26

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

Är det inte bättre då att sätta en axiskamera till på väderstationens skärm?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

27

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

jonasolof skrev:

Är det inte bättre då att sätta en axiskamera till på väderstationens skärm?

Hehe, det är ju en pragmatisk lösning, men man vill nog ha ut väderhistoriken som stationen sparat i en fil för loggning.

Själv har jag ett stort antal AIS-mottagare uplacerade som alla kör NMEA-seriedata via IP-konvertrar, så jag har en del erfarenhet. De är dock enklare att koppla upp då det är envägskommunikation som bara spottas ut i realtid.

MvH /Marcus

28

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

Använd inte grannportar lägg typ dom tio portar mellan dom.
anledningen är att vissa saker använder grannportar som tex öppnas dynamiskt via nat.
andra protokoll lägger tex datakanaler på grann porten osv.

Koppla in EN sak och rensa den andras inställningar, glö inte att starta om "roter" när den är klar starta den du har bakom routern, speciellt viktigt med upnp.

När en sak funkar prova nästa, när du vet att båda funkar var för sig så prova båda, med rejält space mellan portarna.

Vissa saker avsedda för lan bruk stöder EJ routing, då funkar dom bara lokalt.

Vissa routrar ej ompekning av portar, extern/publik port måste vara samma som den interna.

29

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

Hur går det ?

30

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

Webbkameran fungerar bra, dock inte väderstationen. Jag pratade med Tibbo-leverantören förra veckan eftersom jag inte får någon kontakt med Tibbon (som alltså är kopplad till väderstationen). Leverantören har testat en annan Tibbo och har samma problem så han funderar på vad som är fel. Dock verkar det ta sin tid"¦
När jag väl får kontakt med Tibbon så kan jag börja prova med inställningarna igen!

Jag kan idag se väderstationens data i min dator när jag är uppkopplad mot D35an så någon typ av kontakt har jag med Tibbon. Dock kan jag inte göra några inställningar i Tibbon.

31

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

erik68 skrev:

Jag kan idag se väderstationens data i min dator när jag är uppkopplad mot D35an så någon typ av kontakt har jag med Tibbon. Dock kan jag inte göra några inställningar i Tibbon.

Jag har också haft strul med Tibbo, rekommenderar Moxa och Netcom IP-konvertrar.

Kan du inte i mellantiden beskriva mer i detalj hur du "ser väderstationens data" , vad använder du för mjukvara, hur ansluter den till Tibbon osv.

/Marcus

32

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

Hej Marcus,

OK, det skall bli intressant och se vad leverantören kommer fram till. Kanske får jag skaffa mer utrustning?

När jag är uppkopplad mot D35an skriver jag bara in http://ip-adressen så kommer väderstationens data fram. Vet inte vilken mjukvara som används men jag förmodar att den redan är inprogrammerad i Tibbon?

Från väderstationen går en RS232 kabel till Tibbon, från Tibbon en Ethernetkabel till D35an.
/Erik

33

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

Vilken väderstation och vilken ip-adapter rekommenderas om man vill ha bra utrustning? Jag har adsl på platsen som jag vill kolla och routern klarar port forwarding, jag når redan andra servrar i interna nätet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

34

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

erik68 skrev:

När jag är uppkopplad mot D35an skriver jag bara in http://ip-adressen så kommer väderstationens data fram. Vet inte vilken mjukvara som används men jag förmodar att den redan är inprogrammerad i Tibbon?

OK, jag blir inte klok på detta så jag fortsätter fråga.

Du surfar till IP-adressen (inget portnummer typ 8081 efter?)

Och då får du fram väderdata? Som ren text som rullar fram på skärmen, eller hur då?
Om du ansluter direkt till väderstationen med seriekabeln, ser det likadant ut då, och du använder ett vanligt terminalprogram?

I vilket fall, om du kommer åt RS232-datan från Tibbon på port 80 så har du nog lyckats ändra dess dataport dit. Det innebär att du inte längre kommer åt dess konfigurerings-webserver, som ju också ligger på 80, och dataporten blockerar nu detta.

Prova att telnetta in i Tibbon istället och ändra tillbaka dataporten till t ex 8090, och kolla att det fungerar med http://ip-adressen:8090


Jag har själv en väderstation som jag tunnlar via IP, men den pratar bara binära 7-bitars datapaket som är helt obegripliga för mig, så jag måste använda en programvara i min ände som kodar av datan. Därför min förvåning, men jag kan inget om Oregons stationer.


/Marcus

35

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

jonasolof skrev:

Vilken väderstation och vilken ip-adapter rekommenderas om man vill ha bra utrustning? Jag har adsl på platsen som jag vill kolla och routern klarar port forwarding, jag når redan andra servrar i interna nätet.

