1

Tråd: 3G - förstärkt signal?

Hej!
Vet inte om denna fråga kommer på rätt ställe. smile

Vad gör man om det är varierande 3G täckning?
Inomhus går det knappt att prata i mobil.
Utomhus kan det gå bättre.
(Samma gäller Intenet)

Finns det någon 3G / gsm förstärkare som förstärker trådlös kommunikation.

Internet kan man fixa med router och ev. yttre antenn.
Men telefonin fungerar inte bättre....

Finns någon vettig lösning för överkomliga slantar?
(har ju inte tänkt skapa ett telefonibolag smile )

//Jan

2

Sv: 3G - förstärkt signal?

montera dongeln högt, använd en router + mobil som stöder telefoni över sip/voip.

annars finns repeter och aktiva antenner.

3

Sv: 3G - förstärkt signal?

Eller kör telefoninpå GSM. Även där finns repeaters men de ska installeras rätt och kräver tillstånd. Se Infoferenda.se.

En variant är att nedflytta mobilen till voip-telefoni, stänga av mobilen hemma och använda trådlös t ex Siemens voiptelefon hemma. För 3G t ex en vololink 122 till vilken även en analog telefon kan anslutas. Bra yttre antenner till routern.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: 3G - förstärkt signal?

Ska försöka anlysera till helgen och se hur bra det går att få, med att bara flytta grejor (och dra lite kabel).

Vid ett tillfälle försökte jag med en förlängningskabel mellan modem och dator, men signalen verkade bli väldigt svag så det fungerade inte bättre.

Undra hur mycket ett plåttak påverkar signalen?

//Jan

5 Senaste redigerad av jonasolof (2011-03-15 13:38:27)

Sv: 3G - förstärkt signal?

Ett plåttak kan skärma av kraftigt men också tjäna som reflektor så det är omöjligt att säga om man inte vet hur taket är orienterat i förhållande till signalens väg. Då blir det ändå bara gissning. Fri rymd framför antennen är bäst.

Ditt problem är tyvärr mycket vanligt och kräver förmodligen lite investeringar för att komma till rätta med. Samt teknisk kunskap utöver vad phone house försäljare och andra vanliga mobilkrängare besitter.

Att du har signal utanför huset är redan i det ett gott tecken på att problemet går att lösa även inomhus.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av Ulf Seijmer (2011-04-12 09:22:28)

Sv: 3G - förstärkt signal?

Albireo, kanske har du redan hittat en lösning, annars kan jag tipsa om Zboost som bör passa den situation du beskriver. Boostern ställs i ett fönster där du har 3G kontakt med basstationen och förstärker signalen inomhus. Eftersom boostern förstärker både tal och data så kan den mycket väl hjälpa dig, det enda kravet är att du har 3G täckning i det fönster du ställer den. Du måste söka tillstånd hos PTS och operatören. Induo (där jag arbetar) är generalagent för norden och du kan beställa den direkt i www.induohome.com för 2495.- inklusive moms. Om förstärkaren inte motsvarar dina krav så har du 30 dagars returrätt.

7 Senaste redigerad av jonasolof (2011-04-12 21:16:55)

Sv: 3G - förstärkt signal?

Vit hemlig plastburk. Inte ens Ny teknik ger i sin artikel någon som helt teknisk beskrivning. Ur reklam:

Most cell phone repeater kits require an internal antenna, external antenna, amplifier and the cable to connect it all together. The Wi-Ex zBoost ONE does away will all these, packing everything into a single device. Just place the zBoost ONE near a window where you have signal, plug it in and you have instant cell coverage.

Fan va bra

Hur undviks risk för självsvängning? Hur klarar man att sända och ta emot inom samma band när den synkat mot en telefon? finns det uttag för anslutning av yttre antenn mot basstation respektive in mot huset?

Hur funkar det att boostern synkar mot upp till fyra telefoner?

Boostern har tagits upp i detta forum:

http://www.byggahus.se/forum/teknik/152 … eater.html


"Kan meddela att en av av mina kunder fick en ovan nämnd typ av repeater av sin bror. Inköpt i Spanien för att användas till sommarstugan norr om Bovallstrand. Hon var helt omedveten om att det otillåtet. Den var inkopplad i en halvtimma innan Räddningsverket (!) ringer och frågar om hon kopplat in en radiosändare. De hade då även ringt hennes två grannar. Dyrt blev det också. Plus ett besök i tingsrätten."

