1

Tråd: 3G repeater, hastighet på data?

Jag undrar om någon kör 3G repeater hemma och har 3G modem i datorn och har kollat hastigheten.
Har sett 3G repeatrar som stöder HSDPA, då borde det väll teoretiskt gå att ta emot data genom repeatern med 14Mbit/s?
Funderar själv på 3G repeater och sedan köra usb 3G modem till datorn, fast jag har ingen kolla på vad mycket data de orkar med i DL och UL.

Nu har jag en uteantenn kopplad till 3G modemet.
Men jag vill få 3G mottagning på mobiltelefonen också så jag får bättre mottagning för röstsamtal.

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max

2

Sv: 3G repeater, hastighet på data?

Repeatern hanterar inte data utan är bara en linjär förstärkar för radiosignalen, en i vardera riktningen. Den enda nedsättning av datahastighet du kan få beror i så fall på bristande linearitet. men ska du ha en repeater så ta en med bra kvalitet, inte skräp från kinasäljare. Kolla JDtech

Självsvängning och distorsion är de stora bovarna.

En annan lösning är att köra en separat GSM repeater för telefonen. vilket är enklare och billigare. Jag har sådan från kathrein , kostade 30 000 i original vilket jag ínte behövde betala. räckvidden inomhus är ändå inte så stor men täcker där det är som sämst mottagning.

Och som sagt, repeatrar är tillståndspliktiga i Europa och blir det snart  i USA



http://www.nytimes.com/2010/11/18/techn … asics.html

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: 3G repeater, hastighet på data?

Nja GSM-repetrarna kosta ungefär samma slantar som 3G-repeatrarna på de ställen i sverige jag kollat.
På vilket sätt är det enklare med en GSM-repeater?

3G reapeater från JDteck verkar ok:
http://www.infoferenda.com/webbshop/pak … DgodsyQeYg


Jag har bättre mottagning på GSM än 3G där jag bor så jag har att funderat på GSM-repeater en del, fast jag är lite fundersam vad länge GSM-nätet kommer att vara kvar. Surt om de släcker den om ett antal år och så har man en repeater som inte funkar.

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max

4

Sv: 3G repeater, hastighet på data?

Jag har varit inne på att köpa 3G repeater paketet från infofenera med extern riktantenn
http://www.infoferenda.com/webbshop/3g- … paket.html

Man är ju tvungen att anmäla sig och betala en mindre summa för att registrera sin "cell" hos PTS via mobilnätsleverantören (om jag förstår det hela rätt)

Är det någon som vet om repeater förstärker nätet för samtliga operatörer som är tillgängliga i masten jag riktar antennen mot, eller förstärks enbart den jag registrerar mig på.  Anledningen till att jag undrar är för att jag har Telenor på jobbmobilen/ Telia privat och min fru kör med 3.

Målet är både bättre mobiltäckning, men även voice.

/Tomas

5 Senaste redigerad av tromas (2011-03-21 13:50:18)

Sv: 3G repeater, hastighet på data?

Är det någon som har koll på min fråga ovan?
Jonas säger "Repeatern hanterar inte data utan är bara en linjär förstärkar för radiosignalen"
Vilket jag är med på.
Min oro är dock att den (repeatern) bara förstärker den frekvensen (operatören) jag registrerar mig för. Tänker att det säkert går att konfigurera en sådan begränsning i repeatern, vilket förhoppningsvis inte görs.

6

Sv: 3G repeater, hastighet på data?

Registrera dig på dom operatörerna du vill ha nät från?

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

7

Sv: 3G repeater, hastighet på data?

God tanke, skall kolla vad/om det kostar extra.

8

Sv: 3G repeater, hastighet på data?

Testa med en först. Visserligen har operatörerna olika delar av banden för upp och nedlänken men jag tror inte att man har så skarpa filter i 3G repeatrarna. i så fall skulle ju repeatern behöva beställas för en viss operatör.

registreringen är till för att operatören ska känna till vilka som har repeatrar eftersom det är mycket dyrt och besvärligt att söka efter repeatrar som sabbar mobilnätet i trakten. det är ocskå därför olicensierade repeatrar kommer att förbjudas i USA (se tridigare tråd).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.