1

Tråd: nöjdare kunder, möjligt?

om tex en 4g mast har 100mbit in, inklusive mgmt osv och dom säljer 40-80mbit abg...
1 kund/mast?
tongue

mobiltbredband kommer att inte funka förens operatörerna
a, slutar ange fantasivärden på hastigheten som bara kan uppnås med en kund mast.
b, aktivt trottlar hastigheten, och endast anger den hastigheten mot kunder.
c, slutar ge nyaste kunden på masten högsta prio.
osv osv....
d, slutar sälja på abg på kunder där det saknas täckning på långa vägar. att för operatören skylla ifrån sig på den som säljer varan åt dom är lååågt, fimpa oseriösa säljare så kommer det att snabbt självstädas!

då kommer alla kunder bli nöjda, torrent kommer att funka utan strul, och andra kunder blir ej drabbade.

2

Sv: nöjdare kunder, möjligt?

Så, hur skulle du som operatör vilja få ditt budskap ut till folk som fattar väldigt lite om begränsningar med radio teknik/bandbred, och vinna över dem till dig? Tänk nu som en operatör, och som en business.

Det är väl inte så att man behöver 80Mbps just HELA TIDEN eftersom flesta användare surfar i sporadiska bursts.

Förresten, så klarar av Net4Mobility's (Tele2 & Telenor) LTE basstationer idag 150Mbps.

http://www.huawei.com/broadband/lte/lea … obility.do

Flaskhalsan sitter i Huawei E398, som är max 100Mbps. Samsung GT-B3730 är dubbelt så snabb, men också dubbelt så dyr (över 3000kr).

3

Sv: nöjdare kunder, möjligt?

dom kan likväl skriva att gprs upptill 1Tbit/s för det kan bli det om 20år.
det är lika realistiskt som att ange tex 80mbit när masten ger i genomsnitt 2-3 mbit på ett dygn till det 100 tal som delar på den.

vinn kunder på äkta uppgifter.

säljer på platser där det saknas täckning med hänvisning till att det snart blir...(om många abg blir sålda,)
osv osv, säljer dyraste abg på ställen med knappt 3g data täckning.

att kunder skall behöva ringa klaga ringa klaga för att få betala för det som operatören faktiskt kan leverera, dom som inte kan/vet betalar flera gånger mer än nödvändigt.

har man varigt på plats och hjälpt att felsöka/driftsätta ett större antal abg med samtliga operatörer som är inhandlat på flertal ställen av många individer så framträder ett tydligt mönster.

addera tex trafikfiltrering för voip/skype, med hänvisning till att det är stöld att ringa med sky.pe....

sedan är pts extremt lamt som jag ser det.
att operatörer lovar att bygga x innom y och sedan inte gör detta utan att något händer med licenserna är obegripligt. sedan säljs licenserna till operatörer som lovar utbyggnad som uppenbarligen är helt orealistisk, ooeratörer som anger realistiska tider blir utan licens.
osv osv.

sedan räcker 1-2mbit till webbsurf, så 3mbit är mer än adekvat som tex 1550 ger, det som behöver förbättras är mer symetrisk bandbredd samt pingtider för tex spel osv.

my 3€
wink

4

Sv: nöjdare kunder, möjligt?

Vi i Sverige har Jonas Birgersson att skylla på. :-)

I USA så anses 5-12Mbps LTE som supersnabbt.

För mycket hype som Cisco har gjort på början av 2000-talet här i Sverige om FTTH och 100Mbps bredband verkligen fick alla operatörer att pusha hastighet först och främst, utan att ta hänsyn till tjänsterna som kan skulle kunna använda tillsammans med hastigheten. De borde lite mera revenue cashcow tjänster som  HD telefoni, streaming, osv istället för bara "80Mbps" som key feature. Jag menar, SÅ snabbt behöver inte folk nå Aftonbladet, eller hur?  :-)

5

Sv: nöjdare kunder, möjligt?

Samma operatörer som sätter upp 3G med för lite kapacitet i backbonet erbjuder ofta också ADSL där knappast någon kund upplever problem med kapaciteten i backbonet.

Det kan alltså knappast vara någon hemlighet hur man beräknar erforderlig kapacitet i backbone i förhållande till antalet kunder.

Att man sedan mer eller mindre medvetet låter bli att bygga ut den kapacitet som behövs är ju ett beslut som operatören tar och som får de konsekvenser vi talar om här. Kanske försöker man spara pengar, kanske priset på abonnemangen måste höjas om backbone förstärks? Vilka grunder de har för sina beslut vet vi inte. Men det är lite konstigt att det tydligen inte är några problem att bygga erforderligt backbone för ADSL?

6

Sv: nöjdare kunder, möjligt?

Upp till 0,5-100Mbit** smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: nöjdare kunder, möjligt?

Rätt kul det där.

