1

Tråd: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

Jag har en Gateway D35 från Net1 och skall koppla upp en väderstation (Oregon WMR928NX) och en webbkamera (Axis M1031-W). För väderstationen har jag en "Tibbo" som jag kopplar mellan gateway och väderstationen.

Meningen är att jag via internet skall kunna kika på min väderstation och webbkamera då jag inte är hemma. Jag har försökt att få igång grejorna utan att lyckas, finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig?

2 Senaste redigerad av jonasolof (2011-03-21 16:57:10)

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

Mig veterligen finns det flera som använder Dyndns för att komma in i routern utifrån. Jag gör det inte. Har du prövat? Kanske enklare om du kör statiska adresser i det interna nätverket. Vilka portar använder de anslutna enheterna?

PS det här är nog egentligen en frågeställning som mest platsar under forumdelen Nätverk.Mig veterligen funkar åtkomst utifrån till D35 så strulet ligger nog i inställningarna på nätverkssidan

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

Hej

Jag har skapat ett konto på dyndns men behöver hjälp hur jag skall göra för att få rätt inställningar på dyndns, gateway D35, webbkamera och väderstationen.

4

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

Jag kör ungefär så på port 8080, port 80 använder jag för att fjärradministrera routern
under wan setup Bocka för Respond to HTTP on internet port
Enable port forwarding
har du t.ex en kamera på 192.168.0.2 :8080
port forwarding port 192.168.0.2 TCP port start 8080 port end 8080
har gjort samma under port/packet forwarding hoppas det går att förstå
det funkar då för mig

5

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

Jag använder dyndns och har skrivit in D35"™s IP adress. Dock vet jag inte hur bra detta fungerar eftersom D35 ip adress ändrar sig och ibland skiljer sig ip adresserna åt när jag loggar in på dyndns.com och kontrollerar.

Hur kan jag kontrollera att dyndns fungerar som det ska?


Jag har satt port 8080 för väderstationen och skrivit in dess Server IP Address dels för Port Forwarding och dels för Packet/Port Forwarding i D-35.
Satt port 9090 för kameran skrivit in Server IP Address för Port Forwarding och Packet/Port Forwarding.
Jag har även bockat för "Respond to HTT on internet port."

Jag kan givetvis se både väderstation och kamera när jag är uppkopplad vid D-35. Jag har lyckats att få kameran att fungera vid ett fåtal tillfällen, men ej väderstationen. Dock tror jag att kameran endast fungerar då jag har satt samma ip adress "current location"™s IP address" i "IP Address" i dyndns.

Alla förslag uppskattas!

6 Senaste redigerad av risön (2011-03-22 12:16:36)

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

Jag förmodar att du bockat för use a dynamic DNS service
skrivit in din Dyndns adress typ xxx.mine.nu(host provider) eller vad du valt hos dyndns
samt ditt dyndns användarnamn och din dyndns lösen i D35:an
Du kan förmodligen skriva in dessa i kameran/väderstationen också om det fungerar bättre
Varje gång din ip ändras så ska nu dyn uppdateras automatiskt
och din externa ip ska alltid vara samma som den dyn har annars funkar det ju inte
och kameran m.m måste ju ocksa då vara inställd på samma port d.v.s 8080
går det så sätt en fast ip på kameran m.m så den inte ligger och ändras utan alltid är
exempelvis 192.168.0.3 port 8080 och motsvarande i väderstationen

7

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

Vill bara nämna att det kan vara riskabelt att öppna porta på ovanstående sätt. Om det finns en bug (säkerhetshål) i mjukvaran på webkameran/väderstationen så finns en risk att någon illvillig individ försöker ta sig in på ditt privata nät.
Detta kan resultera i att andra maskiner inne på dit lan blir exploaterade.

Jag vill inte skrämmas utan bara informera om risken, och buggfri mjukvara finns inte även om risken nog är liten med webkamera/väderstation.

Jag rekommenderar dig att köra en online security scanner tex ShieldsUp! https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2. Och scanna din egen ipaddress för att identifiera eventuella säkerhetshål.

8

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

Helt rätt, det finns en risk men i mitt fall har jag inget annat en en kamera på det nätet/routern så för mig är det lungt
Ska man vara krass så är allt öppet om man vill och kan, i och med att det finns online på något sätt

9

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

Tänker mer så inte erik68 öppnar upp för mycket.

10

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

Sen är du mer säker om du ej har en tjänst bakom som görs, ftp, ssh, etc.

