1

Tråd: signalstyrkeskillnad WCDMA kontra HSPA+?

Nuså har teliabbonnemanget gått ut och tre graderat upp masten som står granne med mig till 14Mb. (säger dom)

Har installerat det medföljande E367 modemet och Mobile connect säger att jag har 99% signalstyrka på WCDMA. Men senare går den över till HSPA+ och då fås 48-54%. Runt 5Mb ner blir det. Inga större skillnader mellan olika tider på dygnet, modemplacering, med eller utan dovado etc. Har även provat med mitt sierra 306 med ungefär samma resultat. Har ca 400m till masten, skog emellan. Dock är toppen av masten visuellt synbar från mitt hus.

Har dock maxat 8,5Mb med farsans splittnya dator o 1820modem.

Nån som vet vad denna skillnad i signalstyrka mellan WCDMA och HSPA+ beror på eller vad som skiljer de bägge förkortningarna? (tres tekniska support kunde inte förklara det men tyckte jag borde få ut mer än 5Mb)

mvh: Magnus

2

Sv: signalstyrkeskillnad WCDMA kontra HSPA+?

När det står WCDMA så skickar och tar du antagligen ej emot data?
När du börjar ta emot/skicka data så går modemet över i HSPA+.

WCDMA är "vanlig" 3G och modemet ligger i det läget så länge du ej skickar eller tar emot data.

HSPA+ är läget modemet går in i när den skall köra "höga" (över 384kbit nerladdning) datahastigheter och det läget ligger modemet bara i när du skickar/tar emot data.

Själva signalstyrkemätaren visar gärna bättre signal när modemet inte arbetar med och sända data, det blir samma effekt på t.ex ett NET1 USB-modem.