1

Tråd: Mottagning vinter/sommar

Hej alla!

Jag är helt ny på Net1 sedan en dryg vecka. Efter en hel del läsande här och efter att ha fått en riktantenn hemskickad är jag ganska nöjd. Jag ligger oftast på 1,2 Mbps upp till 2,0 som toppnotering.

Ni som kanske har kört Net1 längre än jag. Har ni någon uppfattning om det skiljer i prestanda/mottagning om man jämför sommar med vinter (med eller utan löv på skogen). Det är en klar skillnad om man jämför sommar med vinter när det gäller GSM på Telia. Nu under den lövfria delen av året kan jag till och med ringa inomhus om jag använder ett headset tongue

Jag har som sagt precis börjat testa Net1 och har 14 dagar på mig att bestämma mig och det vore skönt att slippa otrevliga överraskningar när löven spricker ut till våren.

mvh
osten

2

Sv: Mottagning vinter/sommar

Beror helt på hur nära Du har till lövsprickningen......   Titta på detta forum om fenomenet "fresnelzon" som förvisso kan påverka; generellt har jag aldrig noterat några signifikativa prestandaväxlingar på 450-bandet trots närhet till lövverk under flera år. I alla händelser torde påverkan på 450-frekvensen vara väsentligt mindre än på 900, 1800 och högre (för att inte tala om 4G !).

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3

Sv: Mottagning vinter/sommar

Hej Vox och tack för ditt svar.

Jag har ca 65 meter till skogen med något löv men mest barrskog. Till sändaren har jag ca 12 km enligt Net1:s karttjänst. Hur skogsbestånden ser ut längs vägen vet jag inte säkert men det borde vara en klar dominans av barrskog.

Jag ska läsa på om "fresnelzon" och försöka förstå mig på det smile

Men då borde jag våga fortsätta mitt abonnemang på Net1.

mvh
Osten

4 Senaste redigerad av jonasolof (2011-03-15 13:31:05)

Sv: Mottagning vinter/sommar

65 meter fri zon fram till skogsbrynet är bra. du skriver inget om vad du har för modem och ifall du har en yttre antenn. Den fart du redan har tycker jag verkar god med tanke på avståndet till sändaren. 

Fresnelzonen handlar om att radiovågorna inte bara går från punkt till punkt som ljus. Tänk dig en tratt framför antennen med kanske 10-20 graders öppningsvinkel (jag vet inte hur mycket man egentligen ska räkna med). Den tratten bör vara ostörd av mark, skog osv för optimal signal. Detta gäller i både höjd och sidled, dvs tratten är en rund kon. Bästa sättet att uppnå detta är att få upp antennen högt. Kolla på wikipedia för bilder av zonen från sidan.

Nu är detta rätt teoretiskt, så enklaste sättet att tänka är att man ska en fri kon framför antennen, ju längre fritt desto bättre. Med en fri radiosikt uppnås bättre signalkvalitet med mindre spridda signaler och det ökar farten, även om signalstyrkan från början är god.

Om det visar sig att vårens ankomst stör signalen så kan du kompensera med en riktantenn. Men än dröjer det väl till lövsprickningen i den kalla nord. I Bryssel där jag vistas är det femton grader varm, vindstilla och sol idag så jag ska ut och höra knoppar brista.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Mottagning vinter/sommar

Jag har modemet D35 och en riktantenn, levererade från Net1, på hustaket (sitter ca 8 meter över marken).

Jo nog är det en stund kvar till lövsprickning men jag har ju bara 14 dagar på mig att ångra mig. Nu har jag blivit lovad från Net1 att om det inte funkar alls efter löven så tar de tillbaka utrustningen och avtalet.

Nu ska jag läsa om Fresnelzonen.

Tack för hjälpen och givande svar.

6 Senaste redigerad av jonasolof (2011-03-16 11:42:05)

Sv: Mottagning vinter/sommar

Det verkar inte troligt att lövsprickningen i ditt fall så skulle förändra förbindelsen så att förbindelsen går från bra nu till dålig sedan. Den enklaste åtgärden du kan göra är att sätta upp en bra rundstrålande antenn på toppen av maströret som håller riktantennen. Då får du hjälp av diversitetsmottagning, dvs att routern också använder signaler som reflekterats in. Ansluts till det andra antennuttaget.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Mottagning vinter/sommar

Ok, så om jag skaffar en till båtantenn (den första ska jag ha på båten) och sätter i toppen på röret så kan jag hjälpa signalen lite till. I natt och i morse låg hastigheten på 2.4/0.8, nu under dagen har jag kört lite ftp mot datorn hemma och landade på 1.5/0.8, så jag är riktigt nöjd. Det är klart bättre än hastigheten jag får på 3 vars 94 meter höga mast jag har ca 1.5 km bort smile

Tusen tack för hjälpen. Radiokommunikation och antenner verkar vara ett spännande område att fördjupa sig i.