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: 3G - förstärkt signal?

Tack för intresset och information angående 3G-förstärkning.
Problemet är dock inte slutgiltigt löst för mig. Har flyttat runt modemet, och hittat ett ställe som har en ganska stabil 3G-mottagning. Funderar just nu på att hitta en 3G-router där man enkelt / snabbt kan avgöra var den bästa placeringen skulle vara, för att få en bättre och stabilare mottagning.
(mobiltelefonins problem har jag tillsvidare lämnat)

Förmodligen finns den bästa mottagningen på taket utomhus, men där vill man inte ställa en 3G-router..... (det finns inte någon kapslad produkt som kan matas via en CAT-kabel?) eller ska man söka ett 3G-modem som innehåller anslutning för extern antenn?
Visserligen kan man till viss del nyttja en 3G-telefon till detta, men en persons närvaro vid mätning kan påverka utslaget.

Det jag inte förstår är hur en 3G-förstärkare kan slå ut signaler tex. för grannen.
Är det någon roaming som är problemet? Grannen får väl också starkare 3G-signaler eller?

//Jan

9

Sv: 3G - förstärkt signal?

Det finns flera 3G routrar med uttag för extern antenn, t ex varianter på E960 som säljs av Telia bland annat. Kolla där. Än bättre är Vololink va 125 men den är dyr.

En 3G booster som inte funkar korrekt kan slå ut hela 3G cellen i, dvs inte bara din granne. Därför kommer de förmodligen att förbjudas även i USA. Mobilooperatörerna där trycker på hos FCC för att detta ska ske. Har jag skrivit om tidigare. Kvar blir bara proffsinstallerade som mycket noga skiljer på in och utgående antenner (minst 90 dB isolering mellan).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: 3G - förstärkt signal?

Jonasolof: Att inte Ny Teknik kan beskriva vad som finns inne i boxen är kanske beklagligt, men det är väl ganska vanligt när en tidning testar hårdvara, vad jag förstår av artikeln var de nöjda med funktionen och det var nog snarare den inriktningen artikeln hade? Vid tillfället när de testade boostern avsåg den ett inköp gjort via Amazon i USA, svensk representant fanns inte då. Om du vill veta mer om konstruktionen så fråga oss gärna, tillexempel här.

I korthet boostern är en adaptiv bidirektionell förstärkare (aBDA-S) och har inte högre effekt än många telefoner vilket minimerar risken för interferens. Den är framtagen med utgångspunkt att erbjuda bättre täckning med bibehållen prestanda för operatören och andra brukare i operatörens nät och i andra operatörers nät. I Zboost finns väl utvecklade filter för att säkerställa att radiospektrum är ostört för andra operatörer än de som används. Ett tidigare problem med 3G boosters i det lägre prissegmentet har varit att de stört operatörerna, dels genom dålig filtrering, dels genom att förstärka "allt" och därmed störa ut basstationerna. Zboost har lägre effekt och annan konstruktion. Den kan användas synkroniserad mot Telia samtidigt som det inte stör ut mottagningen för Tre, för att ta ett exempel. Effektiva filter är också en förutsättning för att tillexempel WLAN skall kunna fungera i närheten.

Jag är ledsen men jag förstår inte riktigt din frågeställning om simultan sändning och mottagning, jag förstår inte riktigt problemet, de flesta 3G förstärkare klarar ju detta, vad är du menar att du anser det är i den här enhetens konstruktion som är undantaget det faktumet?

Nej det finns inget uttag för extern antenn på Zboost, men min erfarenhet är att det finns en grupp kunder som inte intresserade av håltagning i fasaden och montering av extern antenn utomhus och inomhus. För denna grupp människor kan det här vara ett bra alternativ.

Boostern synkar inte upp till fyra telefoner, det är ett missförstånd och om vi har varit otydliga så ber vi om ursäkt. Boostern kan hantera fyra samtidiga uppkopplingar, dessa är inte enhetsbundna utan det avser antal samtidiga samtal eller uppkopplingar.

