26

Sv: Huawei E585 Har någon erfarenhet av det modemet?

Föredrar philipsgrejen,fickvänligare.  US nätadapter på den andra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

27

Sv: Huawei E585 Har någon erfarenhet av det modemet?

Hej, är ny på forumet och har precis skaffat 3 abonnemang med E585.

Har en befintlig D-link router med trådlöst nätverk och trådat nätverk hemma med ett par switchar. Skulle vilja dela internet från min E585 med det trådade nätverket utan att ha en dator igång och fortfarande använda routern som

Behöver jag köpa en ny router med USB ingång eller skulle det kanske vara möjligt att koppla E585 via USB till min Synology DS410j NAS och dela ut internet via den? Har för närvarende fler än 5 prylar som behöver tillgång till internet

28 Senaste redigerad av jonasolof (2010-12-01 22:39:30)

Sv: Huawei E585 Har någon erfarenhet av det modemet?

Test med E583C som kom från hong kong idag. Tyvärr mest kinesiska i web interfacet även om det finns en pytteliten handbok med på engelska men den räcker inte för teckentydning. Ska testa USB anslutning och se omdet klarnar. Modemet är mycket elegant. Antennuttaget är samma som på E169 så det ska testas också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

29 Senaste redigerad av jonasolof (2010-12-04 14:16:55)

Sv: Huawei E585 Har någon erfarenhet av det modemet?

E583C kallas kort E5 av Huawei. När det ansluts till USB installeras programvara, även på win7 64 bit vilket jag använder nu. Via USB interfacet nås valet till engelska och därefter är även wifi interfacet på engelska. Nihao.

Mycket nöjd so far. Enkelt att använda, på routern visas bl a signalstyrka som ställer in sig hyggligt snabbt vid ändrad signal. En enda knapp för av och på och connect, mkt bättre än de tre struliga på första huawei mifin. Detta är en mycket lyckad produkt som dessutom är påtagligt elegant utförd.

Bra med inställningsmöjligheter och bra guide. DMZ finns, SIP ALG för multimedia och port forwarding till enskild ip adress med angiven port.

Wifi signalen är hyggligt stark, funkar över en 20 m lång korridor.

Antennuttaget är samma som på E169, pytelitten och lite vinglig kontakt. Pigtail till E169 funkar. Ansluter med Huawei rundstrålande köpt på telia för E960 router, gör skillnad på 3-4 pinnar, både på EDGE och 3G Antennen har 4dBi gain men plerades i fönster. Med Poynting panelantenn 11 dB ökar signalstyrkan från 1 till 5 pinnar på 3G.

Huawei anger antennkontakten med lite för många staplade adjektiv

"External main diversity antenna interface"

Detta torde innebära att den anslutna antennen är huvudantenn i ett system som använder diversityantenner, dvs att det finns en till antenn i routern. Det är alltså inte diversityantennen som är ansluten utåt, för den brukar bara vara en alternativ mottagningskanal. Nåt är lost in translation från kinesiska här.

Det hade varit lämpligare att ange att routern använder diversityantenner och att extern antenn kan anslutas i stället för den inre huvudantennen, dvs tx/rx.

Plats finns för mikro SD och det kan läsas över web interfacet alt. över USB.

Strömmatning är med minsta USB varianten, samma som på en del Samsungtelefoner. Jag använder en Samsung telefonladdare istf den medsända engelska pluggen som ger 5 V 1 A ut.

Batteriet är på 1400 mAh. Vid aktiv använding ska strömmen räcka 3,5 timmar så det kan finnas skäl att koppla in ett extra LiIon batteri via USB vilket går bra.
Man kan ställa in tiden för autonedkoppling av wifi och modem alternativt köra manuellt. web interfacet som dyker upp i iphone låter en inte nå avancerade inställningar.

Så förutom att man möttes av ett användargränssnitt på kinesiska så är allt utmärkt.
Enligt säljaren borde den varit inställd på engeska.

En perfekt reserouter vars 90 gram man inte behöver väga in eftersom den går ned i fickan. platt och tunn som den är. Yttre antenn kan med fördel användas om man inte vet att stark 3G signal finns på plats vid ankomsten. Har man barn som måste använda sina smartphones på restaurang även utomlands så är det ett bra sätt att spara in pengar genom att sätta in lokalt prepaid kort. Dessutom ett bra komplement till iphone vid resa. då kan man låta hemkortet för telefoni sitta i och låta E5 koppla upp lokalt via wifi. Skype funkar över Edge genom routern från iphone, då är signalstyrkan 5 pinnar med yttre antenn ansluten. Det innebär att man ofta kan använda skype från iphone, vilket annars inte skulle kunna gå eftersom iphonen inte kan ha yttre antenn.

Locket på baksidan sitter väldigt hårt. Det ska tas av genom att "slidas" åt sidan men det gick inte. Tog en kniv i springan och snäppte loss. Som tur var gick plasthakarna inte av.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

30 Senaste redigerad av jonasolof (2011-01-28 10:28:04)

Sv: Huawei E585 Har någon erfarenhet av det modemet?