Om jag skulle köpa nytt i dagsläget skulle jag absolut satsa på en som har Ethernet-interface och en inbyggd web-service. Eventuellt Wifi. Min filosofi är att allt skall prata IP....

Har inte gjort någon stor undersökning, men Davis Vantage har alltid varit lite Rolls Royce av väderstationer (om man nu inte skall ha en professionell Vaisala-anläggning...)

Så nåt i den här stilen: http://www.ambientweather.com/dain62ipvavu.html

Finns flera olika med IP/Wifi

Oregon har en billigare: http://www.ambientweather.com/orscwmipetwi2.html

Samt: http://www.ambientweather.com/amwewsipwine.html


Den här var intressant, kan IP-fiera flera olika väderstationer (tolkar deras proprietära protokoll):

http://www.ambientweather.com/weambnslu2.html

Detta var bara lite grejer jag googlade upp just nu, har inte testat någon av dem. Skulle köpa WeatherHub2 om den hade fungerat med min ELV-station för att få direkt tillgång via Web.

/Marcus

36

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

Marcus,

Jag tror det fungerar!!! Jag ändrade inställningarna i D35 till

Port forwarding:
Protocol: TCP
Port start: 9090
Port end: 9090
Server IP address: IP_adressen_till_webbkameran

Packet/Port forwarding:
Protocol: TCP
Src Port: 8080
Dec Port: 80
Server IP address: IP_adressen_till_väderstationen

Dynamic DNS
Service proviser: www.dyndns.com
Host name: mitt_dyndnskonto
User name: mitt_user_name
Password: mitt_password


Det verkar som väderstationens/Tibbons port redan var satt till 80. Jag kan fortfarande inte få kontakt med Tibbon och ändra porten men tydligen är det 80 som gäller. Sedan, av någon anledning, är jag tvungen att ha väderstationen på Packet/Port Forwarding och webkameran på Port Forwarding. Kamerans port har jag lyckats ändra till 9090.

Jag kan nu få kontakt med både väderstation och kamera via externt internet, jag skall dock följa upp detta och se hur det fungerar framöver.

Anledningen till varför du inte förstår är att jag inte kan förklara på ett bra sätt eftersom jag inte begriper riktigt vad jag håller på med!

Nej, när jag är uppkopplad mot D35 så skriver jag bara in http://ip-adressen utan någon porthänvisning. Jag förmodar att den redan ligger på port 80 och att port 80 är default värdet.

Jag kan inte ansluta min dator direkt till väderstationen med seriekabeln då det är olika anslutningar. Väderstationen har tvåradig och min dator har treradig anslutning.

Hur gör jag om jag skall "telnetta" Tibbon?

37

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

För att telneta: Ställ dig vid en kommandoprompt i datorn och skriv:
telnet IP_adressen_till_väderstationen

t.ex.:
telnet 192.168.1.12

Om allt fungerar får du då upp en inloggningsprompt.

38 Senaste redigerad av Rikard (2011-04-01 22:15:08)

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

erik68 skrev:

Jag kan inte ansluta min dator direkt till väderstationen med seriekabeln då det är olika anslutningar. Väderstationen har tvåradig och min dator har treradig anslutning.

Det är inte så att din anslutning är blå och då är VGA-porten? (grafik)

Nämligen inte så vanligt med com-portar på datorer tillverkade efter 2005.

39

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

Men det är lätt att hitta serieport till usb adaptrar, dock är det möjligt att vissa krav ska vara uppfyllda.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

40 Senaste redigerad av jonasolof (2011-04-02 09:23:02)

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

sorry dublett

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

41

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

Instämmer med jonasolof ang. adaptrar.
Hade för ett par år sedan stora problem att få tag i en adapter som jag kunde koppla diverse mätloggar från Onset med serieportsanslutning till USB-porten på ett par laptops. Flera relativt billiga adaptrar fungerade inte men till slut fick jag tag i en som klarade kraven, nämligen Keyspan, som nu fungerat utmärkt för flera olika loggar. M.a.o testa adaptern först för den aktuella applikationen !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

42

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

Vox medievalis skrev:

...till slut fick jag tag i en som klarade kraven, nämligen Keyspan, som nu fungerat utmärkt för flera olika loggar.

Keyspan är bra. Jag har också haft bra erfarenhet av Atens vanlig billiga för runt hundralappen.

/Marcus

43

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

Intressant nog fungerade Atens inte ihop med Onsets Hobo-loggar men med hänsyn till prisskillnaderna kan man ju alltid prova

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810