Vad gäller tillstånd så är den som köper en booster tvungen att söka tillstånd. På vår hemsida skriver vi "OBS! För att få använda förstärkaren krävs att du söker tillstånd från den operatören enheten skall användas med samt från PTS. Du behöver inte uppvisa ett tillstånd för att köpa boostern, men du förutsätts söka och beviljas tillstånd innan du tar den i drift." Tycker du att det känns oklart så föreslå gärna hur vi kan förtydliga det. Vi har naturligtvis själva sökt och beviljats tillstånd för boostern innan vi lanserade den på den svenska marknaden. För den som känner sig osäker berättar vi hur man går tillväga.

Vad bra att du även tar upp FCC frågeställningen. I förra veckan ställde sig Wi-Ex som tillverkar Zboost bakom detta förslag: Wi-Ex announced today its support of the FCC"™s Notice of Proposed Rulemaking (NPRM) on cell phone signal boosters.

"œEven when reading the introduction to this document, it is clear that the FCC has the consumer"™s best interest in mind," said Lloyd R. Meese, CEO of Wi-Ex. He continues, "œWi-Ex already complies with preventing interference with the carrier network ["¦] We recognized from the beginning that oscillation could be an issue and developed patented technology as a solution to the problem." Hela pressmeddelandet går att läsa här: http://wi-ex.com/news-press.aspx

11 Senaste redigerad av jonasolof (2011-04-13 16:03:25)

Sv: 3G - förstärkt signal?

Här finns en färsk skrivelse från FCC om boosters:

http://hraunfoss.fcc.gov/edocs_public/i … ent=305599

Som framgår av denna skrivelse och ännu mer av amerikanska teleoperatörers hemställan till FCC så är det tidsödande och mycket dyrt att spåra illa fungerande boosters och de störningar dessa orsakar på nätet är allvarliga i det att kommunikationen i flera celler kan slås ut.

Har Zboost adaptiv reglering av effekten så att inte basstationen får för stark signal? Dvs hur fungerar basstationens effektstyrning av den enskilda mobilen när signalen går via boostern?  Finns kontinuerlig övervakning av att inte oscillation sker? Finns risk för oscillation om enheten ställs mot reflekterande ytor? Den tekniska utmaningen med en booster är att inkommande signal ska förstärkas och återutsändas tusentals gånger starkare på samma frekvens. Detta gäller både till och från mobilen. I detta fall ska detta ske utan rumslig separation av antennerna. Hur pass stor är dämpningen mellan utgång och ingång för upp och ner respektive? Hur pass skarp är filtreringen mot angränsande operatörers tilldelade frekvensspekrum? Något frekvensskifte är det väl knappast fråga om?

Hur ställer sig PTS till denna booster, krävs något typgodkännande eller finns ett EU-godkännande?

Bra att Wi-ex ställer sig bakom FCC's initiativ. Men det garanterar ju inte att boostern i sitt nuvarande utförande uppfyller alla de krav som kommer att ställas. Initiativet är ju alldeles färskt.

Vad innebär synkningen mot en telefon? Att enheten får reda på vilken operatör som används?  Varje operatör är tilldelad ett visst frekvensspektrum på 3G bandet. Avgränsas funktion till enbart det spektrumavsnitt som den synkade telefonen använder eller kan man använda telefoner som har olika operatörer (som inte samverkar)? Hur påverkas telefoner som använder andra operatörer av att det finns en booster igång i närheten? Jag kan ju vilka ha en booster för att jag har dålig signal från Telia i sommarstugan medan andra kanske använder 3 som har svag men användbar signal. 

Bottom line är att repeaters på 3G är mycket känslig teknik och att det väcker uppseende när det sägs att problem går att fixa så billigt och lätt, bara öppna paketet och plugga in. Uppenbarligen så vaknade räddningstjänsten i Bovallsstrand till mycket snabbt. Hade hon glömt "synka"? Hon fick ju inte böter för att hon använde en väl fungerande booster, då hade den knappast upptäckts. Den var köpt i Spanien så det bör ha varit den icke amerikanske modellen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: 3G - förstärkt signal?

Jonasolof: Tack för kompletteringarna.

Vi har haft mailkontakt med PTS om Zboost och tågordningen är att man söker tillstånd hos operatören, sedan hos PTS.

