1

Tråd: Sändarantennplacering för mobilt bredband

I det här Forumet pratas väldigt mycket om att rikta in antenner mot sändarantennen. Det verkar som om alla vet var den står, att veta detta är tydligen underförstått.
Finns det någon som kan tala om var man hittar placeringarna av 3G-sändarantenner?
PTS har tagit bort denna information från sin webplats och operatörerna vill inte säga något.
Nån som vet?

2

Sv: Sändarantennplacering för mobilt bredband

Det beror på vilken operatör du har. På t.ex Telia går det att se om man talar om att man vill se en karta simulerad för mottagning i bil, detta gör då att det går att se var masterna sitter eftersom man klart och tydligt ser antennlooberna ut från masten. På de platser Tele2 har sambyggt med Telia syns även det för Tele2 således.

3

Sv: Sändarantennplacering för mobilt bredband

mastena syns annars bra,
och är bara att göra en plupp i goggle maps, och räkna ut lompass vinkeln och sedan rikta med kompassen.

tela har oftast sitt pick o pack på vattentorn, om du har något nära.

annars funkar att sätta 3g simkortet i mobilen och åka runt lite och pejla.

vill inte operatören berätta var din närmsta mast är, byt operatör....
förklara varför du behöver veta det bara.

4

Sv: Sändarantennplacering för mobilt bredband

När jag har varit inne i telenor butiker o frågat om jag kan få se sändkartan så brukar dom ta fram den, lite lustigt är att när jag var inne i en telia butik o fråga efter sändkarta så visste dom inte ens att det fanns någon sån som dom kunde ta fram

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

5

Sv: Sändarantennplacering för mobilt bredband

Har man en androidtelefon kan man använda fria appendix signal rader och telefonens gps för att se riktningen till masten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Sändarantennplacering för mobilt bredband

[Mr.T] skrev:

När jag har varit inne i telenor butiker o frågat om jag kan få se sändkartan så brukar dom ta fram den, lite lustigt är att när jag var inne i en telia butik o fråga efter sändkarta så visste dom inte ens att det fanns någon sån som dom kunde ta fram

tror inte telia butikerna har något med telia att göra längre...
dom mindre (hole in a wall) verkar bestå av helt kunskapsbefriade
säljare på franchise modell eller dyl.
kanske förklarar aktiens konstant dalande värde...
-3% på en månad, medans 'andra' stiger med +20%.

7

Sv: Sändarantennplacering för mobilt bredband

G-Man, vad menar du med att göra en "plupp"?
Jag söker Telias och Telenors master på Orust.

8

Sv: Sändarantennplacering för mobilt bredband

spara en markering i/på kartan, åk hem.
räkna ut gradtalet och rikta antennen dit med kompass.

det vad jag menade med att skapa en plupp för masten. är 'super enkelt' med google maps i mobilen...

är masten du hittar inte din operatör så märker man detta ganska omgående.
om du står rakt nedanför masten och det är din operatör i tex mobilen så får du extremt dålig mottagning, har iaf varigt så för mig när jag klättrade i telias master...

9 Senaste redigerad av Micke (2010-12-19 10:04:03)

Sv: Sändarantennplacering för mobilt bredband

Hampux skrev:

Finns det någon som kan tala om var man hittar placeringarna av 3G-sändarantenner?

Kolla på den här sidan --> http://www.net1.se/privat/tackning.aspx
Den är visserligen från "fel operatör", men jag tror att man använder sig ganska ofta av samma master. Tack vare den här kartan hittade jag f.ö. "min mast" smile

Placera mastsymbolen och du får iaf 3 riktningsförslag...prova tongue
http://img841.imageshack.us/img841/8396/orustsmall.png

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

10

Sv: Sändarantennplacering för mobilt bredband

Micke skrev:
Hampux skrev:

Finns det någon som kan tala om var man hittar placeringarna av 3G-sändarantenner?

