1

Tråd: "det gick inte att upprätta en anslutning till fjärrdatorn"

Hallå!

Har precis varit och tecknat ett mobilt bredbandsavtal med tele2 och nu sitter jag här framför datorn o försöker få igång det. Allt går fint fram tills att jag försöker ansluta då ett felmeddelandet "Det gick inte att upprätta en anslutning till fjärrdatorn, så den port som användes för den anslutningen stängdes.." kommer upp.

Jag undrar bara ifall någon av er har varit med om det samma, och i så fall hur ni löste det? smile

2

Sv: "det gick inte att upprätta en anslutning till fjärrdatorn"

Joda fått upp liknande.

Ibland har jag behöft starta om datorn så har det fungerat.
Men har du aldrig fått det att funka?

Testa avinstallera mjukvaran och stoppa in modemet igen.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3 Senaste redigerad av otto (2008-05-26 08:52:44)

Sv: "det gick inte att upprätta en anslutning till fjärrdatorn"

installerat om mjukvaran ett flertal gånger och provat att starta om datorn också, så det är nog ej det som är problemet.

saken e den att jag provade att gå in på internet med min väns tele2 modem några veckor innan jag nu köpte mitt eget. Det funkade utmärkt, men kan det vara orsaken till att det inte fungerar för mig nu?

edit: nej, jag har aldrig fått det att fungera.

4

Sv: "det gick inte att upprätta en anslutning till fjärrdatorn"

Tänkte mer om du hade testat någon gång tidigare så skulle de finnas en färdig anslutning liggandes under "fjärranslutningar".
Så skulle du kunna strunta i mjukvaran som medföljer och bara simpelt koppla upp dig genom fjärranslutningar istället.

Bilden nedan är ifrån min lista med fjärranslutningar, har kopplat in en del olika modem och kopplat upp därför har jag några olika.

http://bandwidth.mina-filer.com/thumbs/7037.jpg

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5 Senaste redigerad av otto (2008-05-26 14:17:04)

Sv: "det gick inte att upprätta en anslutning till fjärrdatorn"

Provade det nu och fick i princip samma felmeddelande...

http://data.fuskbugg.se/skalman01/--------problem.JPG

Trots att jag inte kunde ansluta till internet med mitt modem så kunde jag tydligen ta emot ett sms ifrån tele2, fattar verkligen inte vad som är felet.

Läste tidigare någonstans om en kille som hade haft samma problem. För honom hade det tydligen berott på att han haft bluetooth på och att det hade ställt till någon form av problem. Jag vet själv med mig att jag skall ha bluetooth installerat på datorn, så det kanske är det som är problemet? Saken är bara den att jag har för mig att jag avinstallerat bluetoothen..

6

Sv: "det gick inte att upprätta en anslutning till fjärrdatorn"

Jag hade problem när de kom till blåtanden att den tog upp en hel del av com portarna, så inte modemet fick platts mer eller mindre.

Inaktiverade bt i enhetshanteraren.
Hur ser det ut i enhetshanteraren för dig? Dvs inga enheter som inte installerats rätt eller liknande?

Testa att ta bort fjärranslutningen också, ifall det är någon fel inställning i den från när du testade med din kompis modem eller liknande.
Ta bort samtliga som har nått med Huawei att göra.
Så starta programmet och testa att ansluta igen så skall den skapa en ny fjärranslutning.

Titta så att APN adressen ser rätt ut också i programmet.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: "det gick inte att upprätta en anslutning till fjärrdatorn"

mitt tips ligger nog som admin´s, med lite fokusering på APN adressen... när jag bytt mellan olika operatörer och glömt byta APN då kan jag få detta fel...

har du inbyggdt modem, inaktivera även detta...

8

Sv: "det gick inte att upprätta en anslutning till fjärrdatorn"

http://data.fuskbugg.se/skalman01/--problem2.JPG

Jag har kollat min APN och den ser rätt ut ("mobileinternet.tele2.se"), har nu dessutom inaktiverat mitt inbyggda modem och sett till att BT inte är aktiverat. Avinstallerade och installerade om mobile connect samt tog bort alla restfiler + fjärranslutningar. Problemet återstår..

tack så mycket för all hjälp hittills, grymt jobbigt att det vägrar fungera bara..

9

Sv: "det gick inte att upprätta en anslutning till fjärrdatorn"

Hmmm, testa att ändra apn'en till internet.tele2.se istället för mobileinternet.tele2.se.

Funkar de nu?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10 Senaste redigerad av otto (2008-05-28 09:25:55)

Sv: "det gick inte att upprätta en anslutning till fjärrdatorn"

ja det gör det haha, fy fan vad ovärt att göra allt detta för det!

tack så väldigt mycket för hjälpen, MYCKET uppskattat! lol

11

Sv: "det gick inte att upprätta en anslutning till fjärrdatorn"

Hahahhaha, så komplicerat men så lätt.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!