11

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

Hej,

Bugar och backar för supporten och säkerhetstipsen jag har fått!

Jag har tidigare fyllt i dyndns uppgifterna i D35 och idag har jag öppnat ett annat konto i dyndns (och motsvarande ändringar i D35) och hoppas på att dyndns uppdateras som det är tänkt med de nya ip adresserna.   
Kameran fungerar ibland och jag skall ge den en tid nu för att se hur det fungerar med dyndns adressändringarna. Väderstationen för jag inte alls igång och jag skall kontakta leverantören för att höra om de har något tips.
Jag har försökt hitta vart jag skall ange portarna i kamera och väderstation men inte lyckats med detta.

Återkommer med mer information :-)

12 Senaste redigerad av jonasolof (2011-03-23 09:50:21)

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

Olika dyndns tjänster fungerar olika bra. Det finns många leverantörer. Axis har en egen så vitt jag minns. Den på dyndns.org kan fungera bättre om man tar den betalda varianten. Dyndns.org blir sura om routern hör av sig till deras server i onödan, dvs utan att adressen uppdaterats.

Andra kan nog ge tips om dyndns tjänst som de tycker funkar bra.

Hade du haft en dator på plats hade jag rekommenderat tjänsten Logmein som bl a är lätt att nå med iphone

Det ska gå att ändra portnummer i axiskameran och borde gå att göra det i väderstationen. Men det ska inte behövas. det viktiga är att göra det i port translation i routen. axis nås på port 80 innifrån nätverket på den intena ipadress kameran har. utifrån måste den nås via en annan port. routern skickar sedan den infon till port 80 på den ip-adress du angivit för kameran. 



Lite om inställningar

Routern är på 192.168.0.1 och nås utifrån på port 80 som ger tillgång till webinterface /så brukar det vara på routrar)

Säg att axiskameran är på 192.68.0.11 Den nås normalt också via port 80 men om flera enheter går på samma port kan inte portforwarding funka eftersom man inte utifrån kan separera de interna ip-adresserna. Så ställ axis på 8080 som externa port i routern.

Ställ väderstationen på adress 192.168.0.12 och port 8081 i routern

Om det går på D35, har inte kollat, så ställer du extern åtkomst till routern på t ex 8082. I dyndns har du angett t ex erik68koll som namn. För att nå router mm utifrån skriver du http://erik68koll.dyndns.org:8080 för att nå kameran och motsvarande för att nå de andra enheterna. Jag kanske angav namnet fel men det viktiga är påpekandet att portnumret måste anges och att namnet då portnummer anges måste föregås av http:// för annars funkar det inte för enheter med annat portnummer än 80.

Att ge routern ett annat portnummer för extern åtkomst än 80 ökar säkerheten marginellt. den inställningen görs i routern på särskild plats (om det går). Antag att 8346 är angiven som port för exern åtkomst i routern. Routerns ipadress internt är 192.168.0.1. För att nå routern utifrån skriver du http://namn.dyndns.org:8346

Slutligen: Med dessa inställningar har du statiska adresser för de anslutna enheter som ska nås utifrån. men när du är på plats kanske du vill ansluta en smartphone eller en laptop över wifi och då helst med dhcp. Du kan låta routern köra både statiskt och dhcp genom att ange en liten range för dhcp, t e x 192.168.0.50 till 192.168.0.100   Adresser utanför dhcp range kan nås statiskt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

Hej,

Jag har fortfarande, efter ett otal timmar, inte fått igång min väderstation och börjar fundera på om det är mina inställningar och framförallt mina portnummer som ställer till det.

Vad är skillnaden mellan Port Forwarding och Packet/Port Forwarding? Idag har jag både kameran och väderstationen inställda på både Port Forwarding och Packet/Port Forwarding.
Måste kamera och väderstation vara på båda ställen?

På Port Forwarding står det "Port Start" och "Port End", medans det på Packet/Port Forwarding står "Scr Port" och "Des Port". Vad är skillnaden?
För kameran har jag 8080 inskrivna på alla fyra ställen, och 8081 för väderstationen. Kan det vara någon "krock" med portnumren som gör att jag inte kommer åt min väderstation?

Vad innebär "Respond to HTT on internet port" som jag bockade för i D35an?