Har man upp till 2 mbit så får jag 2mbit, på upp till 7,2 fick jag mellan 3 -4mbit vilket är ok.
På mitt "upptill 16 har det abra blivigt sämre och sämre brukade ligga run 5mbit, nu har jag mellan 3 -5  beroende på dygnet.

Vet man om att en mast eller vad man vill kalla det kan leverera 16mbit men förutsättningen är en ensam användare, då kankse man ska sänka det man lovar.
Hette det upp till 10 mbit så skulle jag inte bli lika frusterad.


Men det funkar inte i business då kunden skulle säga  "ja men hos operatör x får man upp till 16 istället för 10 då väljer vi den"

Jag personligen är väldigt glad över mobilt bredband, man har telefoni och internet i en liten låda tele2s lösning med telefoni och internet 6mbit håller rätt bra i förhållande vad det lovar upp till 6 mbit.

Den som vinner i längden tror jag inte är den som lovar mest hastighet, utan den operatör som håller den hastigheten man utlovar i förhållande till vad man har sålt.

Sen har jag blivt lite gubbig på äldre dar jag behöver inte det senaste och snabbaste, jag söker mest en jämn kvalite.

8

Sv: nöjdare kunder, möjligt?

med ett abg på en mast som max klarar 0,38mbit så får man gissa? 0,38 i praktiken...
men masten brevid kopplad på samma optofiber som skall ge +10-16mbit ger i praktiken?
3mbit.

att birgersson propsade 100 / 10 är tur,
annars hadde vi kört med telias ISDN
MULTILINK 64Kbit/länk @0,40/minut per 64kbil kanal.

9

Sv: nöjdare kunder, möjligt?

Ok om vi tar ett exempel där de inte går på samma fiber.

By the way hur vet vi att det går på samma fiber ska man anta att de alltid gör det?

10

Sv: nöjdare kunder, möjligt?

nej det kan man inte anta, jag vet 'bara'.
har tex 'karta med dragning' och lite annan info.

11

Sv: nöjdare kunder, möjligt?

då mobiloperatörerna bevisligen läser forumet, så kanske vore bra om kunderna yttrar sig över sitt tyckande.
det är bra för båda parter... varför jag startade tråden...

att bara skriva högre hastighet ger inget då tekniken är som den är med dessa nät.
en redovisning av maximal bandbredd på div master vore intressant,
både den teoretiska baserat på tillgängligt frekvensutrymme och tex backbone till siten.

vilken operatör vågar först?????

då 3g bygger på luckor som man hyr för sin trafik där begränsningen görs via masten eller i modemet.
tex 1550 kan bara använda x
medans det snabbare 1750 kan använda mer än dubbelt så många.
det som skiljer är en programmering i princip.
varför ny fw i ett modem kan göra det till ett 6mbit när det tidigare bara var 3mbit tex.


att det skulle behövas högre avgifter tror jag knappast, utbyggnaden är "klar", mobilt bredban ger skapliga vinster "läs bolagens års redo"...
och vissa sänker priserna....

sedan är trafiken i tex adsl utan dessa problem....

12

Sv: nöjdare kunder, möjligt?

Håller med det är sanslöst attstationerna bara har 100-150mbit.

1. om fiber finns är det ingen större kostnad för operatörerna att ligga på gigabit/mast.

2. om Fiber inte finns till masten så kostar det nästan inget heller att Med Radio
Brygga ihop master tills man når en mast med Fiber.


nån som vet vad det är för avstånd mellan 3G och 4G master. ungefär i snitt.

13

Sv: nöjdare kunder, möjligt?

Vad menar du med?
"c, slutar ge nyaste kunden på masten högsta prio.
osv osv...."

Vad är definitonen av nyaste kunden, är det den som tecknar abbonnemang och kopplar upp sig till masten först, innan andra kunder?
Om du byter mast eller kopplar ner dig och kopplar upp igen, vad blir numret i masten , då kan man ju inte räkna som nyaste eller har jag fel där?


"då 3g bygger på luckor som man hyr för sin trafik där begränsningen görs via masten eller i modemet."

Vad för luckor pratar vi om, är det tidsluckor, utveckla gärna.

Begränsningen av kundens trafik avseende maxhastigheten för dennes abonnemang görs väl ändå inte i masten utan där provisioneringen sker.
Sker inte provisioneringen i HLR:n

modemet begränsning är ju bara för hur mycket det kan leverera, om jag tar ett upp till 16 där jag vet att jag kan få 10 mbit och stoppar det i ett 3,6 så blir det självklar inte mer än vad det kan leverera.

Rätt intressant det där operatör till operatör, köpte ett Halebop kontant som anavänder telias nät för att ha i arbetsväskan för att koppla upp mig med vpn mot jobbet ifall det skiter sig med 3:s när som är min primära uppkoppling.

Där fick jag nästan full sprutt som ändå är mer än vad jag får på min Tre bredband max som ska ge upp till 16mbit

14

Sv: nöjdare kunder, möjligt?

