1

Tråd: IP-telefoni och Telenor

Jag har sedan 2007 använt Cellip som leverantör av Telefoni över mitt Telenor mobilt bredband.

Sedan någon vecka nu så vägrar min PAP2 IP-telefoni adapter koppla upp sig mot Cellips SIP server.

Jag har vart i kontakt med Cellip, och de har inte ändrat något, jag har inte ändrat något i min Dovado 4GR router. Jag har också ställt frågan till Telenor om de har ändrat/spärrat något, men inte fått något svar.

Konstigt nog funkar det bra med "Linphone" i telefonen, rimligen bör ju PAP2 och Linphone använda samma portar?

Någon mer som har råkat ut för detta?

2

Sv: IP-telefoni och Telenor

Använder du APN "internet.telenor.se", då får du en privat IP address av Telenor.

Ring upp Cellip och fråga om just ditt konto stödjer NAT traversal så att den klarar av registrering/samtal bakom privata nät.

Har du testat annars med nån PC-baserad SIP klient som EyeBeam? http://www.counterpath.com/eyebeam.html

Lycka till

3 Senaste redigerad av G-Man (2011-02-18 09:36:06)

Sv: IP-telefoni och Telenor

cellip har har bytt/ändrat i sina saker med det var länge sedan, om problemet uppstog nu i dagarna.

har din bindningstid gått ut?
då gäller senaste rev av avtalet för abg typen.

använder du cellips proxy i papen?
den klarar isp nat, då den håller en tunnel öppen.
men du bör använda static.... för säkrare funktion för att inte missa samtal.

4 Senaste redigerad av Vispen74 (2011-02-18 22:26:10)

Sv: IP-telefoni och Telenor

Jag använder Cellips Proxy.

När jag nu testar med Linphone (port 5060) på min PC och använder min Nexus One som trådlös router så funkar det jättebra med Telenor. Men använder jag PAP2 och Dovado 4GR så funkar det inte, trots samma simkort.

Så felet torde vara isolerat till någon av dessa två hårdvaruenheter. Linphone på PC funkar inte via Dovadon heller förresten, så det börjar ju peka på att det är något i Davadon som knasar? Konstigt eftersom det funkade från början!? Ska prova min gamla Draytek 3G router vid tillfälle och se om det löser problemet.

Jag pratade för övrigt med Telenor teknisk support i dag, och de meddelade att jag inte har några som helst spärrar på mitt Mobila bredband, inte för IP-telefoni, och inget annat heller.

Enligt uppgift från Cellip så ska det funka bakom NAT, och har ju gjort så tills för någon vecka sedan.

5 Senaste redigerad av G-Man (2011-02-19 17:31:10)

Sv: IP-telefoni och Telenor

rätt ip osv i papen?

prova annan fw i dov annars.

6 Senaste redigerad av Vispen74 (2011-02-21 21:01:33)

Sv: IP-telefoni och Telenor

Nu har jag testat med en Netgear MBRN3000 3G-router.

Med Telia Mobilt Bredband funkar IP-telefoni lika bra som det gjort med Telenor tidigare.

Med Telenor Mobilt Bredband funkar det inte alls. Bye-bye Telenor! Detta retar gallfeber på mig när operatören bestämmer över mitt användande av internet. Telenor Mobilt Bredband -Bredband bara om det passar inom Telenors ramar.

7

Sv: IP-telefoni och Telenor

Skype fungerar bra i alla fall. Både med datorn genom Telenor 10 Mb och telefonen genom Telenor 1 Mb abonnemang.

Än så länge?

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

8 Senaste redigerad av Vispen74 (2011-02-21 21:03:39)

Sv: IP-telefoni och Telenor

Ja, jag har testat lite mer idag, och några gånger från jobbet via inbyggt 3G modem i datorn och Linphone så har det funkat, men här hemma är det kört.

Talade med Telenor support i dag igen, och de vill inte hjälpa till eftersom jag har IP-tele abbet hos Cellip och inte hos telenor. Men de tycker att det är väldigt märkligt att det funkar på jobbet men inte hemma. Kan inte annat än hålla med. De menar dock att det kan ha med den spärr som de sedan en vecka tillbaka håller på att implementera för att hindra Skype och dylikt från att fungera i Telenors nät.

Det funkar för ögonblicket över mobilen, så jag blir inte klok på detta. SUCK!

9

Sv: IP-telefoni och Telenor

Testar just nu med VPN, då funkar VOIP klockrent över Telenor i alla fall. Synd att inte Dovado 4GR har inbyggd VPN client, det har min Draytek 3G router som jag testar med nu. Väldigt smidigt att få hela sitt LAN via VPN utan att behöva ändra något i klient-datorerna!!!

