1

Tråd: E1820+Tele2+Mac≠sant?

Hej!

Jag har problem med att få mitt nya mobila bredband att fungera. Kanske 10 sekunder efter att det kopplat upp fryser datorn och det kommer en grå systemruta där det står på fyra olika språk att jag måste starta om min dator.

Tele2 säger att det inte är något problem med modemet eller Tele2 Connect utan att jag får vända mig till Apple. Men det har aldrig hänt tidigare, och händer bara när jag installerat och kopplat upp mig med Tele2s bredband. Mobilt bredband från Telia, som är mitt gamla, har fungerat och fungerar utan problem.

Apple säger att det antagligen händer på grund av att modemets drivrutiner och mitt OS inte är kompatibla och rekommenderar att jag vänder mig till internetleverantören. Jag använder en MacBook med OS 10.5.8, och modemet är ett Huawei 1820.

Så jag laddade ner ny firmware och software från Tele2s hemsida, uppdaterade modemet (från en pc...) men precis samma grej händer igen!

Går det att ladda ner bättre firmware och kanske software från någon annanstans?
Hur ser jag vilken version firmware jag har?

Behöver jag ändra något i nätverksinställningar manuellt?

Tele2 säger att det inte ska behövas, men när jag installerat Tele2 Connect kommer en dialogruta som säger att saker har ändrats och att jag behöver ändra lite i nätverksinställningarna (typ).

Kan inställningarna för mitt gamla mobila bredband på något sätt störa så att jag behöver ändra på grund av det?

Eller bara, vet någon hur jag löser problemet? Hjälp emottages tacksamt!

David

2

Sv: E1820+Tele2+Mac≠sant?

prova med tele2 sim i telia modemet, troligen måste den låsasupp först.
om det funkar så är det modemet, vilket är troligt utan att göra testen. lite uppgifter behövs tex apn osv.

ta en skärmdump av rutan som kommer upp och posta, eller skriv av texten.

annan lösning är att använda en 3g router eller mobiltele och surfa via.

3

Sv: E1820+Tele2+Mac≠sant?

Måste du använda tele2 connect?
Kanske fungerar bättre om du skapar en fjärranslutning i apples egna applikation.

Vet ej riktigt vad den heter.

4

Sv: E1820+Tele2+Mac≠sant?

Tog en bild på rutan som kommer upp för att  visa, men är det jag som är trött eller måste man ladda upp en bild någon annanstans och sedan länka till den för att posta en bild här?

Så här står det i alla fall:

"You need to restart your computer. Hold down the power button for several seconds or press the restart button"

Sedan står samma sak på franska, tyska och kinesiska.

Dock har jag upptäckt att detta bara händer när jag går in på mitt mejlkonto på gmail. Annars fungerar det bra. Men mejlen är det jag använder mest. Har någon tips på lösningar?

Skulle gärna skapa en fjärranslutning i Apples egna aplikation och använda den istället om det funkar. Hur gör jag det och vilka inställningar behövs? Eller var kan jag lära mig hur jag gör det?

5 Senaste redigerad av G-Man (2011-02-07 04:32:34)

Sv: E1820+Tele2+Mac≠sant?

finns div "known errors" med gmail och olika webbläsare och då bör du prova att
välja gmail utan skript.

Med/utan ssl och prova om det hjälper.
tex:
http://mail.google.com/mail/?ui=html
eller
https://mail.google.com/mail/?ui=html
beroende på hur du brukar köra det.


bilder kan du kasta på tex http://www.postimage.org/