Huawei har kommit med en hel bunt små mifis i familjen E5:

http://www.huaweidevice.com/worldwide/p … treeId=462

Enligt spec på e583C innehåller den ocksåen GPS men det har  jag inte sett något interface till.

http://www.huaweidevice.com/worldwide/p … treeId=462

HSPA/UMTS 2100/1900/900 MHz, EDGE/GPRS/GSM 1900/1800/900/850 MHz
Equalizer
UMTS 2100/1900/900MHZ diversity
HSUPA (UL) data service of up to 5.76 Mbps
HSDPA (DL) data service of up to 7.2 Mbps
UMTS PS domain data service of up to 384 kbps
EDGE packet data service of up to 236.8 kbps
GPRS packet data service of up to 85.6 kbps
CS domain data service based on UMTS and GSM
Global Positioning System (GPS)<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
SMS based on CS/PS domain of GSM and WCDMA
WiFi and WPS
Built-in DHCP Server, DNS RELAY and NAT
Plug and play (PnP)
Personal computer/Smart card (PC/SC) Driver
USB Extension Cable, easy to connect
Standard mini USB interface
Built-in WCDMA and WLAN high gain antenna
External main diversity antenna interface
Micro Secure Digital Memory (Micro SD) Card
Sharing the micro SD card on WEB page
Windows Windows XP/ Windows Vista/ MAC operating system (OS) 10.4 and above ´

Funkar u.a. i win 7 64 bit också, fast det ej står.

Novatels mifi GPS funkar över bluetooth men det tror jag inte att den här gör.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

31

Sv: Huawei E585 Har någon erfarenhet av det modemet?

Har nu använt min hongkong-köpta E583Crouter/modem under några dar här i Kapstaden. Det funkar över förväntan, kan verkligen rekommendera den eleganta lilla grejen. Routern är mycket lättanvänd tak vare infon aom anges med OLED. Det tar någon minut för modemet att starta upp, man ser när wifi går igång och hur många klienter som är anslutna. Upp till fem klienter kan anslutas över wifi samtidigt och därtill kan man samtidigt använda grejen som USB modem till en laptop.

Just nu kör jag mifin med ett sydafrikanskt Vodacom prepaid datakort och ansluter laptop och ett par iphones över wifi. I min  iphone
har jag stoppat mitt svenska teliakort så att larm SMS kommer fram från sommarstället (strömavbrott åtta timmar för ett par dagar sedan utlöste larm för låg temperatur, 4 grader). I en samsung B7722 (dual sim card) har jag mitt belgiska telefonkort och ett sydafrikanskt prepaid telefonkort,

Är signalen svag hjälper yttre antenn mkt bra, samma kontakt som för E169.

Går vi ut på stan har jag mifin i fickan och håller tre-fyra pers med data över wifi så de slipper dataroaming.Google maps funkar fint i iphone, gps hittar position snabbt och kartan laddas snabbt och den blå punkten och kartan följer bra när man kör. SMS funkar naturligtvis trots avstängd dataroaming i iphone.

Grattis till Huawei som i ett par raska steg gick från den otympliga och fula E583x till en väl designad och mycket väl fungerande produkt. Så snygg och väl fungerande att man kan ge den till teknikfientliga damer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

32 Senaste redigerad av jonasolof (2010-12-30 06:40:54)

Sv: Huawei E585 Har någon erfarenhet av det modemet?

Tips om E583C: Då man loggar in över trådlöst, t ex iphone, står kan man välja användarinterface längst ned på sidan. Väljer man classic kommer man till det stora användarinterfacet med alla options, Funkar bra på iphone också. Har kört 7 GB på 14 dar med sydafrikanskt prepaid kort så jag kan intyga att det funkar väldigt bra. Framför allt är det så läckert att det är så lättanvänt. Skype över iphone funkar utmärkt över wifi till mifin och sedan 3G.

Enda problemet hittills är att jag har svårt att få över filer från laptop till iphone över wifisharing via mifin (använder iFiles app).


Önskar det funnes en motsvarande mifi för net1 450.

Körde speedtest.net nu mot server inom Sydafrika, ping 69 ms, ned 6,38 upp 2,19 och ingen extern antenn ansluten till mifin. den pingtiden är mkt bra över wifi till 3G.

Bye from Capetown

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

33 Senaste redigerad av jonasolof (2010-12-30 06:49:47)

Sv: Huawei E585 Har någon erfarenhet av det modemet?

E583C annonserades på ebay från UK till 1120 SEK,bra pris, ca 180 USD från Hong Kong

http://viewitem.eim.ebay.se/HUAWEI_E583 … 22806/item


en nu står att den inte är tillgänglig. Finns det ngt patenstrul varför den ej marknadsförs i Europa

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

34

Sv: Huawei E585 Har någon erfarenhet av det modemet?

http://cgi.ebay.com/UNLOCKED-HUAWEI-E58 … 43a3843bec

$150 med frakt

finns i horder på eböj, denna från förenta eu london, så ingen moms vid import.

35

Sv: Huawei E585 Har någon erfarenhet av det modemet?

Jag betalade inte heller någon moms vid importen från HongKong men den slapp väl igenom.

Den väsentliga nackdelen med att köpa unlocked Huaweiproducter t ex från England är att man blir fast med operatörens connection manager och en del oklarheter när man byter profil. Så är det med min upplåsta UK 3 Huawei E5832, dvs den äldre modellen.

det går att låsa upp själv med samma metod som den som beskrivs för E585 i länk post #12 ovan enligt ett au forúm.

Den från HK kommer olåst med Huaweis egen connection manager, helt ren från operatörspåhitt.

Huawei vill inte lägga upp egen support i en massa EU-länder och nöjer sig därför med att sälja via operatörer. Jag har ställt några frågor via deras supportsida men det är tyst som kinesiska muren.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

36

Sv: Huawei E585 Har någon erfarenhet av det modemet?

Någon som fått fatt på en "ren" Huaweifirmware till E585? Jag kör just nu med UK 3:s firmware som låg när jag köpte den men då har man ju inte Huaweis egna connection manager när man kör det som USB-modem.