8 Senaste redigerad av jonasolof (2011-03-17 09:31:48)

Sv: Mottagning vinter/sommar

Net1 säljer antenner men lämnar inga som helst upplysningar om dem på sin websida i tron att kunder är oförmögna att värdera information. Den båtantenn de säljer är kort och har förmodligen inget gain alls, således en 0 dBi antenn. Detta är bra om båten brukar luta 45 grader och mer. Annars kan man med fördel ta en antenn med större gain, aintingen en ground plane eller en colinjär glasfiberkapslad s.k. blindkäpp. För fast montage på land kan man ta en längre antenn med högre gain.

det finns leverantörer som garanterar prestanda på sina produkter och ger info om gain i olika riktningar. Poynting.co.za  och procom.dk hör dit. Jag ringde procom.se i Linköping och fick priser ink moms till slutkund. gain anges i dBd som är ca 2 dB lägre än det vanligare måttet dBi, dvs gain över en isotrop antenn).

dBi Gain over an isotropic source (a theoretical antenna having no dimensions: a geometric point). 
dBd Gain over a dipole (0 dBd = 2.15 dBi). 

Ground plane 3dBd för 450 (modell H täcker 440-470 Mhz) 895+ moms

Sedan blindkäpparna, priset varierar något med avseende på fäste,

sök på marinantenner:

3 dBd (motsv 5dBi) 2211 kr + moms, längd ca 1,3 m beroende på valt band.
5dBd CXL70-5C/H 2751 + moms, längd 2 meter ca. Denna typ säljs till polisens basstationer för Rakelystemet.

det finns också om man söker på basstationsantenner en värsting med 8 dBd gain rundstrålande, dvs 10 dBi vilket är lika mycket som en vanlig yagi. Pris hela
15180 kr + moms, längd 5,3 meter.

Procom säljer också riktantenner
http://www.procom.dk/eng/Page_menu/Prod … -7_R_70-10

10dBd riktantennen kostar 2928 kr + moms, dvs samma förstärkning som den infoferenda säljer som net1s yagi med 12 dBi förstärkning.

Nyligen var frågan uppe om skillnaden mellan ett galler bakom radiatorn (dipolen, det sändande elementet kontra en vanlig reflektorpinne. frågan ställdes nu till procoms antennlab. Svaret var att under optimala förhållanden så har den enkla reflektorpinnen ett bättre front to back förhållande än yagis med galler men det kan variera. Som framgår av polardigram på länken ovan så har procoms yagis stark dämpning av bakloben.

Det är svårt och dyrt att göra colinjära antenner och de har små tillverkningstoleranser vid hög förstärkning. Procom testar antenner ur varje batch och ger två års garanti. som framgår av tabellen längst ned på den nedan länkade sidan så krävs 16 stycken kombinerade kolinjära element för att komma upp i 8 dBd förstärkning. Varje element är en halv våglängd. de i tabellen givna måtten är bl a för 70 cm amatörbandet som ligger på ca 436 MHz, dvs straxt under 450 bandet. Det framgår att med16 element så måste längden bli över fem meter och då får man den förstärkning som Pocom anger.

http://k9erg.tripod.com/theory.htm (läs och hoppa över det obegripliga). En yagi antenn med sina direktor och reflektorpinnar är "a parasitic element antenna", dvs vad som nämns i teoritexten.

den kolinjära antennens längd växer snabbt om man vill ha högre gain för man vinner bara 3 dB varje gång man fördubblar antalet element. Med 1024 halvvågselement kolinjärt kopplade fås 23 dBi förstärkning rundstrålande, samma som man kan uppnå med en parabol i en riktning. Men den rundstrålande antennen blir nog rätt dyr eftersom den behöver vara 327 meter lång. Troligen tar månader att trimma in. Nämner detta bara som kuriosa. Tips om om hur man gör en kolinjär antenn med RG 58 koaxialkabel med 9 dBd förstärkning. Tar bara ett par timmar att göra enligt uppgift. Måtten för 450 bandet kan interpoleras från de givna måtten för 436,5 respektive 476,9 Mhz. Använd centerfrekvensen för routerns upplänk (uppgift behövs). 

http://www.qsl.net/n9zia/wireless/col432/

Poynting säljer inga 450 antenner.

Procom antenner kan beställas direkt hos Sverigekontoret eller via åf som olika båtvarv men även Dialectbutiker.

PS jg önskar jag visste vad som händer med Fresnelzonen om man har högförstärkande rundstrålande antennsom alltså är starkt avgränsad till horisontalplanet. Minskar markdämpningen vid en given höjd? Vet ej.

Man kan läsa tabellen för att konstatera att importörer som anger 15 dB förstärkning på halvmeterlånga spröt för 3G bluffar.

disclaimer: Jag tog med all den här infon för att den bör in på forumet, inte för att jag tror att en dyr jätteantenn skulle göra stor skilllnad i trådskaparens fall.
Om man som jag använder 450m under resor med bil kan det vara enklare att hantera ett 2 meter långt rundstrålande spröt på en teleskopisk mast än en stor  riktantenn. Det är lättare att få upp sprötet högt än en yagi. På den extra höjden kanske man vinner tillbaka den signal som yagin skulle gett i extra förstärkning, signalen ökar nämligen mycket snabbt med höjden (i början). 

Notera att marinantennerna är DC-kortslutna som skydd mot statisk elektricitet och åskpulser.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.