Kolla på den här sidan --> http://www.net1.se/privat/tackning.aspx
Den är visserligen från "fel operatör", men jag tror att man använder sig ganska ofta av samma master. Tack vare den här kartan hittade jag f.ö. "min mast" smile

Placera mastsymbolen och du får iaf 3 riktningsförslag...prova tongue
http://img841.imageshack.us/img841/8396/orustsmall.png

titta en operatör som har lite IQ,
grad riktning !
kanoners....

om bara televerken hajade detta och implementerar detta också...

dom jag får har inget med 3G att göra för min del på dom platser jag provat där jag VET var alla master står.

11 Senaste redigerad av marcus-aa (2010-12-20 15:44:15)

Sv: Sändarantennplacering för mobilt bredband

Micke skrev:

Den är visserligen från "fel operatör", men jag tror att man använder sig ganska ofta av samma master. Tack vare den här kartan hittade jag f.ö. "min mast" smile

Net1-BTSerna sitter nästan utan undantag i Teracoms master.

Det är iofs ganska vanligt att även andra operatörer hyr in sig där, framför allt Telenor enligt mina erfarenheter, men utöver det finns det ju mängder med andra master därimellan som du inte hittar med den sökfunktionen. Chansen att du där hittar din närmaste mast är väldigt liten.

Frågan gällde Orust, så vi kan ta det som exempel. Där finns Net1 genom högmasttäckning från Uddevalla, samt fyllnadstäckning i Hälleviksstrands och Ellös Teracom-slavsändarmaster. Ellös-BTSen är aldeles ny för övrigt. Men utöver det finns ett stort antal andra siter för de olika operatörerna. GSM/UMTS-Siter på Orust finns minst på följande platser:

EDIT: Städade upp listan lite och sorterade:

Ammedalen
Bäcken
Edshult
Ellös (Teracom)
Föggetorp
Gåre
Henån
Hälleviksstrand (Teracom)
Härbjörneröd
Kallefors
Kalseröd
Korsgård
Käringön
Lerskall
Lunna
Långelanda-Bräcke
Mollösund
Morlanda-Bro
Morlanda-Slätthult
Nedre Hoga
Nötskär
Röra
Svanesund
Tegneby-Torp
Tången
Tönsäng
Varekil
Varekilsnäs



Jag har tyvärr ingen operatörsuppdelad lista, men om trådskaparen talar om mer exakt var han bor så kanske jag kan tipsa om var han skall leta...

/Marcus

12

Sv: Sändarantennplacering för mobilt bredband

Svar till Marcus:
Jag bor på Trätte Övre som ligger väster om Trätte Nedra (rätt stavat!). Jag har tittat på Net 1:s täckningskarta, men den är inte intressant för mig eftersom de sänder på gamla NMT-frekvenserna. Om Telia eller Telenor har sändarantenner på Varekil eller Varekilsnäs tror jag det skulle fungera bra. Just nu håller jag på att prova Telias USB-modem inomhus. Mottagningen ändras beroende på i vilket rum jag befinner mig och jag finner ingen logik i placeringarna. Det vore därför bra att veta var masten står.

13

Sv: Sändarantennplacering för mobilt bredband

Som Micke sa, även om det är "fel operatör" så kolla vart du har din närmaste Net1 mast om du har tur så kan telia eller telenor också ha sin utrustning där. Net1 är ju den enda operatören som säger vart masterna står

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

14

Sv: Sändarantennplacering för mobilt bredband

Hampux skrev:

Om Telia eller Telenor har sändarantenner på Varekil eller Varekilsnäs tror jag det skulle fungera bra. Just nu håller jag på att prova Telias USB-modem inomhus. Mottagningen ändras beroende på i vilket rum jag befinner mig och jag finner ingen logik i placeringarna. Det vore därför bra att veta var masten står.

Svjv sitter Telia i masten vid vattentornet i Varekil, borde vara bra för dig.
Tror att 3GIS (Telenor/3) sitter på Varekilsnäs, men det kan vara dubblerat. 3G-basarna sitter tätt på Orust.

Det finns även en mast mellan dig och Svanesund, samt en norrut längs 160 på östsidan. Vet ej fördelning av operatörer på dessa, men det finns ju bara 2 alternativ, antingen ör det Telia/Tele2 eller 3GIS.