Vad gäller inlägget om räddningstjänsten i Bovallsstrand så kan jag inte uttala mig om det utan mer information. Jag har inte sett en bild på boostern som användes, jag har inget serienummer för att identifiera vilken typ av enhet det är och jag har inte testat enheten i fråga. Men eftersom de rader du hänvisar till är skrivna av en användare som angett sitt namn i klartext så har jag fått fatt på en mailadress och bett om dennes hjälp. I korthet vill jag försöka komma i kontakt med den som har den felande enheten, försöka reda ut om det verkligen är en Zboost (jag vill veta om "ovan nämnd typ av repeater" som det står i inlägget verkligen betyder att det är en Zboost). Om vi nu får kontakt med slutkunden och det är en Zboost vill vi testa enheten och byta ut den om den är felaktig. Jag återkommer i det om jag får kontakt med den som har boostern.

Vad gäller dina övriga frågor så tackar jag för kompletteringarna och återkommer när jag fått svar från Wi-Ex.

13

Sv: 3G - förstärkt signal?

Det borde vara en grundförutsättning att boosters är typgodkända av en behörig svensk eller europeisk myndighet. Samma gäller ju vanliga mobiltelefoner, usb-modem och annat som ska användas i 3G näten. Är Zboost typgodkänt i Europa?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: 3G - förstärkt signal?

Jag har fått mailkontakt med den killen som skrev inlägget om räddningstjänsten i Bovallsstrand som du hänvisade till. Han kan inte svara på vad det var för enhet som hans kund hade använt, men enligt uppgift hände detta för 7-8 år sedan (då fanns inte Zboost YX400). "Jag kan tänka mig att detta var någon slags piratenhet från Kina som inte såldes i vanlig butik" skriver han i ett mail till mig.

Nu till dina frågor (kan vara att jag översatt litet otydligt, be mig i så fall förtydliga):

-Är Zboost typgodkänt i Europa?
-Boostern är testad och CE-märkt enligt gällande specifikationer. Typgodkännandekrav avskaffades för länge sedan (jag minns att det var någon gång på 1990-talet) och har ersatts av CE-märkning.

-Har Zboost adaptiv reglering av effekten så att inte basstationen får för stark signal?
-YX400U använder adaptiv uteffektkontroll och styr uteffekten efter informationen den får från basstationen.

-Dvs hur fungerar basstationens effektstyrning av den enskilda mobilen när signalen går via boostern?
-BTS uteffektsregleringen passerar igenom YX400U.

-Finns kontinuerlig övervakning av att inte oscillation sker?
-Ja det finns realtidsövervakning av detta.

-Finns risk för oscillation om enheten ställs mot reflekterande ytor?
-Nej det finns ingen risk för detta, se föregående fråga.

-Den tekniska utmaningen med en booster är att inkommande signal ska förstärkas och återutsändas tusentals gånger starkare på samma frekvens. Detta gäller både till och från mobilen. I detta fall ska detta ske utan rumslig separation av antennerna. Hur pass stor är dämpningen mellan utgång och ingång för upp och ner respektive?
-I genomsnitt är isolationen 57 dB.

-Hur pass skarp är filtreringen mot angränsande operatörers tilldelade frekvensspekrum?
-YX400U har 30 dB grannkanalsdämpning mellan sub-banden

-Något frekvensskifte är det väl knappast fråga om?
-YX400U använder inte frekvensskifte.

-Bra att Wi-ex ställer sig bakom FCC's initiativ. Men det garanterar ju inte att boostern i sitt nuvarande utförande uppfyller alla de krav som kommer att ställas. Initiativet är ju alldeles färskt.
-YX400U stödjer att nätverken skyddas från oscillation något som är ett av nyckelkraven i FCCs initiativ.

-Vad innebär synkningen mot en telefon? Att enheten får reda på vilken operatör som används?
-Det betyder att enheten synkar med mobil, router eller modem som användaren har. Enheten som synkas används som referens för vilka sub-band som skall användas.

-Varje operatör är tilldelad ett visst frekvensspektrum på 3G bandet. Avgränsas funktion till enbart det spektrumavsnitt som den synkade telefonen använder eller kan man använda telefoner som har olika operatörer (som inte samverkar)?
-YX400U  kommer att förstärka de sub-band som den är synkad med. Om det är Telia som den är synkad med kommer Telias sub-band att förstärkas.

