1

Tråd: CopySwede vill införa kostnader för mobiler

Hörde att CopySwede vill införa extrakostnad för mobiltelefoner just för att man kan ha musik på dem.
De spelar ingen roll om man redan betalar för musiken via spotify/itunes eller liknande.

Enligt Mattias Åkerlind på CopySwede så räcker de inte att betala för 1 gång.

Vad tycker ni om detta? Hur många ggr skall man betala för musiken?
Telefonmarknaden har sagt nej, CopySwede kommer troligen gå till domstol.
Detta kommer inte hjälp mobilmarknaden med försäljning direkt.

Först måste man självklart ha en dator för att nå Internet och musiken. Sen kanske man behöver ha en extra hårddisk till datorn för att lagra musiken vilket då är ger en extrakostnad från CopySwede. Sen behöver man ha en telefon, t.ex. iPhone där man kan köpa låtarna via iTunes och ha Spotify. Då måste man betala för båda dessa tjänster och sedan betala extrakostnad för att telefonen kan ha musik till CopySwede, detta blir självklart inbakat i telefonkostaden men de är ju faktiskt du och jag som köper telefonerna som får betala för kostnaden i slutändan.

I exempel ovan att man först måste betala för musiken, sen betala för att få lagra  musiken på en extern hårddisk, sen skall man betala för att få ha musiken på telefonen. Självklart skiljer sig upplägget mellan folk men detta kan nog slå in på en stor del av befolkningen.

Ush säger jag bara.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

2

Sv: CopySwede vill införa kostnader för mobiler

Det är en perverterad lagstiftning och särintressen på området. På en arbetsplats kan arbetsgivaren får betala till stim om det spelas musik-ut en dator tex. Det är tonsättarnas organisation. Sen kommer brev från musikernas organisation, där även de vill ha betalt.

Nu vill copyswede ha betalt för hårddiskar, och inte en procentuellt andel av priset tydligen, utan en summa per lagringenhet. Det måste bli stopp på dumheterna.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

3

Sv: CopySwede vill införa kostnader för mobiler

Löjligt värre!

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

4

Sv: CopySwede vill införa kostnader för mobiler

MAFIA!

5

Sv: CopySwede vill införa kostnader för mobiler

Valet 2006 och 2010 handlade bla om detta, det blev nej och M blev valda som tydligt sagt att man vill hadet som det är nu.

Bästa sättet att ge dom är att inte köpa media eller annat från dom bolag som har med detta att göra tex sony mobiler.... pga sony bmg osv.

Dom vill även ha detta på internet trafik wink
Läs om dom i canada ang kassett avgifterna ca 4år sedan.

6

Sv: CopySwede vill införa kostnader för mobiler

Andreas skrev:

Hörde att CopySwede vill införa extrakostnad för mobiltelefoner just för att man kan ha musik på dem.
De spelar ingen roll om man redan betalar för musiken via spotify/itunes eller liknande.

Enligt Mattias Åkerlind på CopySwede så räcker de inte att betala för 1 gång.

Vad tycker ni om detta? Hur många ggr skall man betala för musiken?
Telefonmarknaden har sagt nej, CopySwede kommer troligen gå till domstol.
Detta kommer inte hjälp mobilmarknaden med försäljning direkt.

Först måste man självklart ha en dator för att nå Internet och musiken. Sen kanske man behöver ha en extra hårddisk till datorn för att lagra musiken vilket då är ger en extrakostnad från CopySwede. Sen behöver man ha en telefon, t.ex. iPhone där man kan köpa låtarna via iTunes och ha Spotify. Då måste man betala för båda dessa tjänster och sedan betala extrakostnad för att telefonen kan ha musik till CopySwede, detta blir självklart inbakat i telefonkostaden men de är ju faktiskt du och jag som köper telefonerna som får betala för kostnaden i slutändan.

I exempel ovan att man först måste betala för musiken, sen betala för att få lagra  musiken på en extern hårddisk, sen skall man betala för att få ha musiken på telefonen. Självklart skiljer sig upplägget mellan folk men detta kan nog slå in på en stor del av befolkningen.

Ush säger jag bara.

Detta är idioti...

Då jag lagrar eget materiel på mina diskar ( bilder & filmklipp ) då ska inte CopySwede ha betalt för det... jag fattar inte...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7

Sv: CopySwede vill införa kostnader för mobiler

Lösning för att undvika detta är att köpa från andra EU länder, men de skadar näringslivet i Sverige då vi inte handlar av våra egna butiker. Dvs straffar våra egna butiker för något som de inte rår något åt.

Tråkigt men sant, galet att musik och filmorganisationer får bestämma över allt. Hur mycket min hårddisk skall kosta extra, eller min telefon osv.

Ser jag att produkten är 10% billigare från en butik i Danmark så tvekar jag inte att köpa den där ifrån.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: CopySwede vill införa kostnader för mobiler

Precis det. Och tittar man på Prisjakt, då kommer såna som Pixmania alltid hamna på topp.

9

Sv: CopySwede vill införa kostnader för mobiler

Jag tycker detta är lika fel som att jag tankar ner massa skit.  CopySwede är skitstövlar och jag också.

Men jag har lika stor brist på dåligt samvete som  CopySwede.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

10

Sv: CopySwede vill införa kostnader för mobiler

Bara för att du laddar ner 100 filmer betyder de inte att du skulle köpa dem fast de kostade 1kr, ladda ner generationen är lite så att man laddar ner "ifall att" eller "passar på". Sen kanske de kollar på 2 av de 100 filmerna. Detta dilemmat blir då att ska man betala för de 100 filmerna pga att de inte finns någon vettig filmtjänst i Sverige som löser detta dilemmat.  Jag skulle aldrig i min vildaste fantasi ödsla tid med att ladda ner via torrent trackers om jag kunde betala 1-2-3 hundra i månaden för att kunna streama hd film när jag själc behagar.

Netflix, $9,9 dollar i månaden ~60kr för att både streama och få grejerna hemskickade om man så föredrar de. Vad är de för jävla stil att erbjuda dessa fenomenala tjänster i staterna men inte någon annan stans. Och sen att tv apparater, konsoler, osv osv har native stöd för netflix gör en bara mer avundsjuk. Man kan bli galen för mindre.

Visserligen är vi en god bit på väg då vi har begåvats med spotify men de är långt kvar.

Kanske dags att skaffa vpn till usa och skaffa netflix den vägen.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!