1

Tråd: Bäst Huawei modem? 220, 169 och 1750 eller köpa ett nytt?

Pga dålig mottagning i sommarstugan och därav test med olika leverantörer har jag samlat på mig ett antal modem. 220, 169 och 1750. Flera olika tekniker på Tele 2 säger att 220 är bäst, ty på den tiden hade man råd att kosta på sig dyra komponenter. Stämmer detta verkligen? Vilken av ovannämnda rekommenderar ni? Om jag skall köpa ett nytt (oavsett fabrikat) vilket skall jag välja?
Använder Dovado UMR.
Bo Gunnar

2

Sv: Bäst Huawei modem? 220, 169 och 1750 eller köpa ett nytt?

Som budgetmodem tycker jag E1750 är bra. Jag har bara goda erfarenheter av den. Har jämfört den direkt med E220 och får ungefär samma mottagning. Däremot är uploaden mycket högre på E1750. E220 har bara 384 kb/s i upload. E220 är nog byggt med högre kvalitet än de nyare Huawei-modemen, men börjar bli lite föråldrat p.g.a. storlek och dålig upload.

Vill man kosta på sig något dyrare kan man titta på Sierra Wireless modemen som är väldigt robust byggda och känns som kvalitet. T.ex. 306 eller 309.

3 Senaste redigerad av G-Man (2011-03-31 14:14:18)

Sv: Bäst Huawei modem? 220, 169 och 1750 eller köpa ett nytt?

som svenix skriver,

1750 är bättre "snabbare" + "bättre mottagning" + "funkar med yttre aktiv antenn enkelt, funkwerk"

1750 håller ojämn kvalitet, men det gör även e220 - och alla andra huawei modem.
E220 är väll typ yber gamla... och komponenterna har begränsad livslängd, samt toleranserna/kalibreringen blir sämre med tiden.

Frågan är snarare hur du vill koppla yttre antenn.
E1750 stöder tex funkwerk som är en yttre AKTIV antenn som funkar bra med 1750 och vissa andra glasspinne modem, inte e220 pga fel form.
funkwerk är lätt att montera kontra en yagi pga att dessa är större.

dom andra märkena tex sierra är klart bättre för passiv antenn då det funkar bara... huawei kräver lödande i för att funka bra, tycker jag.

sedan så kräver E220 BÅDA usb portarna i umr och 4GR, och funkar inte med 3GN.
om du tex vill använda tellstick för att starta värmen.. osv.

att en operatör rek e220 eller e1550 är logiskt, belastar nätet mindre....

4

Sv: Bäst Huawei modem? 220, 169 och 1750 eller köpa ett nytt?

G-Man skrev:

som svenix skriver,
dom andra märkena tex sierra är klart bättre för passiv antenn då det funkar...

Även Sierran funkar alldeles utmärkt med Funkwerk wink

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

5

Sv: Bäst Huawei modem? 220, 169 och 1750 eller köpa ett nytt?

Micke skrev:
G-Man skrev:

som svenix skriver,
dom andra märkena tex sierra är klart bättre för passiv antenn då det funkar...

Även Sierran funkar alldeles utmärkt med Funkwerk wink

jag har inte provat det, sierran funkar bra utan funkwrkz tongue