1 Senaste redigerad av Hilmer (2011-01-24 21:08:43)

Tråd: Master och årstider - kontra streaming

Första inlägget smile

Jag håller på och hjälper mina föräldrar med att få till en bra mobilt bredband uppkoppling. 

De bor ca 200m från en Tre-mast (3GIS) och har fri sikt till den. Vid Tptest får jag skapliga hastigheter 1,5-2,5 Mbit/s och god signal (ca -86 dbm vill jag minnas). Tyvärr är det problem vid streaming av video, man behöver exempelvis oftast gå ner på lägsta bithastigheten (Låg) för att titta på svtplay flytande utan att vänta på buffring.

Det är ju ganska förvirrande när man får skapliga hastigheter vid Tptest. Jag upplever dock ibland att hastigheten har en tendens att dala under själva testet.

Jag började sedan fundera på hur masterna är anslutna... vad är vanligast på landsbygden? (Fiber, adsl, antenn?) Är det möjligen där flaskhalsen sitter?

Det bör sägas att jag nu även köpt ett abonnemang från Tele2 och enligt deras kundtjänst är närmsta masten 5-7km bort. Det märks tydligt genom att signalstyrkan är betydligt lägre, har för mig att den ligger runt -100 till -110 dbm och oftast endast en stapel i HP Connection manager (inbyggt modem). Vid tptest varierar hastigheten mellan 1-2 Mbit.

Det positiva med Tele2 är att svtplay fungerar bättre jämfört med Tre.

Jag oroar mig dock för att den redan svaga signalen kommer försämras ytterligare när löven kommer i vår, någon som har erfarenhet av det? Jag befarar isf att uppkopplingen kommer brytas.

Det är ett par dagar kvar innan Tele2s "Nöjd kundgaranti" går ut (14 dagar) och man vill ju inte binda sig om uppkopplingen slutar fungera när våren kommer.

Mycket tacksam för svar, fråga gärna om något är oklart smile

2

Sv: Master och årstider - kontra streaming

Tre masten kan vara nerlastad av en massa nedladdare med torrents, verkar finnas gott om sådana "marodörer". Att streama HD-tv är väl iofs inte så lite resurskrävande det heller.
Skall  du få speed med tele2 7 km bort går det nog åt en extern antenn. Löven gör inte saken bättre. Med inbyggt modem är väl enda möjligheten en sk induktiv överföring av antennsignal.
Du tappar då ca 7dB i överföringen + några dB i (en kort) sladd och adaptrar, så det vill till att ha en extern antenn med > 10 gärna 15 dBi.
Du bör väl ha mellan -90 till -96 dbm för att det skall kännas säkert, kommer sen löv kanske det inte funkar ändå.....

3

Sv: Master och årstider - kontra streaming

-86 dBm låter som en svag signal när masten är 200 meter bort. det kan vara mycket störningar med reflexer också. En yttre antenn kan hjälpa, se andra trådar.

Löven kommer inte att göra situationen bättre men det går inte att ange hur mycket sämre.

Får man verkligen någpn bra fart på överföringen med en signal på -90 dBm? Den blir i alla fall bättre om man  kan få -70 dBm.

Kan vara värt att testa mot teliamasten genom att ta med sig laptop och modem till ställe där det är fri sikt till masten. Då går det ju att se om den önskade farten uppnås eller om det hakar upp sig ändå. Sedan kan ju farten gå ned på kvällen t ex när ytterligare tio vill se på TV via masten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4 Senaste redigerad av Hilmer (2011-01-24 21:15:41)

Sv: Master och årstider - kontra streaming

Intressanta svar!

lillmalen: Jo masten kan mycket möjligt vara nedlastad av diverse pirater. Fast det bor ju bara ett par hundra personer inom några kilometers radie, så då borde väl mastens uppkopplingen inte vara den bästa?

jonasolof: Jag ska prova o göra ett Tptest utomhus. Har även en E1750 liggande som jag tänkte prova med, om signalen blir betydligt bättre kan man ju komplettera med en 3g router (vill inte ha dongeln direkt i datorn).

5

Sv: Master och årstider - kontra streaming

Tp-test är inte så tillförlitligt. ladda ned en stor fil istället och se vilken fart som anges.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Master och årstider - kontra streaming

Ok, kan du rekommendera någon stabil sida/server? det finns ju skapligt stora mp3 filer att ladda hem från SR, borde ju ha en bra server tycker man.

7

Sv: Master och årstider - kontra streaming

Hilmer skrev:

Jag började sedan fundera på hur masterna är anslutna... vad är vanligast på landsbygden? (Fiber, adsl, antenn?) Är det möjligen där flaskhalsen sitter?

Troligen. En 3GIS-mast på landsbygden är med stor sannolikhet ansluten med radiolänk, du ser i så fall de runda paraboliska antennerna. Tidigare har det varit vanligt med endast en eller ett par E1-or a 2Mbps til en perifer mast. Det säger sig själv att det är inte mycket att dela på, för alla användare i alla 3 sektorer.... Det jobbas mycket med att utöka transmission till masterna nu, men det tar tid.

/Marcus

8

Sv: Master och årstider - kontra streaming

Vill minnas det det finns sådana där paraboliska antenner du beskriver, låter ju som en logisk förklaring till varför man inte kommer upp i några höga hastigheter. Lite fult av dom och ange att det är Turbo 3G + täckning när man tittar på kartan. Vanligtvis är masterna anslutna med fiber eller?