Har man fiber idag, då ÄR det gigabit man drar från dag 1. Du ser själv när Bredbandsbolaget drog in fiber in i byggnader för 10 år sedan, det var redan gigabit då. Man delar ut till alla lägenheter 100Mbps.

Basstationerna idag klarar max 150Mbps för dem 20MHz kanaler som är reserverade från PTS frekvensutdelning. När LTE Advanced blir aktuellt om 3-4 år, då kommer basstationerna dela ut 1Gbps genom luften.

Avstånd mellan 3G basstationerna varierar på otroligt många faktorer. Om det är open landscape, då kan du ha säkert 40-60km mellan varje station (20-30km radius på varje). Men så har vi inte i Sverige, egentligen; utom nätet byggs i proportion med befolkningnen.

15 Senaste redigerad av Discover (2011-02-26 10:51:56)

Sv: nöjdare kunder, möjligt?

PsyDonia skrev:

Håller med det är sanslöst attstationerna bara har 100-150mbit.

1. om fiber finns är det ingen större kostnad för operatörerna att ligga på gigabit/mast.

2. om Fiber inte finns till masten så kostar det nästan inget heller att Med Radio
Brygga ihop master tills man når en mast med Fiber.


nån som vet vad det är för avstånd mellan 3G och 4G master. ungefär i snitt.

Jag har inte så stor koll på avståndet mellan 3G basstationerna, men för Telias 4G nät i Gävle så är det ungefär 1 km mellan varje bas.

3 & Telenor ( 3GIS ) har byggt sitt 3G nät tätare än Tele2 & Telia´s 3G nät, och då jag har testat med ett 3G kort från Halebop i samma mobil som jag vanligtvis använder 3 i, så får jag bättre inomhustäckning på 3G med 3, än med Halebop, med Halebop så fick jag 1-2 "pluppar" och telefonen ville gärna hoppa över till Telia GSM.


En annan sak angående nät:

Vet någon hur Telias GSM-nät är uppbyggt, var de använder 900 MHz och var de använder 1800 MHz ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

16

Sv: nöjdare kunder, möjligt?

1 gigabit eller ej!

Hur ska operatörerna göra kunderna nöjdare?

17 Senaste redigerad av nisse (2011-02-26 16:44:12)

Sv: nöjdare kunder, möjligt?

Som jag skrivit tidigare så blir det lite snett direkt när dom säljer upp till 16Mbit när dom bara uppdaterar basarna till 10 Mbit på många ställen. Telia/tele2

Några exempel från stockholmsregionen.

Botkyrka turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Östra Storvreten Botkyrka turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Bergshamra Danderyd turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Stenhamra Ekerö turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Morgongåva Heby turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Sjödalstorget 9 Huddinge turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Tomtberga Huddinge turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Bålsta Håbo turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Ekolsund Håbo turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Barkarby Järfälla turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Bonäsbadet Järfälla turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
IKEA BARKABY Järfälla turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Järfälla Järfälla turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Skälby Järfälla turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Lillåkersvägen 32 Lidingö turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Nacka Forum Nacka turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Värmdövägen Nacka turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Blidö Norrtälje turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Furusund Norrtälje turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Grisslehamn Norrtälje turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Kapellskär Norrtälje turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Stockholm turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Brinnelvägen Stockholm turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Bävervägen Stockholm turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Centralen Stockholm turbo-3G+ Praktisk maxhast. 16 Mbit/s
Enskededalen Stockholm turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Forsskålsgatan Stockholm turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Fredhäll Atterbomsv Stockholm turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Globen Stockholm turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Gullmarsplan Stockholm turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Gustav Adolfs Torg Stockholm turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Köpenhamnsgatan Stockholm turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Liseberg Stockholm turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Minneberg Stockholm turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Nya_stadshagen Stockholm turbo-3G+ Praktisk maxhast. 16 Mbit/s
Nälsta Stockholm turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Sandbacksgatan Stockholm turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Skeppargatan 8 Stockholm turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
T-centralen Norra Stockholm turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
Tegeluddsvägen Länsförsä Stockholm turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s
T-gamla Stan Stockholm turbo-3G+ Praktisk maxhast. 10 Mbit/s

18

Sv: nöjdare kunder, möjligt?

Känns som att tre kör samma koncept.

19

Sv: nöjdare kunder, möjligt?

mast 10/16mbit, faktisk hastighet NU 1,42mbit.

20

Sv: nöjdare kunder, möjligt?

Hur testar ni hastigheten?

21

Sv: nöjdare kunder, möjligt?

Nu har tre tagit bort möjligheten att teckna deras 2mbits abonnemang utan bindningstid, det var ju lite synd.
Upp till 2mbit för 99kr var perfekt om man inte använder det så ofta.

Får blir Tele2 istället.

22

Sv: nöjdare kunder, möjligt?

samma test med ett sprojtans nytt abg
mot samma mast samma placering
ger ~3x högre hastighet igen"¦

√arför"¦ €||€® √@D"¦