14 Senaste redigerad av marcus-aa (2011-03-27 10:45:55)

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

Jag gjorde lite tester med en D35:a och en Axis webkamera. Kan väl säga att det fungerade sådär.

erik68 skrev:

Vad är skillnaden mellan Port Forwarding och Packet/Port Forwarding? Idag har jag både kameran och väderstationen inställda på både Port Forwarding och Packet/Port Forwarding.
Måste kamera och väderstation vara på båda ställen?

Det är något konstiga namn men jag kan bara tolka det på följande sätt. Port Forwarding öppnar en eller flera portar från utsidan till en eller flera IPn på insidan, UTAN port translation.

Man kan alltså öppna port 80 till EN adress på insidan, eller portar 5000-6000 til en annan osv. Fördelen är att man kan öppna många portar pga inställning i intervall, men inte ändra port om två enheter internt använder samma port (t ex 80), då fungerar det inte.

På Port Forwarding står det "Port Start" och "Port End", medans det på Packet/Port Forwarding står "Scr Port" och "Des Port". Vad är skillnaden?

Start/end beskriver ett intervall, Src och Dest TRODDE jag var inställningar för port translation, dvs 8080 externt omvandlas till 80 på en viss IP internt, men så får jag det inte att fungera så det kanske är fel. Source port är ju avsändarens port enligt normal nomenklatur, och visst kan man använda den för någon typ av regel, men eftersom den oftast tilldelas dynamiskt när en sesson upprättas är den ju av tveksamt värde i det här sammanhanget.


För kameran har jag 8080 inskrivna på alla fyra ställen, och 8081 för väderstationen. Kan det vara någon "krock" med portnumren som gör att jag inte kommer åt min väderstation?

Jag TROR bara du skall använda en rubrik, dvs antingen port forward eller port/packet.

Vad innebär "Respond to HTT on internet port" som jag bockade för i D35an?

Den gör att D35 svarar med sin egen webservice på port 80 på utsidan, dvs du kommer åt inställningarna från utsidan. Detta fungerar enligt mina tester, men då får man ju inte använda 80 till något annat.

När jag anger under Packet/Port Forwarding src port 8080 och dest 80 och IP till webkameran så fungerar det, fast inte på port 8080 som jag hade förväntat mig utan port 80 på utsidan mappas till 80 på webkameran, FÖRUTSATT att Respond to HTTP on internet port" är inaktivt, annars tar den över.


Jag har också ett problem att D35an tycks inte korrekt uppdatera DynDNS med ny IP. Det fungerar bara om jag manuellt uppdaterar DynDNS, och då är det ju värdelöst. Har bara testat gratistjänsten och då kan man inte se några loggar så jag vet inte vad som händer riktigt. Detta verkar vara exakt samma problem som du har. Antingen inser inte D35 att den fått ny IP, eller så fallerar själva uppdateringen till DynDNS.


När det gäller väderstationen så skriver du om en Tibbo och jag förmodar att den omvandlar en vanlig serieanslutning till IP. Vad har du för övriga inställningar, TCP server eller client, UDP eller någon typ av Com redirector? På Tibbons port 80 kommer du ju bara åt dess inställningar, inte datan från väderstationen. Har du testat den uppkopplingen lokalt först mellan Dator-Tibbo-Oregon ?

Jag har en N-märkt D35 dock ej uppdaterad med senaste FW.

Fler frågor än svar tyvärr, men vi kanske kan hjälpas åt att komma vidare med nya ideer.

/Marcus

15

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

jonasolof skrev:

Olika dyndns tjänster fungerar olika bra. Det finns många leverantörer.

Det ska gå att ändra portnummer i axiskameran och borde gå att göra det i väderstationen. Men det ska inte behövas. det viktiga är att göra det i port translation i routen. axis nås på port 80 innifrån nätverket på den intena ipadress kameran har. utifrån måste den nås via en annan port. routern skickar sedan den infon till port 80 på den ip-adress du angivit för kameran. 

Att ge routern ett annat portnummer för extern åtkomst än 80 ökar säkerheten marginellt. den inställningen görs i routern på särskild plats (om det går). Antag att 8346 är angiven som port för exern åtkomst i routern. Routerns ipadress internt är 192.168.0.1. För att nå routern utifrån skriver du http://namn.dyndns.org:8346.