-Hur påverkas telefoner som använder andra operatörer av att det finns en booster igång i närheten? Jag kan ju vilka ha en booster för att jag har dålig signal från Telia i sommarstugan medan andra kanske använder 3 som har svag men användbar signal. 
-YX400U kommer endast att förstärka de band den aktuella operatören använder utan att påverka andra operatörers frekvensband.

-Bottom line är att repeaters på 3G är mycket känslig teknik och att det väcker uppseende när det sägs att problem går att fixa så billigt och lätt, bara öppna paketet och plugga in.
-Tack för återkopplingen, priset är lågt men utvecklingen går framåt och elektroniken blir billigare. Boostern har en teknik som bygger på låg uteffekt och få externa komponenter.

15 Senaste redigerad av jonasolof (2011-04-14 14:22:05)

Sv: 3G - förstärkt signal?

Låter ju bra så länge. Själv är jag skeptisk till att man klarar sig utan yttre antenn för att få hygglig kommunikation med basstationen. Använder själv GSM-repeatrar på två ställen. Får fem pinnar men då har jag en yttre rundstrålande jordplansantenn som för kontakten med basstationen. Det är proffsutrusting från Kathrein för tåg (använder dem inte i Sverige, bor utomlands). Där kan man ställa in förstärkning separat för upp och ner. Till skillnad från Zboost för 3G förstärker den här alla operatörers subband på 900 MHz men jag tror inte sådan utrustning får användas på 3G, vet inte om det ens finns.

Antar att du har tittat inuti burken. Vad för slags antenn är det för kontakten med basstationen? Förmodar en panelantenn. Den är riktningskänslig men har ändå en stor baklob. Det är obegripligt hur man skulle kunna få 57 dB isolering mellan två antenner som sitter rygg mot rygg även om man ändrar polarisationsplan etc.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: 3G - förstärkt signal?

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Har arbetat med Kathrein sedan början av 90-talet men då främst på antennsidan. Det är i allmänhet bra produkter i det högre prissegmentet, proffsgrejer.

Zboost har patchantenner med hög förstärkningsgrad (kan inte den exakta siffran) och en öppningsvinkel på ungefär 90 grader. Som du skriver så är det skilda polarisationsplan mellan de två antennerna, i övrigt finns det enligt tillverkaren en del andra egenskaper som syftar till att eliminera interferensen och undvika överhörning mellan de två antennerna.

Det finns olika lösningar som passar olika användare, liksom många andra säker har så har Zboost en hel del nöjda användare, läs gärna mer i Wi-Ex blogg under Testimonial Tuesday http://zboostyourlife.wi-exblog.com/?s= … al+tuesday eller om inställningen till de nya reglerna från FCC: http://zboostyourlife.wi-exblog.com/?s=fcc

17 Senaste redigerad av jonasolof (2011-04-15 14:46:29)

Sv: 3G - förstärkt signal?

En patchantenn kan inte förstärka särskilt mycket.Om öppningsvinkeln är 90 grader i båda planen så representerar det en åttondels sfär, dvs ungefär det dubbla över en dipol. Vitsen med patchantennen är att det kan ges spiralpolarisation, antingen höger eller vänstervriden, och då är dämpningen rätt hög mellan polariseringarna. Detta används i GPS-patchantenner för att minska mottagningen av reflekterade signaler, för reflex innebär att polarisationsplanet växlar. Mobilen som ska ta emot signalen bryr sig inte om vilken riktning det är på polarisationen och i och med att antennen har en öppningsvinkel på 90 grader så får man förlita sig på att signalen studsar omkring i rummet.

Jag kan fortfarande inte begripa att man får köpa boostern först och begära tillstånd sedan. Med tanke på den skada en illa fungerande booster bevisligen kan göra och hur svårt det är att spåra dem är det konstigt att inte lagstiftningen kräver att man har tillståndet först.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: 3G - förstärkt signal?

Reglerna är sådana att man får köpa radiosändare och förstärkare utan att uppvisa tillstånd. Det är ju svårt för PTS att ålägga distributörer och återförsäljare krav på att slutanvändare skall uppvisa tillstånd. Det skulle innebära en avsevärt mer avancerad hantering och den som ville köpa en utrustning skulle behöva visa tillståndet och kanske legitimera sig. Liksom när man köper en bil eller TV så är ansvaret upp till brukaren att rätt tillstånd innehas. I fallet med kommunikationsutrustning så handhas störningsfrågor av PTS.

Jag ber att få återkomma med ett utförligare svar på dina frågor men jag vill bara förtydliga att jag inte skrev 90 graders öppningsvinkel i båda planen.

Jag förstår inte heller riktigt din jämförelse mellan en patchantenn och en dipol, jag förstår det som att du menar att en patchantenn har mindre riktverkan än en dipol. Ser du till den horisontella öppningsvinkeln på en vertikalpolariserad antenn har en dipol i allmänhet en ganska stor öppningsvinkel, över 200 grader är inte ovanligt. Samtidigt finns det många patchantenner som har en gain uppåt 9-10 dBi, en dipol ligger runt 2-5 dBi, inte sant?

Vad gäller patchantenner så kan de tillverkas för cikulär polarisation, men såvitt jag vet är det är ingen regel att alla patchantenner är cirkulärpolariserade. Se exvis wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Patch_antenna

19

Sv: 3G - förstärkt signal?

Som utlovat, kompletterar med litet ytterligare information från Wi-Ex.

YX400U är en full duplex enhet som har två separata radiodelar, en för upplänk och en för nedlänk. Bägge delarna har en patchantenn med riktverkan. Den frågeställning du har, där frågor ställs om risken för interferens mellan upp och nedlänk, är en vanlig frågeställning. Enheten är väldigt komplex men den frågeställning du har är löst genom enhetens konstruktion och uppbyggnad.

Av förklarliga skäl kan de inte gå in i detalj på hur de löst problemet. Som jag nämnt tidigare, det är 30 dagars full returrätt, den som inte är nöjd skickar tillbaka enheten till oss för kreditering.

20 Senaste redigerad av jonasolof (2011-04-16 15:54:33)

Sv: 3G - förstärkt signal?

Tack för länken om patchantenner. Jag har bara stött på dem i GPS sammanhang och då är den cirkulära polarisationen en väsentlig egenskap, fick lära mig mer.

Är det knepigt att rikta Zboost med tanke på att båda antennerna har riktverkan?
Vilka argument ska till för att få tillstånd? Kan man ändra sub-band om man vill byta operatör?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: 3G - förstärkt signal?

Kanon. Min favorit bland antenner med cirkulär polarisation är Lindenbladantennen. Inte för att den är smidig men för att den är mäktig smile Exempel: http://www.kl7uw.com/LBant.htm

Rikta fungerar bra tack vare att man har en indikering på burkens framsida, det är ett antal staplar som visar signalstyrkan.

För att få tillstånd krävs tillstånd från operatören och sedan ett från PTS, vad jag har hört skall man inte behöva argumentera för eller bevisa dålig signalstyrka, utan man borde få igenom sin ansökan ändå.

Ja på Zboost är det bara att synca om till annan operatör, vilket i verkligheten tar max en minut.

22

Sv: 3G - förstärkt signal?

så man kan köpa den utan papper från pts eller operatör ?

23

Sv: 3G - förstärkt signal?

Ja. Brukaren har ett ansvar att tillstånd söks, distributör eller återförsäljare har inte ansvar för att följa upp att gällande tillstånd finns, detta ansvar vilar ytterst på myndigheten PTS. Vi har förtydligat genom att skriva ut texten "OBS! För att få använda förstärkaren krävs att du söker tillstånd från den operatören enheten skall användas med samt från PTS. Du behöver inte uppvisa ett tillstånd för att köpa boostern, men du förutsätts söka och beviljas tillstånd innan du tar den i drift" på vår hemsida.

24

Sv: 3G - förstärkt signal?

Finns det någon variant för europeisk 3G där man kan ansluta en yttre antenn mot basstationen? Ser att några Wi-ex booosters har 75 ohms anslutning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25

Sv: 3G - förstärkt signal?

Tyvärr inte hos Wi-Ex i dagsläget. Observant av dig, det är 75Ω som används i en del av produkterna.