10

Sv: IP-telefoni och Telenor

dom som är telenor kunder och ogillar det skriv epost till PTS och deras
politiker dom röstat på i valet.

sedan sägupp abg med telenor, när dom inser följden av spärrarna så sker ånger...
om antalet kunder kvarstår så var beslutet korrekt!....

11

Sv: IP-telefoni och Telenor

Öh, det lustiga är att VOIP funkar även utan VPN med Draytek 2910VG router när jag testade nu. Däremot funkar det inte med Dovado 4GR och PAP2. Forskar vidare...

12

Sv: IP-telefoni och Telenor

Jag beställde ett 16 Mbit Mobilt Bredband från Bredbandsbolaget.
Det fungerade INTE ALLS med IP-Telefoni.
Testat med modemet (E1820) direkt i laptop med X-Lite
Testat med Dovado UMR + Linksys SPA2102

Efter kontakt med Bredbandsbolaget fick jag beskedet att IP-telefoni inte stöds
av deras Mobila Bredband. Varför skriver de inte det på sin hemsida?
De kan inte heller erbjuda annan APN (public.telenor.se) som
troligtvis skulle lösa problemet. Finns endast via Telenor säger de.

Dåligt av Bredbandsbolaget.

Vilka operatörer har Mobilt Bredband som säkert stöder IP-telefoni?

Dovado UMR Firmware Revision: 4.3.3.3147 official

13

Sv: IP-telefoni och Telenor

Du kan också testa att köra via en VPN-server. Det borde fungera. Då krypteras all din trafik och Bredbandsbolaget/Telenor kan inte se vilken typ av trafik du kör.

14

Sv: IP-telefoni och Telenor

jag kör bbb/telenor via Dovado4GR och kör iptelefoni /phonzo igenom. Men mitt abbonnemang är några år gammalt. Kanske annat avtal?

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

15

Sv: IP-telefoni och Telenor

Vpn löser inte alla problem tex inkommande samtal.

Tele2 funkar för mig, är enda operatören som inte strulat ännu.

16

Sv: IP-telefoni och Telenor

Kan nog stämma att en del äldre abonnemang tillåter VoIP, än så länge.
Men jag har för mig att jag läst något om ett förbud mot att spärra VoIP.
Någon som är uppdaterad på det?

Dovado UMR Firmware Revision: 4.3.3.3147 official

17

Sv: IP-telefoni och Telenor

Det går inte att "spärra" VoIP!
Det de kan göra är att spärra vissa kända portar som brukar användas för VoIP. Men om man då använder andra portar eller kör sin VoIP-trafik genom en tunnel så kan de inte spärra det.

18

Sv: IP-telefoni och Telenor

Gammla data abg kan man även ringa samtal med...

Det går utmärkt att blockera voip på trafiktypsnivå, även via vpn om tunneln är okrypterad.

Adderar operatören 500-999ms delay på trafiken så blir voip obrukbart.
Går bra att surfa...

19

Sv: IP-telefoni och Telenor

För mej fungerar cellip med Telenor. Enda problemet är att här är så dålig signal (trots riktantenn) att nätförbindelsen bryts ganska ofta.

20

Sv: IP-telefoni och Telenor

Hej, jag är helt grön när det gäller VPN och allt vad det nu heter. Jag pratade med Telenors kundtjänst idag ang. olika surfabonnemang och jag sa uttryckligen att jag ville kunna använda skype med min iPhone. Nu har jag kollat på deras hemsida ang. det abonnemanget hon föreslog och då står det IP-Telefoni ingår EJ.
Jaha...

Så vad sjutton gör jag nu då? Jag måste ha Skype eftersom mannen blir kvar i UK när jag flyttar hem till Sverige.
VPN tunnel pratas det om. Jag har ingen aning om vad det är och hur man gör. Finns det någon som kan hjälpa att förklara och guida för en helt novis?

Fråga2: Är IP telefoni även spärrat i telenors mobila bredband?

Mycket tacksam för hjälp!  smile

21

Sv: IP-telefoni och Telenor

Fråga dom om voip är spärrat, skall framgå klart.
men normalt på gamla abg är det ej spärrat.

22

Sv: IP-telefoni och Telenor

Jag har kört IP telefoni i Telenors mobilabredband i drygt ett år, det fungerar! Har Phonzo som operatör för telefoni. Csip simple som app till mobilen.

E367/E398 Telenor/ Dovado 4GR /Tp-link mr3420