Bra generella tips, men problemet är

1. D35 kan bara använda DynDNS, finns inga alternativ att välja på.

2. Port translation finns inte / fungerar inte på D35 (?)

3. Det går inte att ändra D35ans egen port, bara ange om den skall svara på port 80 eller ej.

/Marcus

16

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

Src = sorce/källa.
des = destination

17 Senaste redigerad av marcus-aa (2011-03-26 07:56:45)

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

Så här står det i manualen:

Configuring Port Forwarding
Clicking on the header of the "œPort Forwarding" tab will take you to the "œPort Forwarding" header page. This function will allow you to route external (Internet) calls for services such as a web server (port 80), FTP server (Port 21), or other applications through your Router to your internal network. Since your internal computers are protected by a firewall, computers outside your network (over the Internet) cannot get to them because they cannot be "œseen." A list of common applications has been provided in case you need to configure the "œPort Forwarding" function for a specific application. You will need to contact the application vendor to find out which port settings you need.

To disable Port Forwarding, check the box "œDisable Port Forwarding".

Entering Settings into the Port Forwarding
To enter settings, select the service from the dropdown box "œService Name". You will see a list of common applications (FTP, HTTP, Net-Meeting...). Select the desired application enter the IP address in the space provided for the internal (server) machine and click "œAdd". In the pop up screen, enter the port(s) required to pass, select the port type (TCP or UDP), and click "œApply Changes". Each inbound port entry has two fields with five characters maximum per field that allows a start and end port range, e.g. [xxxxx]-[xxxxx]. For each entry, you can enter a single port value by filling in the two fields with the same value (e.g. [7500]-[7500]) or a wide range of ports (e.g. [7500]- [9000]). If you need multiple single port values or a combination of ranges and a single value, you must use multiple entries up to the maximum of 20 entries (e.g. 1. [7500]-[7500], 2. [8023]-[8023], 3. [9000]-[9000]). You can only pass one port per internal IP address. Opening ports in your firewall can pose a security risk. You can enable and disable settings very quickly. It is recommended that you disable the settings when you are not using a specific application.

Entering Settings into the Packet Forwarding
To enter settings, select Packet/Port Forwarding tab. Enter the IP address in the space provided for the internal (server) machine. Select the port type (TCP or UDP), enter source port number of incoming packet, enter destination port number of forwarded packet. You can only pass one port per internal IP address. Click "œAPPLY" button. Opening ports in your firewall can pose a security risk. It is recommended that you disable the settings when you are not using a specific application

Beskrivningen av det första delen är väl hyfsad och som jag förväntar mig funktionen. Fast varför den idiotiska begränsningen en port per IP ? Dessutom måste de ju mena en port range, (ett "entry" i tabellen)  annars stämmer ju ingenting.

Beskrivningen av Packet fwd är under all kritik, vad som skall fyllas i är ju självklart, frågan är ju vad funktionen GÖR.

/Marcus

18 Senaste redigerad av marcus-aa (2011-03-26 08:00:12)

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

G-Man skrev:

Src = sorce/källa.
des = destination

Det där var väl självklart, har redan kommenterat detta, dessutom stavas det source.

Men vad MENAR de med source?

/Marcus

19

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

Mycket möjligt att den inte uppdaterar dyndns korrekt
Det problemet hade jag men en tidigare D-35:a
Visserligen finns det ju en uppdatering som bl.a fixar det men då har ju uppdateringarna skapat problem i sig i bland med haverier av routrar
Men som jag tidigare skrivit kan man ju låta kameran uppdatera
jag har aktiverat både port forwarding och port/packet och det funkar då för mig

20

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

Jag avvaktar att svara tills jag har datorn och inte tlf att skriva på då jag inte ser vad som skrivits.

Men den ena ersätter den andra som jag tolkar det, tex sip skulle öppna alla sip portar i en rad.

21

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

Hejsan,

Jag försöker läsa och förstå vad ni alla skriver men tyvärr förstår jag inte allt då jag är helt novis inom detta område :-)! Jag uppskatta dock all hjälp jag kan få!

Är det så att jag INTE kan ha både webbkamera och väderstation inkopplade på D35 och komma åt dem utifrån?

Min inställning i D35 är:

Port forwarding:
Protocol: TCP
Port start: 8081
Port end: 8081
Server IP address: IP_adressen_till_väderstationen

Protocol: TCP
Port start: 8080
Port end: 8080
Server IP address: IP_adressen_till_webbkameran

Packet/Port forwarding:
Protocol: TCP
Src Port: 8081
Dec Port: 8081
Server IP address: IP_adressen_till_väderstationen

Protocol: TCP
Src Port: 8080
Dec Port: 8080
Server IP address: IP_adressen_till_webbkameran

WAN Setup
Respont to http on internet port

Dynamic DNS
Service proviser: www.dyndns.com
Host name: mitt_dyndnskonto
User name: mitt_user_name
Password: mitt_password


När det gäller Tibbon har jag varit i kontakt med leverantören och han jobbar på att försöka hitta varför jag inte får kontakt med Tibbon från externt internet. Ev. så kan Windows 7 göra så att det inte fungerar, men troligtvis är det något med alla dessa portar :-) !

