1

Tråd: 3g till befintlig router

Hej !

Har idag en mycket bra router/brandvägg med ett externt adsl modem.
Finns det inget 3g modem med ethernet ut som jag kan koppla till min befintliga router?


Mvh
Henric Johansson

2

Sv: 3g till befintlig router

Om ingen har svarat tills nu, då är svaret nej. Det enda jag (eller kanske VI) vet som har Ethernet uttag är en router egentligen. Du lär hitta många såna. Vad har du för modem? Är det USB? Om så, då kan du ta en titt på denna USB router vi tillverkar:  http://www.infoferenda.com/webbshop/3g- … o-umr.html

Den stödjer massa USB modem som bla. Huawei, Option, Novatel.

3

Sv: 3g till befintlig router

Jag vill gärna tillägga att vi byggt VPN-lösningar genom att göra port forward i 3groutern till en större VPN-router på LAN-sidan med privat IP-adress. Då blir 3groutern enbart en omvandlare mellan modemet och IP-gränsnittet.
Denna lösning kan jag verkligen rekommendera.

// Anders

4

Sv: 3g till befintlig router

Anders Ekström skrev:

Jag vill gärna tillägga att vi byggt VPN-lösningar genom att göra port forward i 3groutern till en större VPN-router på LAN-sidan med privat IP-adress. Då blir 3groutern enbart en omvandlare mellan modemet och IP-gränsnittet.
Denna lösning kan jag verkligen rekommendera.

// Anders

Du menar att 3GModemet går in i 3GRoutern.
Som i sin tur endast länkar igenom Routrar igenom trafiken till en annan router som sitter i en av lan portarna sen sköter den andra routern NAT och allt annat eller vad menar du.

5

Sv: 3g till befintlig router

Hej o tack för svaret, vad är det för 3G router ni kört detta på?
Kör ni transparent läge eller forwordar ni alla portar?

Mvh
Henric

6 Senaste redigerad av Anders Ekström (2008-05-13 09:53:38)

Sv: 3g till befintlig router

PsyDonia,
Ja precis!

hmj,
Vi brukar använda Dovado WRG tillsammans med Juniper-brandvägg. Vi forwardar dom portar vi behöver. Vi kan leverera detta färdigkonfigurerat.

//Anders

7

Sv: 3g till befintlig router

Hej o tack för svaret, vad rekomenderar Ni för 3g kort? behöver möjlighet till extern antenn då lösningen kommer att finnas på alla möjliga konstiga ställen..

Mvh
Henric

8

Sv: 3g till befintlig router

Huawei E270 har faktiskt möjlighet till extern antenn, finns ett litet hål under tejpen på undersidan som leder till en antenn kontakt.
Infoferenda säljer adaptern som gör att man kan använda kontakten, men inte super duper optimal lösning kanske.
Borde möjligen vara att föredra då att använda sig av ett pcmcia kort av nåfon variant med antenn kontakt.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

9

Sv: 3g till befintlig router

hmj,

Options HSUPA datakort med extern antenn är en riktigt bra lösning.
Nu har vi dessutom paketlösningen hsupa-router http://www.infoferenda.com/webbshop/pak … outer.html

// Anders