26

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

Sierras är bättre tongue
Men för pris skillnaden så vinner 1750 om man inte behöver "lull lull'et" som sierra ger. Och masten/abg ger max 6mbit.
Sett ur handla i se perspektiv, bonus är ett kontantkort med 8dagars surf som ev kan säljas (1 dag).

Men hittar man S modemet billigt utomlands så är det bättre köp, om man får ett med svensk spec.

27

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

Tack för svar.

Runt midnatt inatt så gjorde jag några tptest med en iphone och telia. Låg på 5,3 ner och 3,0 upp. Mkt bra enligt mig. Detta var hängandes ut från fönstret.

Alltså Borde det gå att få ok täckning med telia(och ev. tele2) om jag hänger ut ett modem från fönstret. Det finns En ventil där man skulle kunna få ut en sladd.
Är detta något att rekommendera? Hur gör man då för att skydda modemet samtidigt som man inte skymmer det?

Jag hittar inte sierra modemet billigt då jag inte reser österut så ofta. Men kanske senare. Jag har spenderat ovanligt mkt tid på ett forum för teknik för att vara mig, så jag kanske snöar in totalt framöver.

Ang DX yagi.
Kan du mena denna?
http://www.dealextreme.com/p/1990-2170m … male-29147
Vad kan man då få tag i adaptrarna som man kan behöva om man har ett e122 t.ex.?

MVH

28

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

vi kanske skulle ha en forumavdelning som heter "Billigast möjliga lösning" där de tekniska frågorna redan är klara men det sedan gäller att komma ned så långt som möjligt i pris.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

29

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

Jag tror du klarar dig med bef dongel och
en usb skarv faktiskt, iaf prova med det först.
Du kan ju låsaupp bef modem å prova.
Tele2/telia=samma nät.

398 ger annars möjlighet till 4g, inte fasligt dyra.

30

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

Det sista svaret låter bra.
Köpte en usb sladd idag och en TP link router.
Skall kolla lite till.

Hur är det med Uppkopplingsprogram, jag har sökt lite men inte funnit. finns det nåt som är bättre än det andra och som kan användas till flera operatörer? Det vore bra för min framtid.

MVH

31

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

Jag hittade några här:
http://techblogofsweden.blogspot.com/20 … m-for.html
mvh

32

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

Det som ligger på modemet brukar funka ok, bara att addera ny apn för ny operatör om modemet är upplåst.

3meters usb skarv brukar funka ik för mig om man undviker billigaste sorterna.

33

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

Nu blir det off topic.

Men det har spårat ur fullständigt.
Nu vill inte datorn installera nåt modem.
Jag har tre st.
e220
e122
e367

När jag kopplar in e220 så plingar det till sen händer inget mer. Det blinkar grönt ett tag. sen inget mer.
När jag kopplar in de två övriga så hittar datorn och rabblar en massa om usb device och masslagringsenhet etc. sist står det att den inte installerades korrekt.

Kan man få in drivrutiner för dessa modem på nåt vis innan man kopplar in dem?
Det finns en massa uppgradering etc till e220(det är aldrig gjort) men de bygger alla på att modemet är installerat på datorn.

Nån som vet nåt?

Datorn är en hp som är fyra år gammal typ. XP.
Jag kan inte mkt så om ni svarar så var gärna tydliga.

Tack på förhand.
MVH

34

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

Det går bara att installera enstaka modem i datorn från huawei, kontentan är att aldrig installera mer än ett modem i taget... kina...

Av installera alla huawei från datorn, starta om den en-två gånger.
stoppa in ett modem, och låt installera - nu skall det funka.

för dom andra så avinstallera först...

det går att installera alla samtidigt, och använda eget program som inte kommer från huawei att ringa upp med.
då skall drivrutinerna kopieras från modemet och installeras manuellt - är ett jätte jobb.

35

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

Ok.

Jag har nu avinstallerat allt och sartat om datorn 5 ggr.
Det funkar inte.

Tre skulle skicka nånting på en skiva så jag kunde installera det därifrån.

Hoppas på det.

36

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

Då ligger det något kvar iaf, kolla om katalogerna/filer finns kvar på hd.

Ev måste reg/autostart osv redigeras

Prova annan usb port

37

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

Jag har prövat de portar som finns.

Vart i datorn kan filerna finnas?
Jag laddade ner nåt från huawei´s hemsida som skulle hitta filer och ta bort samt lägga til nya drivrutiner. Funkade inte.

Snart gräver jag en grop.

38

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

Har du gått in i Enhetshanteraren och markerat "Show hidden devices" på View-menyn? (Du får själv lista ut vad det heter på svenska om du har svensk Windows)

I den långa listan som kommer upp högerklickar du och väljer uninstall på allt som heter något med "huawei"...

39

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

Ja. Detta har jag gjort.
Kan man göra mer?
Tack för svar.

40 Senaste redigerad av Micke (2011-04-07 18:59:06)

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

lindefjell skrev:

Vart i datorn kan filerna finnas? Snart gräver jag en grop.

Du får nog (försiktigt!) rensa registret från allt som heter "huawei" också.

Om detta sedan inte hjälper, kan du börja med gropen http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/a026.gif

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

41 Senaste redigerad av lindefjell (2011-04-08 08:25:39)

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

MmmMagnus skrev:

Ett alternativ skulle ju kunna vara att ta en TP-Link MR3420 router för lite drygt 300kr som verkar vara riktigt bra & prisvärd och spendera mer på en Funkwerkantenn istället.

/MmmMagnus

Ok.

Ingen antenn  ännu. Men jag prövar nu med denna routern och mitt e122 modem med tre. Det funkar inte heller.

Den har hittat modemet, modemet blinkar blått men det står connecting... Styrka 60%.

Nu laddade jag in de senaste firmware för tplink. det funkar inte bättre.
Redigerat: Nu pendlar den mellan att identifiera modemet och att hitta det. Får inte längre nån signalstyrka. Modemet blinkar bara grönt.

tips?

42

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

Ok.
Vill tacka för alla bra inlägg och runda av tråden från mitt håll iaf.
Har nu telia mellan abonnemang. En ovan nämnd tp-link router och har placerat modemet(har köpt ett e367) på en pinne lämpligt fönster.

Har kört bredbandskollen några varv och har pendlat mellan 2,0 och 7,0 ner. Upp är det mellan 0,3 och 1,5 typ.

Mkt nöjd då abonnemanget heter upp till 6mb/s.

Har även ett rör och en petflaska, Kanske skickar jag ut det för att se om det blir stabilare på de bra värdena.

Tack.

MVH