Det jag har blivit tillsagd att ställa in på Tibbon är:
VSP name: COM2
Transport protocol: TCP
Transport provider: TDI
Routing mode: Client
Connection mode: Immediately
On-the-fly commands: Disabled
Destination Specified by: Host name
Hostname: mitt_dyndnskonto:8081 


Dyndns uppdateringen fungerar inget vidare men det kanske jag kan lösa genom att betala någon tjänst till dem? Innan jag gör det så vill jag dock att både kamera och väderstation skall fungera. Nu fungerar oftast kameran, dock aldrig väderstationen.

Är det någon inställning i D35an som är fel? Skall jag försöka med andra portar då "80" tycks vara en speciell port? Min D35 är ca 6 månader gammal och jag tror det är den senaste mjukvaran i den.

22

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

Kanske man måse bryta ned frågeställningen ytterligare

Klarar din D35 åtkomst till två enheter i det interna nätverket. Det skulle någon kunna testa som har två enheter som bevisat fungerar, t ex axiskameror.

Kan åtkomstporten ställas om på din väderstation till annat än 80?

Om inte så är lösningen att ha väderstationen på 80, avstå från åtkomst utifrån till routern själv och slutligen att ha kameran på 8080. Pröva att försöka nå enbart väderstationen och då med port 80.

Även om det är ett sidospår här så kan det påpekas, att man inte behöver använda en D35 router. Man kan använda modemet D50 också usb-kopplat till en router som använder externt USB modem och som klarar port forwarding. Dovado borde funka.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

erik68 skrev:

Jag försöker läsa och förstå vad ni alla skriver men tyvärr förstår jag inte allt då jag är helt novis inom detta område :-)! Jag uppskatta dock all hjälp jag kan få!

Det är inte en helt lätt uppgift och det blir ju besvärligt om du inte hänger med, men jag skall försöka förenkla. Vad är det du inte är med på? Det är viktigt att man förstår grundbegreppen Port Forwarding och Port Translation.

Är det så att jag INTE kan ha både webbkamera och väderstation inkopplade på D35 och komma åt dem utifrån?

Nejdå, det går. Det hade varit lite besvärligt om det inte gick att ställa portar, t ex om alla enheter skulle köra på port 80, eftersom det verkar finnas buggar i D35, men i ditt fall skall det vara OK.

Problemet kan delas ner i 3 delar.

1. Problem med uppdateringen av DynDNS. Detta kan dock kollas enkelt (när man sitter lokalt) genom att jämföra DynDNS-kontots IP med WhatsMyIP eller statussidan på D35.

2. Portinställningarna på D35 som är oklara, eventuellt buggiga. Vi kan dock skippa port translation tills vidare då det inte skall behövas.

3. Hur man får kommunikation med väderstationen via Tibbon. Detta är i sig långt från enkelt och som jag sade tidigare, måste testas utförligt lokalt innan man försöker göra det från utsidan, så att man vet var problemen ligger.


Min inställning i D35 är:

Port forwarding:
Protocol: TCP
Port start: 8081
Port end: 8081
Server IP address: IP_adressen_till_väderstationen

Protocol: TCP
Port start: 8080
Port end: 8080
Server IP address: IP_adressen_till_webbkameran

Packet/Port forwarding:
Protocol: TCP
Src Port: 8081
Dec Port: 8081
Server IP address: IP_adressen_till_väderstationen

Protocol: TCP
Src Port: 8080
Dec Port: 8080
Server IP address: IP_adressen_till_webbkameran

WAN Setup
Respont to http on internet port

Dynamic DNS
Service proviser: www.dyndns.com
Host name: mitt_dyndnskonto
User name: mitt_user_name
Password: mitt_password

Jag skulle ENDAST använda Port Forward tills vidare, då det är oklart vad den andra inställningen gör och om den behövs.