Att du få olika i rummen är normalt, det är så höga frekvenser att det studsar runt på allting, berg, träd, grannes hus etc. Du måste nästan ha en riktantenn utomhus för att göra en vettig uppskattning.

Du får göra som vi andra yrkesskadade, när du ser en mast så knallar du upp till platsen och ser vad det står på bodarna och vilka antenner som sitter där...



/Marcus

15

Sv: Sändarantennplacering för mobilt bredband

Jag har inte min antenn riktad direkt mot masten. Den är riktad någon cm åt höger. Mätt att hastigheten blir bättre och det kan ju bero på hur sändaren är riktad.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

16

Sv: Sändarantennplacering för mobilt bredband

Även på en riktantenb är antennloben vanligen flera tiotals grader bred. Om bästa mottagning hänger på ett par grader kan det bero på att man använder en smal sidolob som förstärker en bra signal eller en dip som släcker ut ett störande eko.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Sändarantennplacering för mobilt bredband

Tack för informationen, men nu har det uppstått ett nytt problem. Jag testar i tre veckor till Telias mobila bredband och modemet är en Huawei E1750, USB-sticka. Hur ansluter man en riktantenn till den?
Någon som har ett bra tips?

18

Sv: Sändarantennplacering för mobilt bredband

antingen löder man i den, se tråd i huawei 1750 delen i forumet.

eller så använder man en universal adapter som 'tejpas' runt den.(sök i forumet)

Hampux skrev:

Tack för informationen, men nu har det uppstått ett nytt problem. Jag testar i tre veckor till Telias mobila bredband och modemet är en Huawei E1750, USB-sticka. Hur ansluter man en riktantenn till den?
Någon som har ett bra tips?

19

Sv: Sändarantennplacering för mobilt bredband

Nu har jag löst problemet med dålig täckning. Jag har fått låst upp min router med inbyggt modem och utan extern antenn eller någon speciell placering/riktning har jag c:a 4,5 MB/s ner. Funkar perfekt.
Jag hann dock testa lite med min USB-sticka en annorlunda "antenn" lite innan routern kom igång. Antennen består av en tetraeder (gamla mjölkpaketen). Klipp till tre liksidiga trianglar i papp med c:a 15 cm sida. Klistra aluminiumfolie på ena sidan och klistra i hop trianglarna med folien på insidan. Skär ett hål i spetsen så att USB-sticken går in och centrera den. Rikta den någotsånär mot en sändarantenn. Antennen blir inte speciellt riktningskänslig. Jag fick en någotsånär stabilare signal än vad jag hade innan.
Det står en sådan antenntyp på månen som yankarna har satt upp via en sond för att med laser mäta hur fort månen avlägsnar sig från jorden. Den behövdes inte riktas speciell noggrant för att fungera.
För övrigt, tack för all hjälp.

20

Sv: Sändarantennplacering för mobilt bredband

Reflektortypen finns med i den här rätt roliga myth buster videon

http://www.youtube.com/watch?v=orvMZn8L1f0

Men vad är vitsen med den typen av reflektor här? den koncentrerar ju inte strålningen utan reflekterar den bara tillbaka oberoende av infallsvinkeln - men åt den inkommande signalens håll.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Sändarantennplacering för mobilt bredband

Förstärkare funkar ju också för att få upp hastighet och bättre radiosignal

Vi har även på gång att få in externa antenner för Huaweis "dongla". Finns i webshopen om ca 1-2 veckor.

/HIPS

hips.se

22 Senaste redigerad av jonasolof (2011-01-25 15:02:02)

Sv: Sändarantennplacering för mobilt bredband

Hoppas antennerna är testade så att vi slipper tro på kineska leverantörers uppgifter om 10-15 dBi förstärkning för 40 cm rundstrålande antenn.

Det finns ett talesätt att man kan inte lura alla alla gånger, men det är det principen antennförsäljare på nätet funkar efter.

Så här ska en antenn redovisas vid seriös försäljning (Poyinting panelantenn för 3G):

http://www.poynting.co.za/ECGWebManager … asheet.pdf

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.