1

Tråd: Problem med sim kort.

Jobbar på en färja mellan Sverige och Tyskland och har ett mobilt bredband ombord. I Sverige och Danmark använder jag mig av 3 och det är inga problem men i Tyskland använder jag mig av något som heter Medione eller E plus och varj gång jag skall skifta till det Tyska sim kortet börjar modemet strula genom att hela tiden stänga av och starta om, prövat med ett nytt sim kort från sammaoperatör och det är samma historia, även prövat med Telias simkort i Sverige och då fungerar det. Någon som vet vad detta är?

2

Sv: Problem med sim kort.

Kan inte se någon anledning varför detta ska ske.

Men anslutningen funkar när du väl får igång den?
Inte så att du stressar uppkopplingen som gör att den failar?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Problem med sim kort.

Stressar förstår jag inte riktigt, jag skiftar SIM kort det är allt, sen börjar den tugga om och om igen. När den har stått så i kanske tio minuter startar jag om modemet sen är det samm sak igen. Kan hålla på så en halvtimme, tio minuter,en timme sen fungerar det hur bra som helst.
Det finns ju ett USB uttag på modemet, kan man koppla in ett usb modem i det?

4

Sv: Problem med sim kort.

Första frågan är kanske vilket modem du har, hur sker APN bytet?
Byter du själv kopplingspunkt eller sker detta per automatik?
Isåfall kan de vara nått att kolla på.

T.ex. när du kör Tre så kopplar den upp mot: bredband.tre.se
Men när du kopplar upp mot E-plus så kanske det är: internet.eplus.de

Och frågan är hur detta skiftet sker?

Stressa så menar jag ifall du kör många connections/torrent/nerladdning, men så tycks inte fallet vara.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Problem med sim kort.

APN bytar jag manuellt, precis som jag gjorde när jag hade tre och telia och då var det inget problem utan det är precis som det har med E plus/Medion att göra, har köpt två start paket och båda strular precis likadant.

6

Sv: Problem med sim kort.

Samma tele nr som ska ringas av modemet ?  Typ 99