Protocol: TCP
Port start: 8080
Port end: 8080
Server IP address: IP_adressen_till_webbkameran

Du har ändrat kamerans port till 8080 (från standard 80) i kamerans konfig, och öppnat 8080 genom D35. Detta verkar också fungera, så länge DynDNS är korrekt förstås.

WAN Setup
Respont to http on internet port

Du har även öppnat port 80 på utsidan för åtkomst till D35. Tänk på att detta är en större säkerhetsrisk och fråga dig om det behövs.


Packet/Port forwarding:
Protocol: TCP
Src Port: 8081
Dec Port: 8081
Server IP address: IP_adressen_till_väderstationen


När det gäller Tibbon har jag varit i kontakt med leverantören och han jobbar på att försöka hitta varför jag inte får kontakt med Tibbon från externt internet. Ev. så kan Windows 7 göra så att det inte fungerar, men troligtvis är det något med alla dessa portar :-) !

Det jag har blivit tillsagd att ställa in på Tibbon är:
VSP name: COM2
Transport protocol: TCP
Transport provider: TDI
Routing mode: Client
Connection mode: Immediately
On-the-fly commands: Disabled
Destination Specified by: Host name
Hostname: mitt_dyndnskonto:8081

Detta ovan är en enda soppa. Tibbon försöker vara Client och ansluta till sig själv via din portregel.

Förmodar att du vill kunna ansluta från valfri plats till Tibbon/Väderstationen. Då måste Tibbon vara Server, och din dator måste agre Client. Tibbon skall istället med den portregel ovan SVARA på port 8081, och du skall ansluta dit. Vad använder du för clientmjukvara på din maskin, förutom vädermukvaran? En comports-redirector? Hur testar du om det här fungerar?

http://tibbo.com/kb/fixed/networking/master_slave

Sen finns det minst 2 olika sätt att göra detta, TCP Raw, dvs man tar bara RX och TX på serieporten och sickar över en ren TCP-socket. Detta fungerar för NMEA och enheter som EJ använder flow control. Om man behöver en fullständig serieportsemulering med fler pinnar (DSR/DTR RTS/CTS) så måste man köra någon  mer avancerad emulering med dubbla portar, en för data och en för statussignalerna.

Exakt vad detta heter i Tibbos burk kan jag inte utantill, men finns säkert att hitta i deras manualer. Då måste man öppna båda dessa portarna.

http://tibbo.com/kb/general/networking/flow_control

Även denna är intressant för den beskriver vad som händer, se speciellt illustrationen:
http://tibbo.com/kb/general/networking/dest_addr

Port 80 eller ej är ju helt ointressant eftersom du aldrig får väderdatan i webläsaren oavsett. I Tibbon kan du lika gärna välja port 4000, bara du väljer samma i klienten på andra sidan. Men med de inställningar du har ovan kommer det aldrig att fungera.

Min D35 är ca 6 månader gammal och jag tror det är den senaste mjukvaran i den.

Gå in på Router Status så ser du vilken firmware du har. Min är
MV400_ETH_400C_05_NMTSD Jun-7-2009 22:04:29

/Marcus

24

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

risön skrev:

Mycket möjligt att den inte uppdaterar dyndns korrekt
Det problemet hade jag men en tidigare D-35:a
Visserligen finns det ju en uppdatering som bl.a fixar det

Intressant, VET du att det är förbättringar av Dyndns, eller tror du? Har du själv märkt en klar förbättring?


jonasolof skrev:

Kan åtkomstporten ställas om på din väderstation till annat än 80?

Väderstationen har ingen IP, ingen webserver, utan skall bara anslutas till via RS232, över en IP-konverter. Det behövs fortf kompatibel klientprogramvara.

Hade väderstationen haft en webserver och egen IP-anslutning hade det varit mycket lättare!



/Marcus

25 Senaste redigerad av risön (2011-03-27 17:10:02)

Sv: Uppkoppling av webbkamera och väderstation

Jag kontaktade supporten eftersom D-35:an uppdaterade dyndns någon gång ibland när den själv hade lust, och fick rådet att lägga in en firmware som man hade enbart förbättrat på den punkten, och visst fungerade det bättre men vad som sedan hände var att jag började tappa externa ip mot net1 och enbart sporadaiskt kopplade den upp sig igen, så jag fick en ny router
Därför är jag lite misstänksam mot uppdateringarna
Jag har även övrig misstänksamhet mot uppdateringar, för på jobbet när en ny uppdatering kommer till våra dcs system(styrsystem) som förbättrar något så blir något annat ofta lidande:cool: