1 Senaste redigerad av Alexander (2008-03-17 15:22:35)

Tråd: 10 GB/mån enligt 3s avtal

Jag har precis synat 3s finstilta här:
http://www.tre.se/upload/support/downlo … privat.pdf

Hittar följande:
5.4 (e)
om ditt användande strider mot 6.5 och/eller om användandet är över 10GB/månad förbehåller sig 3 rätten att begränsa accesshastigheten till 64Kbit/s.

6.5 Du får inte använda tjänsterna, eller låta någon annan använda tjänsterna,
för olagliga eller oetiska ändamål. Exempelvis får du inte använda
eller tillåta någon annan att använda tjänsterna:
(a) ...
(b) ...
(c) på något annat sätt som kränker någons rättigheter, t.ex. upphovsrätt
eller annan immateriell rättighet;
...

6.6 (a)
Du får inte skicka eller avsiktligt
ladda hem;
(a) material som är upphovsrättsligt skyddat (gäller inte om du har
erforderligt tillstånd) eller som har olagligt innehåll;
6.9 Vid allvarligt brott mot detta avtal får vi omedelbart stänga abonnemanget
för såväl utgående som inkommande trafik. Om tjänsterna används
för brottslig verksamhet är det vår policy att polisanmäla detta.

Jag är ingen jurist och ger därför ingen exakt tolkning av vad detta betyder i verkligheten men så här står det. Bara så alla vet.:(


Nu till lite trevligare text från 3s hemsida "Vanliga frågor om 3 bredband" här:http://www.tre.se/templates/Broadba … x?id=28250.

Är det verkligen obegränsad dataförbrukning med 3Bredband 3,6 Mbit/s?
Svar: Ja. Vi kommer aldrig att ta mer betalt oavsett hur mycket man förbrukar. Vi förbehåller oss rätten att skydda oss mot extrem användning som på ett mkt kraftigt sätt skiljer sig från genomsnittet eller annat missbruk som orsakar 3 eller dess kunder skada genom att överväga att begränsa hastigheten. I dessa fall kommer vi att informera kunden.

Kan jag surfa i utlandet?
Svar: Ja, men då det är väldigt dyrt ...
I Danmark surfar du i 3's nät till samma kostnad som i Sverige.

Ingen fara att stå vid öresund och råka bli uppkopplad mot Danmark alltså.:)


3s prislista:
http://www.tre.se/upload/Price/Prislist … 080225.pdf
2:a sidan täcker prislista för 3s dataabbonemang privat.
0.69 kr för SMS. Går ej att ringa på abbet.

2

Sv: 10 GB/mån enligt 3s avtal

jag har ringt ett antal gånger till 3 för att vara 100% säker på att jag kan "surfa" hur mycket jag vill utan konsikvenser. och enligt dom ska det inte vara nåt problem, och det har det inte varit big_smile

.... Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker ...

3

Sv: 10 GB/mån enligt 3s avtal

Alexander skrev:

Jag har precis synat 3s finstilta här:
http://www.tre.se/upload/support/downlo … privat.pdf

Hittar följande:
5.4 (e)
om ditt användande strider mot 6.5 och/eller om användandet är över 10GB/månad förbehåller sig 3 rätten att begränsa accesshastigheten till 64Kbit/s.

6.5 Du får inte använda tjänsterna, eller låta någon annan använda tjänsterna,
för olagliga eller oetiska ändamål. Exempelvis får du inte använda
eller tillåta någon annan att använda tjänsterna:
(a) ...
(b) ...
(c) på något annat sätt som kränker någons rättigheter, t.ex. upphovsrätt
eller annan immateriell rättighet;
...

6.6 (a)
Du får inte skicka eller avsiktligt
ladda hem;
(a) material som är upphovsrättsligt skyddat (gäller inte om du har
erforderligt tillstånd) eller som har olagligt innehåll;
6.9 Vid allvarligt brott mot detta avtal får vi omedelbart stänga abonnemanget
för såväl utgående som inkommande trafik. Om tjänsterna används
för brottslig verksamhet är det vår policy att polisanmäla detta.

Jag är ingen jurist och ger därför ingen exakt tolkning av vad detta betyder i verkligheten men så här står det. Bara så alla vet.:(<snip>

Denna skrivning innebär ju att 3 kan ha underlag för att stänga av väldigt många abonnenter.
För det är ju så (obs jag moraliserar inte!) att en övervägande del av fil-överföringar på Internet handlar om transport av upphovsrätts-skyddat material (musik, film etc) .
Visst, "alla" gör det, dom flesta vill att lagen skall ändras så att den bättre återspeglar verkligheten.
Men, i dagsläget är vi alla i lagens mening lagbrytare, och 3 skulle kunna utnyttja detta till att stänga abonemang, om dom vill!

/T

4

Sv: 10 GB/mån enligt 3s avtal

Jo helt klart att de kan strypa många.
Vissa ligger över 100gb i månaden också.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: 10 GB/mån enligt 3s avtal

Notera att det står i även 3s avtal att vi aldrig kommer att stänga av några abonnemang utan "endast" strypa hastigheten. Vad jag vet har detta skett i ett enda fall, och då var det för att komma åt något helt annat. Mao så var det itne själva förbrukningen som var problemet.

6

Sv: 10 GB/mån enligt 3s avtal

jag är enl E620 tool uppe i 25.30Gb denna månad.. då har jag reset'at räknaren den 1:de denna månad..
då har jag streamat musik i min N95:a, över datorn, kollat tv, spelat osv..
nä det känns ganska säkert, som ni skriver så ska väl de bara _kunna_ om det skulle behövas...

7 Senaste redigerad av surfer (2008-05-30 17:24:22)

Sv: 10 GB/mån enligt 3s avtal

Är det någon här som legat i 100+ GB/mån ett halvår eller längre utan att Tre strypt hastigheten?

Jag ligger själv ganska så stadigt kring 100GB/mån med mitt nuvarande ComHem-abonnemang, så för mig är Tre's tolerans mot "storkonsumenter" avgörande för om jag ska byta till deras bredband.

Det är ju faktiskt inte speciellt svårt att komma upp i såna siffror om man laddar ner en massa torrentar hela tiden wink

8

Sv: 10 GB/mån enligt 3s avtal

Kan nog tänka mig att de börjar lyfta på ögonbrynet om man ligger på +100gb månaden.
Är ingen sorkonsument själv, de specificerar på månadsräkningen hur mycket man har använt dagligen så man ser exakt va man har förbrukat.

Har min fast koppling hemma fortfarande så brukar inte direkt tanka så mycket på det mobila.
Hänt att man dragit ner några filmer, men som du säger så kan man hamna upp på lite högra summor på den fasta.
TB nivå är inge direkt problem att hamna på, bara sätta på RSS feed'en på torrent så slangar den bäst den vill.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!