket fick mig att skaffa lånekort för första gången på 15 år big_smile

Problemet är att det verkar vara lika mycket fukushima här i området som dovado-sam har på kontoret. Dessutom började det bli lite kallt att ha fönstret öppet framåt oktober så jag la ner experimenterandet över vintern. Nu när temperaturen snart börjar bli mänsklig tänkte jag börja experimentera igen och dessutom flyttar min mor snart in i en lgh. på 6'e våningen med fri utsikt över stora natur och rekreationsområden så i sommar hade jag tänkt att springa omkring med lappis, adapter och antenn som värsta nörden för lite mer kvalificerade tester. Jag har läst/hört talats om avstånd på 4-5km med god/stabil signal med just min adapter/antenn-kombo.

Så vad ville jag egentligen säga med det här "omfångsrika" roll inlägget?

Jo, om ni har behov av att ha er mobila bredbandsutrustning i Olssons flaggstång eller på andra sidan sjön och har hyffsat fri sikt så kan en high powered USB wlan adapter plus vettig antenn från valfri tjingtjonghandlare vara en riktigt bra och kostnadseffektiv lösning. Visst, det måste fortfarande finnas el vid Olssons flaggstång för att driva routern men .........

Några handfasta tips:

Satsa på en adapter baserad på RTL8187L-chippet. Nackdelen är förståss att dom bara är G-standard men för maximal räckvidd är ju G ändå att föredra framför N. Alfa Networks ska enligt uppgift göra dom allra vassaste adaptrarna men kinaklonerna är enligt dom flesta recensioner jag läst bara marginellt sämre fast dom ofta kostar mindre än hälten av Alfas priser. En adapter motsvarande den jag betalade 35$ för kan man få för 15-20$ (ofta inkl. frakt). Lägg inte för mycket vikt vid vad det är för styrka (500-800-1000mW) då det förmodligen bara är Alfa som är hyffsat ärliga i specifikationerna. Märke är egentligen heller inte speciellt intressant eftersom alla kopierar alla och det görs kopior på kopiorna etc. Kolla som sagt istället vad det är för chipset och ev. recensioner på grejerna.

När det gäller antenner så är det rent generellt så att DX och focalprice's rundstrålande antenner är skräp medans riktantennerna verkar hålla en generellt hög kvalitet. Det finns förmodligen fler tjingtjong-butiker än dom jag nämnt men dom två jag nämnt är bevisat seriösa om än lite sega och lite tröga att ha och göra med. Men man blir definitivt inte blåst.

Dessutom kan jag tipsa om Data Alliance som har mycket användbara tillbehör. Kablar och adaptrar av bra kvalitet och andra användbara tillbehör som grejer för utomhusmontage etc. Däremot så är dom rätt dyra på wlanadaptrar så det köper man med fördel från annat håll.

Mitt nästa köp kommer förmodligen bli en TP-Link TL-ANT2424B för lite drygt en femhunka som kommer få bekänna färg i sommar.

Jag känner mig nödgad att skylla orerandet på min bakfylla av episka mått som gör att jag inte ids att göra något annat än att dega vid datorn. T.o.m. för bakis för självbefläckelse roll Ni får helt enkelt ursäkta mig. Jag ska aaaaalllllllldrig mer dricka cool

/MmmMagnus

2

Sv: Hur du ökar wlan-räckvidden ordentligt för en rel. billig penning.

Kul läsning, växlar du ner på 802.11B så får du högre uteffekt också. Köpte en 1000mW usb adapter från DX förut också, tror att G var på 250-500mW eller nått, men 1000 fick man bara på B.

Körde för typ 10år sedan snyltning också, hade antenn på balkongen till en dator som fick agera router och "åtrerdela" nätet hemma hos mig. Funkade si så där då antennutbudet inte alls var samma som idag, skrot d-link antenn kostade typ 500kr.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!