1

Tråd: Dela mobilt bredband med gammal PC

Hej!
Vad finns det för val när man ska dela mobilt bredband med en gammal dator som inte har inbyggt trådlöst LAN? Har ett Huawei E1820 modem, en Dovado 4GR router och Tele2 3G mobilt bredband. Just nu har jag bara modemet inkopplat i routern och det fungerar ju utmärkt på den nyare bärbara med den äldre stationära hittar inte WLAN signalen. Är inte så haj på här så har inte gjort några ändringar på nån utav datorerna. Endast gjort de inställningar som behövdes när jag installera routern med modemet. Behöver man nått mer för att det ska lösas, nätverkskabel, en till "dongle", switch av nått slag etc? Eller går det att ordna ändå, bara genom vissa ändringar på datorerna? Och vilket är enklaste lösningen? Operativsystemet på den bärbara är Windows 7 och på den stationära Windows XP.
Just det kan även nämna att jag bara haft modemet installerat på den stationära tidigare och då funka det uppenbart. Inte längre dock. När jag nu tar ur modemet ur routern och stoppar in i stationära så står det att den inte hittar modemet?
Hoppas jag inte fått det att låta krångligare än vad det är!:P
Mvh: Dave

2

Sv: Dela mobilt bredband med gammal PC

Vad menar du med "en dator som inte har inbyggt trådlöst lan" har du nåt trådlöst nätverkkort kopplat till den tex pcmcia eller usb?
Har du inbyggt nätverkskort i datorn?

Om du har det senare så tar du ju bara en kabel och ansluter till dovadons switchportar.

3

Sv: Dela mobilt bredband med gammal PC

Jag har inbyggt nätverkskort på den stationära. Ok tack kan testa att fixa lite med det. Men om vi säger att jag vill ha helt kabelfritt, vad finns det för alternativ då?

4

Sv: Dela mobilt bredband med gammal PC

Du köper ett trådlöst nätverkskort via pci eller usb, kostnad nån hundring och uppåt.

5

Sv: Dela mobilt bredband med gammal PC

1)Prova att byta kanal på dovadons wlan. Då kanske din stationära hittar den.
2)Stäng av krypteringen tillfälligt, om det fyngerar, prova med annan typ av kryptering.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

6

Sv: Dela mobilt bredband med gammal PC

en gammal dator , rättre sagt ett gammalt wlankort klarar inte WPA2 kryptering av wifisignalen

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Dela mobilt bredband med gammal PC

Men TS Skriver ju att han inte ahr nån trådlöst i burken....eller?

8

Sv: Dela mobilt bredband med gammal PC

~70:- för usb wifi hos dx med frakt.

Os har betydelse, samt att det är usb 2.0 för att det skall funka ok.

Du kandela ut från valfri dator med usb port, finns rn guide på forumet.

9

Sv: Dela mobilt bredband med gammal PC

Om du ska köpa ett usb trådlöst nätverkskort, köp inte det billigaste köp ett bra med en gång det kostar inte så mycket mer.

Jag brukar köra på Netgear för hemmabruk, d-link och belkin är jag inte så förtjust i.

10

Sv: Dela mobilt bredband med gammal PC

Okej tack, tror jag tar och köper ett sånt där usb trådlöst nätverkskort isf.:) Äum behöver jag tag bort det gamla nätverkskortet eller göra nått med det då?
Sen undrar jag varför 3G modemet inte funkar på den stationära längre? Om jag tar ur det från routern och pluggar in den i stationära alltså. Kommer bara upp felmeddelanden att den inte hittar modem eller WLAN signal, samma som när den sitter i routern. Vad har hänt där, då borde det väl ändå funka?

11

Sv: Dela mobilt bredband med gammal PC

Här har du ett helt ok
http://www.webhallen.com/hardvara/10334 … xt_300mbps

12

Sv: Dela mobilt bredband med gammal PC

Ok var iväg och köpte ett usb nätverkskort igår, en Netgear WNA3100 blev det. Och den hittar signalen men når fortfarande inte internet? På connection status står felmeddelandet _._._._. Netgear adaptern menar att den är kopplad till routern men att routern har problem? Läste även i manualen att det felmeddelandet kan komma fram när man uppdaterar programvaran till adaptern och sen inte startar om datorn. Vilket jag inte gjort, uppdaterat alltså, kommer ju inte ens åt internet från första början.

13

Sv: Dela mobilt bredband med gammal PC

Finns det en updatering så prova att uppdatera den, kika på netgears hemsida.

14

Sv: Dela mobilt bredband med gammal PC

Det funkar fortfarande inte.:(

15

Sv: Dela mobilt bredband med gammal PC

du kommer åt adminsidorna på routern?
routern står uppkopplad?

dhcp eller fasta ip# uppgifter i datorn och routern?

16

Sv: Dela mobilt bredband med gammal PC

Kommer åt adminsidorna på den här datorn ja, inte på den andra. Den som har Netgear adaptern. Routern står uppkopplad ja. Inte hundra på dhcp och IP uppgifterna dock, tror det kan va dem som spökar. Hur kollar man det?