1

Tråd: Ingen Hsdpa!

Tjenare
Märkte idag när jag satt och surfade att internet gick väldigt slött, kollade på uppkopplings programmet o märkte att det bara stod UMTS och inte Hsdpa. jag känner till att det växlar mellan UMTS och Hsdpa men när jag satt och surfa och streama på youtube så växlade inte över till hsdpa.
Jag har samma signalstyrka som jag brukar ha och täckningen är densamma (3/5)

kollade nu några timmar senare att det fortfarande bara gick i UMTS och allt jag gjorde bara var rent segt. är det jag eller är något fel på telenors mast eller för att det bara var ruskigt dåligt väder? (regnade o haglade)
inte kul om detta skulle vara permanent!
bor förövrigt på västkusten och kollat på tlenors hemsida men står inte att det är några störningar idag?
någon anna osm har lite info om detta?

2

Sv: Ingen Hsdpa!

Nu idag är det fortf bara på UMTS nån som har svar?

3

Sv: Ingen Hsdpa!

Vid upg av mast så kan hspa försvinna. Under tiden blir det basic 0,3mbit.

4

Sv: Ingen Hsdpa!

G-Man skrev:

Vid upg av mast så kan hspa försvinna. Under tiden blir det basic 0,3mbit.

Hur lång tid brukar det ta att uppgradera mast?

5

Sv: Ingen Hsdpa!

pierre skrev:
G-Man skrev:

Vid upg av mast så kan hspa försvinna. Under tiden blir det basic 0,3mbit.

Hur lång tid brukar det ta att uppgradera mast?

Borde vara klart på vecka.
Ring operatören å kolla.

Möjligt att en annan mast med lägre hastighet ger bättre signal, då väljs denna. Prova annan placering, riktantenn. Kolla med operatören om vart masterna är placerade.

Telia körde med full fart tidigare på sina snik abg, tills ågertiden gått ut enligt deras kundtjänst, något liknande för dig - inte troligt...

6

Sv: Ingen Hsdpa!

G-Man skrev:
pierre skrev:
G-Man skrev:

Vid upg av mast så kan hspa försvinna. Under tiden blir det basic 0,3mbit.

Hur lång tid brukar det ta att uppgradera mast?

Borde vara klart på vecka.
Ring operatören å kolla.

Möjligt att en annan mast med lägre hastighet ger bättre signal, då väljs denna. Prova annan placering, riktantenn. Kolla med operatören om vart masterna är placerade.

Telia körde med full fart tidigare på sina snik abg, tills ågertiden gått ut enligt deras kundtjänst, något liknande för dig - inte troligt...

iomed att jag alltid haft HSDPA där jag har donglen atm så tycker jag det är väldigt mysko. skickade ett argt mail till deras customer support i hopp om att få reda på vad fan de håller på med. om man itne får nån info där blir det å ringa.

vad menas med "Telia körde med full fart tidigare på sina snik abg, tills ågertiden gått ut enligt deras kundtjänst, något liknande för dig - inte troligt..."
jag har ett sånt där tlenor abb för 199kr mån tror jag det är. och har haft det nu i snart 6 mån tror jag och inte varit problem med det innan

7

Sv: Ingen Hsdpa!

vad för färg får modemet om du tex kör med tptest.se ?
håller det sig grönt, blått eller blir det blå-grönt ?

om det bara håller sig blått så är det 0,38 mbit max.