1 Senaste redigerad av Onedarkhorse (2011-02-03 21:58:59)

Tråd: Dela nätverk på USB Dongle mac/pc & Xbox ej 3G router

Hej,

Mitt första inlägg! Något av en novis vad gäller nätvärk tongue
Förstår tanken men inte den praktiska tillämpningen, med mac adresser, dhcp bla, bla...   

Jag har idag följande utrustning om jag skulle vilja få att kommunicera via ett Dlink Dir-635:

Ett st Huawei E1820 usb dongle m. Tele2:s 40mbps abonnemang, En MacBook Pro, En Xbox m. trådlöst wifi samt en PC (XP, kanske W7 i framtiden) även den med wifi.

Vad jag lyckats utröna så genom olika trådar är att det bästa är att skaffa sig en 3G router. Nu är saken den att jag funderar på att kanske uppgradera till 4G modem, Huawei E398, i framtiden och vill väl kanske avvakta lite grand på att 4G routrarna (Dovadon)  ökar i utbud.

Till saken; hur får jag mina apparater att kommunicera?

Om jag förstått det rätt bör jag koppla en nätverksladd från datorn, i detta fall blir det nog PCn då den står närmast, till routern och "dela ut" uppkopplingen.

I sin tur kommer min mac att kunna kommunicera med routern via ngn sorts "utdelad uppkoppling" eller Gateway.

Hur går jag tillväga på bästa sätt? Vilka inställningar behöver ställas in på routern? 

Enligt uppgift från bättre vetande  kan det bli problem då d-link routern har dhcp, och i regel går dessa inte att ställa in så att de ger ut en annan default gateway än sig själva.

Vad detta betyder detta? Måste jag köpa en ny router?

Ödmjukt,

/Onedarkhorse

2

Sv: Dela nätverk på USB Dongle mac/pc & Xbox ej 3G router

Om du installerar modemet i windows datorn och delar ut den anslutningen  via tex sladd kopplad till dlink.(se guide i forumet)

du kan isf koppla pc datorn till wan porten på dlinken så fås alla inställningar via dhcp åt de andra datorerna, nackdelen är att:
- windows datorn måste vara igång hela tiden.
- det behövs program för att hålla uppkopplingen igång.
- windows datorn får svårigheter att få åtkomst till lanets saker tex skrivare, det går men blir krångel.

för dom hundralappar en 3G router kostar mot det krångel du får för att slippa den så är den en vettig investering, sedan funkar den inte med 4G i framtiden så finns kanske en annan lösning då till rimlig peng. annars får du köra med delning i tex windows...

3

Sv: Dela nätverk på USB Dongle mac/pc & Xbox ej 3G router

Kanske man göra något sorts inbyte på webbhallen får se vad de säger...